Categorie: FESTIVAL, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Vrijdag 30 Juni 2017 at 2:35 pm

Vanaf 6 juli is het weer genieten op Bijloke in Gent bij Gent Jazz.

Herbie Hancock photo Hans Speekenbrink Christian Scott photo Hans Speekenbrink Marcus Strickland photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P met beeld van Hans Speekenbrink (klik voor groter)

Ieder jaar weer is het een verrassing welke fantastische acts er weer geboekt zijn voor het meer dan sfeervolle Gent Jazz festival. Een maand voor dat in Antwerpen het Jazz Middelheim losbarst, is op de Bijloke site in het gezellige Gent het over twee periodes verdeelde Gent Jazz festival. In de eerste periode die loopt van vrijdag 6 tot en met zondag 9 juli zijn er al direct een paar zeer interessante concerten te verwachten. Op de openingsdag wordt het al direct spetteren met als openingsact de uit LA afkomstige Kadhja Bonet, een mix tussen zangeressen als Roberta Flack en Shirley Bassey maar misschien juist weer net iets anders door haar toch wel heel bijzonder mooie stemgeluid. Bracht zij onlangs haar eerste album ”The Visitor” waar ze mij in ieder geval al mee om kreeg. Ik hoor er ook een beetje een soulfull Astrid Gilberto in terug. Maar de ogen en oren zijn natuurlijk het meest gericht op de klapper van de openingsavond de nog altijd springlevende extravagante en over de top spetterende Grace Jones. De laatste keer dat ik haar zag een kleine twee jaar geleden was ik overdonderd van de energie die zij nog had en naar verluidt heeft ze daar nog steeds niets op ingeboet. Maar voor zij de main stage zal betreden kunnen we eerst nog genieten van meester bassist Miles Mosley gevolgd door het trio GoGo Penguin uit Manchester die ook in 2015 al op Gent aanwezig waren dit jaar brengen ze vooral werk van hun meest recente album “Man Made Object”
Dag twee zal voornamelijk in het teken staan van veertienvoudig Grammy award winnaar Herbie Hancock die de tweede avond zal afsluiten, hij wordt vooraf gegaan door respectievelijk Christian Scott Atunde Adjuah, French Quarter, met in hun midden vocalist Hugh Coltman, mogelijk nog bekend van zijn Nat King Cole tribute vorig jaar en voorafgaand aan Hancock kunnen we genieten van Christian McBride’s New Jawn met op de sax Marcus Strickland. Ook dag twee is dus meer dan de moeite waard.

Tomasz Stanko photo Hans Speekenbrink Mccoy Tyner photo Hans Speekenbrink Wayne Shorter

Dag drie, de zaterdag, is een festivaldag die begint met voor mij persoonlijk twee hoofdacts, te weten McCoy Tyner trio met als speciale gast Graig Taborn, en als slotact die dag Het Wayne Shorter Quartet met o.a. John Patitucci op de bas en met begeleiding van het Casco Philharmonic orchestra o.l.v. Clark Rundell. Maar ook de openingsact deze derde Gent Jazz festivaldag is een interessante namelijk  de twee Europese toptrompettisten Tomasz StaƄko en Enrico Rava die dit seizoen voor de eerste maal samen op één podium staan. Verwacht geen blazers battle, maar denk meer aan twee elkaar opzwepende en tot ongekende prestaties komende koperblazers. Die voor het festival in Gent met excellente Europese en Amerikaanse musici komen, musici waarvan vooral de ritme sectie alle ruimte zal krijgen. Het eerste festival deel eindigt de zondag met o.a. het Belgische Labtrio die hun tienjarig jubileum vieren met het nieuwe album “Nature City”waarmee ze de zondagmiddag mee af zullen trappen.

Norah Jones photo Hans Speekenbrink Craig Tabborn photo Hans Speekenbrink John Patitucci

De klapper die avond wordt gevormd door Norah Jones die onlangs haar zesde album liet verschijnen waarmee ze zich een vaste positie in de jazz heeft weten te scoren, zij wordt overigens voorafgegaan door het Franse duo Vincent Peirani en Émile Parisien op respectievelijk accordeon en sax wat het een heel eigen Fans getint Jazz geluid oplevert wat velen zal doen wegdromen, zeker een concert om naar uit te kijken.

Stuff photo Hans Speekenbrink Kamai Washington photo Hans Speekenbrink Trixie Whitley

Na een paar dagen rust in het Gentse gaat het festival dan op donderdag 13 juli verder voor deel twee van Gent Jazz. Deze dag zijn een paar oude bekenden te horen, zoals Stuff, misschien momenteel wel het neusje van de zalm der Belgische Jazz, die overigens steeds verder stijgt qua niveau. Die donderdag is ook Kamasi Washington weer in het Belgische aanwezig en zal met o.a. Brandon Coleman op toetsen zal hij met zijn companen de avond sluiten, hoewel daarna op de Gardenstage ook nog het randprogramma te zien en te horen is.
Vrijdag 14 juli begint het programma op de Main Stage met het best bewaarde geheim van Gent de formatie Stadt, een schaduwproject met musici die elders al lang hun sporen in de Belgische Jazzscene verdiend hebben maar nu met hun gelegenheidsformatie Stadt het festival komen opluisteren. De Noorse Jenny Hval zal vooral door de bij haar  stageperformance horende act het publiek doen verbaasd staan, muzikaal is het mogelijk nog verrassender, zeker een tip om te gaan zien. Brain//Child is een van Oorsprong in Amsterdam opgerichte formatie met een aantal verrassende Belgische musici die voor dit concert op Gent Jazz speciaal saxofonist Bo van der Werf meenemen, zij zijn te zien op de Garden Stage voorafgaand aan Peter Doherty, de Singer Songwriter die om 20.30 uur de Main stage zal betreden. Deze een na laatste avond van Gent Jazz 2017 wordt afgesloten door De Gentse Trixie Whitley die slechts met 1 muzikaal begeleider een wat steviger geluid te berde zal brengen en dat in combinatie met die stem, dat moet wel een heerlijke afsluiter van de avond worden.

De slotdag van Gent Jazz, zaterdag die overigens samenvalt met de aanvang van de Gentse Feesten, start met Hypochristmutreefuzz een naam waar je de tong over zult breken, maar zwijg en luistert naar deze Gentse vijf mans Noiseband die menigeen zal verbazen. Chrysta Bell, dochter van een studiobaas die al een ervaren sessie zangeres op veertienjarige leeftijd was, ontmoette tijdens haar uitgebreide Amerikaanse tournee cult cineast David Lynch. Sindsdien noemt hij haar zijn muze, mede daardoor is ze ook te zien in de huidige Twin Peaks serie van Lynch. Haar stageperformance heeft ook wel iets Lynch-achtigs, het is toch zo dat waar je mee omgaat je mee wordt besmet. Deze multimediale act zal menigeen doen verbazen.
Het Londen’s collectief Archive maakt een mixture van Trip hop, elektronica, pop en rock wat samensmelt tot een verrassend geluid. Dit collectief dat al talloze formatiewisselingen heeft doorgemaakt is misschien wel een beetje vergelijkbaar met de vroege periode Portishead maar toch wel weer heel erg Archive dus luister en huiver. Voor dat we de allerlaatste klanken van het Zweedse Trio Fire op het Gardenstage het eind van Gent Jazz 2017 zullen inluiden is de slotact op het hoofdpodium de formatie Einstürzende Neubauten, het muzikale collectief dat naast de herkenbare muziekinstrumenten heel veel industriële toepassingen in de sound toevoegt, slijptollen, metalen buizen, kloppende hamers niets is te gek om tot een bijzonder geluid te komen. In het kader van The Greatest Hits tour staan ze als slotact op het Main stage van Gent Jazz 2017 en daarna nog even naar de Gentse feesten en dan weer wachten tot de muzikale verrassingen van 2018, maar eerst het feest op Bijloke van dit jaar.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.