Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Vrijdag 30 September 2016 at 12:53 pm

De intense fado van Gisela João

Gisela Joao photo Hans Speekenbrink Gisela Joao photo Hans Speekenbrink Gisela Joao photo Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


De Portugese fadozangeres Gisela João trad onlangs op in de Nieuwe Luxor in Rotterdam op. João bracht tot nu toe een album uit en komt dit jaar nog met haar tweede. De zangeres, afkomstig uit het noorden van Portugal, liet het publiek horen hoe intens haar fado is.

Ze begon met een aantal fado's van haar album zoals Madrugada Sem Sono, Vieste Do Fim Do Mundo en Meu Amigo Está Longe. Nadat ze opgekomen was in een hippe zwarte glitterjurk, zong ze afwisselend zittend en staand.  En ze zong met een enorme intensiteit en met een dramatische expressie alsof al haar gevoel uit haar tenen kwam. Ze is daarbij gezegend met een diep en krachtig stemgeluid. Ze werd begeleid door drie geweldige musici: Bernardo Couto op Portugese gitaar, Nelson Aleixo op klassieke gitaar en Francisco Gaspar op basgitaar. Dat lieten ze ook horen tijdens de instrumentale guitarrada  die gekenmerkt werd door een grote muzikale veelzijdigheid, met name door de tempowisselingen.

Tussen de nummers door legde Gisela op een onderhoudende manier uit waar de teksten over gingen. Veel handelen over de liefde. Over lief te hebben als een lover, een vriend, moeder, en over de liefde voor bloemen. En ze vertelde met een knipoog dat een alien met een UFO in haar tuin was geland. Dat bezong ze in Sr. Extra-Terrestre. Ook vertelde ze het publiek dat de mensen uit het noorden van Portugal heel dramatisch kunnen zijn.
Een van de sterkste fado's was Voltaste. Niet al haar fado's waren heel intens, sommige klonken heel frivool en waren uptempo, fado corrido's als het ware waarop ze zelfs danste. Sommige toeschouwers deden dat ook. Fado om op te dansen, het lijkt iets nieuws maar zoals Gisela zei: fado is niet per definitie droevig maar intens. En die intensiteit omhelst ook de vrolijke kanten van fado. Zoals in Casa da Maraquinhas. En in Malhoes E Vira bracht ze een vrolijke medley van volksmuziek uit het noorden van haar land.
In Não Venhas Tarde klonk de pure fado weer door. Gisela heeft zich de fado in de fado wijk Alfama eigen gemaakt nadat ze naar Lissabon was verhuisd. En dat was in dit lied goed te horen. Tijdens de toegift bracht ze onder andere de fado corrido Antigamente. Het publiek was al gaan staan en danste met haar mee! Het was het fraaie slotakkoord van een intens en mooi optreden!




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.