Categorie: THEATER, MUZIEK, OPERA

Zaterdag 30 September 2017 at 11:44 pm

Turandot van het Odessa Nationaal Academisch Opera & Ballet Theater overtuigt en grijpt je

Turandot Odessa Turandot Odessa Turandot Odessa

Door Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P

Het is eigenlijk een te korte tournee en voor mij onbegrijpelijk dat Koninklijk theater  Carré dit niet heeft geboekt  en verder zelfs heel het noorden van ons land er van onthouden blijft, want deze versie van Puccini’s TURANDOT  is er een van ongekende klasse. Prachtige stemmen een enigszins sober maar zeer functioneel decor, zeer goed verzorgde en toepasselijke kostuums en een prachtig, tenminste echt synchroon, ballet. Kantor Pos Music Theater Stage Management  heeft een goede keus gemaakt om dit gezelschap naar Nederland te halen.

Deze laatste opera die Puccini schreef, en welke werd gecompleteerd door Franco Alfano, aan de hand van aantekeningen die Puccini op zijn sterfbed na liet, is gebaseerd op een uit de 13e eeuw stammend Perzisch sprookje over de ijskoude prinses Turandot de dochter van Turan, een regio in
Centraal Azië. Vele grote Operahuizen hebben deze opera op hun repertoire staan mits ze kunnen beschikken over sterke stemmen. Dit gezelschap uit Odessa, wat ik aanvankelijk met argus ogen ging aanschouwen, veelal is het niet veel wat er uit het Oostblok aan opera’s naar ons land komt, maar van af de openingsscene was ik om, en niet alleen ik, heel de zaal was zeer enthousiast. Alles klopt aan deze productie, hoewel, de rol van Calaf wordt vertolkt door Alexander Schulz uit Berlijn, die beschikt over een meesterlijk mooie stem maar met een uitstraling van een straattegel. Zijn mimiek is zeer slecht en hij kijkt nagenoeg de gehele voorstelling de orkest bak in, in tegenstelling tot alle overige collegae die wel het publiek in kijken. Maar dat is dan ook direct het enige minpunt dat ik heb kunnen constateren. Maar wel jammer want ik ben er bijna van overtuigd dat Nikolai Subbota, waar Schultz de rol mee deelt, ze spelen om beurten, hem wel geëmotioneerder neer zet. Maar verder niets wat deze opera tegen staat om een top uitvoering genoemd te worden.

Turandot Odessa Turandot Odessa Turandot Odessa

Als de blinde onttroonde Tartaarse koning Timur aan de poort van het Keizerlijk paleis valt in de menigte die zich verdringt voor de onthoofding van de Perzische Prins, die geen antwoord had op de drie vragen van prinses Turandot en zodoende onthoofd zal worden omdat slechts bij juiste beantwoording er met Turandot gehuwd kan worden, wordt hij geholpen door zijn slavin Lui die de hulp krijgt van een onbekende jonge man is Calaf de enige zoon van Timur.
Het volk dat aanvankelijk bloed wil zien smeekt Turandot om vergiffenis bij het zien van de jonge Perzische prins. Dan verschijnt Turandot en Calaf wordt op slag verliefd. De drie ministers Ping, Pong en Pang raden zijn verliefdheid ten sterkste af maar Calaf slaat drie maal op de gong om kenbaar te maken kandidaat te zijn voor de vragen teneinde met Turandot te kunnen huwen.

Als de drie ministers hun beklag doen bij Turandot over haar schrikbewind dromen zij er van rustig te mogen leven op hun vertrouwd platteland. Zelfs de oude keizer Altoum is niet gelukkig met de situatie en raadt Calaf af om te volharden in zijn daad. Maar wonderwel slaagt Calaf in de beantwoording maar dan smeekt Turandot haar vader om niet toe te staan in dit huwelijk met de voor haar onbekende vreemdeling. Vader zegt echter dat afspraak, afspraak is en dan doet Calaf een aanbod aan Turandot dat zij niet kan weigeren maar mogelijkerwijs Calaf de dood zal brengen.

Voor de voortgang van het verhaal moet je zelf deze Italiaans gezongen en Nederlands boven getitelde TURANDOT gaan zien en genieten van die prachtige stemmen van Natalia Pavlenko en Tatiana Anisimova als Turandot, Julia Tereschuk als Lui, Sergei Krasnich als Keizer en vader van Turandot, Viktor Schevschenko als Timur en Bogdan Panchenko, Valery Tegrut en Olag Zlakoman als Ping Pong en Pang. Daarnaast het geweldige koor en ballet van het Odessa Nationaal  Academisch Opera en Ballet Theater en het orkest onder leiding van Igor SChernetski onder regie van  de Duitse Christian van Götz en scenografie van de eveneens Duitse Lena Breksendorff.

De voorstelling is nog te zien in Het Rotterdamse Luxor theater op 30 september en 1 oktober in Capitole in Gent. Maar neem van mij aan het is de reis naar Gent meer dan waard.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.