Categorie: THEATER, TONEEL

Dinsdag 30 Januari 2018 at 7:46 pm

YOU’RE THE TOP EEN PERFECT GEBALANCEERDE VOORSTELLING

YOU’RE THE TOP YOU’RE THE TOP YOU’RE THE TOP

Tekst & Fotografie Jacques Nachtegaal – Het Collectief N & P.

Ten gevolge van een lichte longontsteking heb ik enige daten langer over dit artikel gedaan dan gepland, maar dat bood anderzijds de mogelijkheid de voorstelling nog eens heel goed door mijn gedachten te laten spelen. Premières zijn niet zelden, niet de allerbeste voorstellingen, maar in dit geval is dat zeker niet het geval. De repetitie- en voorbereidingstijd van deze productie is naar het bleek, ruim voldoende geweest want hoe knap, glad en gesmeerd verliep deze première voorstelling. Alles viel op zijn plaats en elke rol was tot in de finesses mooi uitgewerkt. Niet alleen qua spel maar ook qua kleding, choreografie en zelfs de allerkleinste details als houdingen van het lichaam waren perfect.

YOU’RE THE TOP YOU’RE THE TOP YOU’RE THE TOP

Niet alleen omdat ik na afloop nog even een heel gezellig gesprek met Willem Nijholt had, die 22 jaar geleden de rol van Cole Porter speelde, ook het geweldige spel van Paul Groot, die nu deze rol invult, deed mij terugdenken aan de toenmalige voorstelling. Nijholt was destijds de uitgelezen Cole Porter, en net als Willem na afloop van deze première, was ook ik meer dan gecharmeerd van de wijze waarop deze 2018 versie van YOU’RE THE TOP werd gebracht. Met iets meer snelheid, iets uitgebreider choreografieën (van Martin Michel) en de ijzersterke rolbezetting, naast Paul Groot die mij werkelijk overdonderde met zijn bij vlagen perfect vileine spel, waren het ook Marjolein Keuning als Linda Porter en vooral Marcel Jonker als Monty Woolley. De rollen zijn zo goed gecast dat dit m.i. de allerbeste keuzes van dit moment zijn. Maar ook het ensemble is top met mooie rollen voor onder ander Rick Sessink, Jochem Smit en de man die er in 1995 ook al bij was; Perry Dosset, die ook nu enkele prachtige songs mocht brengen. Helaas zat er een klein slisje op Perry’s stem vanavond en dat is mogelijk het enige kleine vlekje op de hele première.

Het extravagante en bijzondere van Porter’s levensstijl heeft al velen in beroering gebracht en het verstandshuwelijk met het model Linda nam daarvan geen enkel gerucht weg. Maar Porter was er ook de man niet naar om dat echt uit de weg te gaan. Genieten van het leven was eigenlijk zijn levensmotto, maar ten gevolge de val van een paard, waarbij hij beide benen verbrijzelde was hij aan een rolstoel gekluisterd. We zien Porter in zijn woonkamer thuis in afwachting van gasten voor het diner, die naar het blijkt allen afbellen of hebben afgezegd, waar door Flashbacks scènes uit zijn leven voorbij komen. Al snel wordt duidelijk hoe Porter in elkaar zit, maar ook wordt duidelijk dat er heel veel façade is en opgehouden schijn om angsten en onzekerheden te verbergen die men niet zou zoeken achter een man die zoveel meesterlijke songs heeft geschreven. Heel veel van dat materiaal is in deze voorstelling opgenomen, soms een fragment, dan weer als complete song maar met een speelsheid en enthousiasme die ongekend en frivool is. De voorstelling, die net als destijds als een maatkostuum past op de schouders van de hoofdrolspeler. Toen was het Nijholt voor wie deze voorstelling expliciet geschreven werd, maar nu met Paul Groot in die rol lijkt het soms alsof Nijholt even met hem mee danst met hem mee speelt en zelfs de vileine stukjes lijken Nijholt en Groot als tot één persoon versmolten. Het orkest van vijf man zet een heerlijk stuk muziek neer en voor de liefhebber van de muziek uit The American Songbook is deze voorstelling dan nog eens extra genieten. Naast alle lof voor de geweldige cast, zeker een extra reden om regisseur Gijs de Lange de welverdiende veer uit te reiken. Hij heeft deze voorstelling die in de vorige eeuw door Jos Thie werd geregisseerd niet alleen nog tijdlozer maar ook nog eens sneller en iets meer van deze tijd weten te maken zonder het concept schade te berokkenen. Wat dat aangaat niets dan lof, lof, lof. Een absolute aanrader voor de liefhebbers van een mooie oorspronkelijke musical, gemaakt met liefde voor het vak uit het hart en ziel van alle betrokkenen. De voorstelling is in het Nederlands maar de songs worden in de oorspronkelijke taal gezongen.

Voor meer informatie en speellijst zie: www.yourethetop.nl




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.