Categorie: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Vrijdag 07 Juli 2017 at 3:38 pm

De kop is er af in Gent, Gent Jazz 2017 is begonnen

Kadhja Bonet photo Hans Speekenbrink iles Mosley photo Hans Speekenbrink GoGo Pinguin photo Hans Speekenbrink

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P Foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)


De kop is er af en hoe. Na een moeizame start met een mijn inziens totaal ongeinteresserde Kadhja Bonet, de Amerikaanse zangeres/gitariste, die mij met haar recent verschenen album eigenlijk best verraste, heeft in Gent geen indruk kunnen achterlaten. Natuurlijk is het vervelend spelen in een kolossaal grote tent voor een publiek van ongeveer dertig mensen, maar daar ben je professional voor. Haar drummer, ze waren met twee gekomen, leek iets enthousiaster maar dat kon al geen redding meer brengen. Nu moet ik ook kwijt dat live dit een zeer beperkte zangeres is, ze is flets en eentonig zo erg dat na twee nummers ze al begon te vervelen, toen ze later in het concert de Beatles klassieker "Yesterday" aanving, was voor mij de maat vol, ze irriteerde nu zelfs. Ik verdween enkele andere toehoorders achterlatend.

Gelukkig werd act twee vandaag wel een heerlijke beleving want Miles Mosley heeft mij werkelijk uit mijn sloffen gespeeld. Geweldig wat deze muzikant met zijn contrabas mogelijk weet te maken. Hij wordt, en niet onterecht zo bleek, op dit moment de beste contrabassist te wereld genoemd. Mosley combineert Jazz, Funk, Pop en Soul tot een zeer prettige sound die heel af en toe ook nog een vleugje klassieke invloeden mee krijgt. Maar het is niet alleen Mosley, ook pianist Camaron Graves en drummer Tony Austin zijn vandaag er helemaal klaar voor. Gelukkig is de tent al iets beter gevuld maar de echte drukte, waardoor deze dag al snel uitverkocht was, komt pas in de slotact, waar het grote publiek voor gekomen lijkt. Maar Mosley laat zijn pret niet bederven en hij biedt Gent Jazz een waanzinnig concert waarbij ook nog eens blijkt dat Miles Mosley over een geweldige stem beschikt die in combinatie met zijn zeer gevarieerd werk een extra pré blijkt. Ik durf te stellen dat wat Mosley op zijn contrabas laat horen een contrabas equivalent van gitarist Jimi Hendrix genoemd mag worden, wat Mosley ook zelf even onderstreept, nadat mijn buurman hem dat heeft toegeroepen, door een stuk van Hendrix te spelen. Ik hoop dan ook van harte dat Festival directeur Bertrand Flamang niet zal aarzelen om over een aantal jaren Mosley terug te vragen op een van zijn festivals (Gent of Jazz Middelheim in Antwerpen) want neem van mij aan in deze band sluimert nog heel veel progressie en dat komt er binnen een paar jaar zeker uit. Die actie van terug vragen heeft Flamang ook gedaan met het Manchester trio GoGo Penguin, die hier in Gent twee jaar geleden al hun kwaliteiten kwamen tonen, naar ze zijn terug en hoe. De drie met als stralend middelpunt contrabassist Nick Blacka, gesteund door pianist Chris Illingworth en de waanzinnig strakke drummer Rob Turner zijn een trio dat je niet snel zult vergeten. Ze spelen typisch Britse Jazz, waar je herkenbaar klanken in terug kan horen van het roemrijke verleden van dit bij uitstek popland. Strakke stevige stukken met goede muzikale basis waarop niet te veel gepield wordt maar veel meer gedisciplineerd gespeeld wordt op de strakke ondertoon van drummer Turner die m.i. zo in welke band ook ter wereld geen slechte ogen zou gooien. Verdomme wat speelt deze kerel goed en zo soepel dat het lijkt alsof hij er geen enkele moeite voor hoeft te doen. Daarbij tovert hij met schalen en extra toevoegingen op de snare drum zodat er met regelmaat een bijzonder geluid wordt geboden. Voor mij hebben we tot nu toe al twee heerlijke concerten gezien en dan is het wachten op de hoofd en slotact van vandaag.

Grace Jones foto Hans Speekenbrink Grace Jones photo Hans Speekenbrink Grace Jones photo Hans Speekenbrink

Een vocaliste van 69 jaar en zeker geen Jazz zangeres. Veel meer een gestileerde en avantgardistische pop/soul/disco zangeres; Grace Jones. Zoals te doen gebruikelijk bij La Jones, laat ze haar in zeer grote getale opgekomen publiek, want nu is de tent tot oververhitting toe, overladen vol,(ze kwamen dus inderdaad haast alleen maar voor haar) schijnbaar uit arrogantie ruim een kwartier extra wachten alvorens haar spektakelshow te beginnen. Nee dit heeft in de verste verte niets met Jazz te maken, maar ze maakt er wel een feestje van. Opoe Jones heeft dan wel niet meer helemaal het lichaam waar elke man van wakker ligt. Een pakje dat op de rug lijkt aangesnoerd kan een corpulent buikje niet verhullen en de naakte borstjes hebben de hoogtijdagen ook ver boven zich gelaten maar lenig is ze nog wel. En redelijk bij stem. Ik zag haar enige jaren geleden en toen was haar show veel minder een verkleedpartij dan nu, maar toen kon haar stem dat nog meer dragen, nu, jaren verder, is die stem toch aardig afgenomen en moeten de vele verkleedpartijen dat wat verbloemen.

Grace Jones photo Hans Speekenbrink Grace Jones photo Hans Speekenbrink Grace Jones photo Hans Speekenbrink

Het showelement heeft duidelijk de prioriteit, dat blijkt als er een net als Grace geschilderde Paaldanser ten tonele verschijnt. Natuurlijk doet Grace al haar successen, heeft ze eigenlijk de laatste 20 jaar nog iets nieuws gemaakt? Hoewel net dat ene nummer wat ik graag gehoord had is er niet bij, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het inboeten van de stemkwaliteit. Verder maakt La Jones er wel een feestje van om tegen het eind op de schouders van een sterke medewerker langs de eerste rijen bezoekers te gaan en handen aan te raken. Ze weet precies wat er te koop is en dat buit ze uit. Toch is mijn visie dat Grace Jones op dit festival, dat ik veel hoger heb zitten dan bijvoorbeeld het NSJ festival waar Pop de boventoon lijkt te voeren, niet echt thuis. Naturlijk is het een zekere boeking die de tent doet volstromen, maar we zijn op een Jazz festival en niet in een illustere nachtclub. Toch is het ook wel weer zo dat deze verstrooiing het publiek op dag één van Gent Jazz 2017 zeer tevreden huiswaarts doet keren en ook dat is belangrijk. Op naar dag twee




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.