Categorie: THEATER, MUSICAL

Woensdag 05 April 2017 at 9:48 pm

DE MARATHON, sterker dan verwacht, beter dan gehoopt.

De Marathon

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Nog steeds zit ik na te genieten van de slimme vondsten, de knappe regie en het heerlijke materiaal van Thomas Acda en David Middelhoff, dat alles tezamen maakt als basis de musical DE MARATHON tot een groot succes.  Natuurlijk waren de verwachtingen hoog gespannen, maar zou het Job Gosschalk lukken om met deze theaterversie de zo succesvolle film te benaderen of zelfs enigszins te evenaren.  Nu, na het beleven van de première in het Nieuwe Luxor theater in Rotterdam, daar waar de Marathon van Rotterdam elk jaar passeert, is die verwachting meer dan overtroffen. Hoewel de film geweldig is, deze theaterversie overstijgt de film en weet het publiek meer dan in haar greep te krijgen.

Het theater zit barstensvol genodigden, pers, vrienden, bekenden, collegae en iedereen die er in theaterland er een beetje toe doet. De meeste bezoekers zijn gekleed alsof ze zo dadelijk daadwerkelijk aan de ruim 42 kilometer loop gaan beginnen. Ook voormalig burgemeester en minister Ivo Opstelten is dit keer samen met zijn echtgenote in een trainingstenue naar het theater gekomen. Na een lekkere moorkop van de Rotterdamse bakkersketen Klootwijk, sommigen zelfs meer dan één, gaat het publiek al goed geluimd de zaal in. En vanaf de eerste noot, het eerste woord, voel je direct dat het goed zit, dit wordt een klapper. En alle mooie verwachtingen van deze bijzondere musical worden waar gemaakt. Binnen no time zit je als toeschouwer als deelgenoot in het verhaal. Het grote voordeel van theater boven film is dat dit driedimensionaal is en je het gevoel hebt deel uit te maken van het verhaal. Maar ook het spelplezier en het enthousiasme van cast en muzikanten is dusdanig dat dit overslaat naar het publiek, dat in combinatie met het lekker platte Rotterdams, die geweldige Rotterdamse humor, met regelmatig enig sarcasme, maar altijd recht uit het hart, grijpt het publiek domweg bij de ballen.
Het alom bekende verhaal van de garagehouder Gerard(John Buijsman) die failliet dreigt te gaan wegens onbetaalde belastingaanslagen besluit tezamen met zijn garage vrienden Nico, Kees en Leo om een ultieme poging te ondernemen om de garage, en hun inkomen te redden voor de ondergang. Ze krijgen daarbij de hulp van het onlangs aangenomen personeelslid Yusuf , een inmiddels gehandicapte, maar voormalig marathon loper met ooit een zekere toekomst op loopgebied. Hij vertelt hen over schema’s, voorbereiding, voedingsadvies en de mogelijkheid tot sponsoring. Uiteindelijk is de oom van Yusuf, een autohandelaar, bereid om het zootje ongeregeld te sponsoren, met als tegenprestatie dat als het ze niet lukt de Marathon uit te lopen hij de nieuwe eigenaar van de Garage zal worden, een toezegging van Gerard.  Dan wacht de vier vrienden de schier onmogelijke taak om niet alleen de conditie op te bouwen om die Rotterdamse Marathon te lopen, maar tevens om de totale levensstijl om te gooien en gemotiveerde lopers te worden.  Dat alles heeft heel wat voeten in aarde en Yusuf moet meerder desillusies doorstaan voor hij de vier bier drinkende, stevig rokende, bankhangende klaverjassers, op koers weet  te krijgen. Maar tegen de achtergrond van de naderende Marathon van Rotterdam spelen er nog een aantal verhaallijnen een belangrijke rol. Zoals de ziekte van Gerard, maar ook het uit de kast durven komen, echtelijke problemen naar aanleiding van de trainingsavonden, huiselijke problemen om prostitutie  tot hoerenbezoek toe . Alle ingrediënten komen aan bod, maar nimmer te vet of te overdreven aangezet. Willen veel musicals sterven in schoonheid door overdaad, DE MARATHON heeft dat nergens, Gosschalk, van oorsprong castingmanager, heeft een geweldige cast om zich heen verzameld met Kees Boot, Michiel Nooter, Dennis Willekens, Gürkan Küçüksentürk, Jelka van Houten, Lucretia van der Vloot, Jip Smit, Roosmarijn Luyten, Terence van der Loo, Robbert van den Bergh, Remco Sietsema, Thomas Hengeveld, Dook van Dijck en Ruth Sahertian en de zich zelf overtreffende John Buijsman en heeft hen een werkelijke topprestatie laten leveren. Ook het orkest o.l.v. David Middelhoff met verder Arthur Postma, Richard Veltman en Susan Koek klinkt als een tierelier. Het voordeel van deze musical is dat dit verhaal, zoals in heel veel musicals wel , niet flinterdun is, daarnaast zo realistisch en dichtbij dat het  in tegenstelling tot heel veel musicals recht uit het hart van de maatschappij komt en elke toeschouwer zich kan identificeren met de personages uit deze voorstelling.
Daarin zit de kracht van het verhaal, de kracht van de musical zit in het sterke collectief aan cast en het creatieve tem en bovenal de vindingrijke regie van Job Gosschalk en dat gecombineerd met de prachtige en toepasselijke teksten van de liedjes van Acda & Middelhoff maakt  DE MARATHON tot een meer dan geweldige musical met een lach en een traan en recht uit het leven gegrepen.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.