Categorie: THEATER, MUZIEK, POP-ROCK

Dinsdag 26 Juni 2018 at 12:00 pm

David Bowie op gepaste wijze geëerd op het Holland Festival

Blackstar Blackstar Blackstar

Door Jacques Nachtegaal  met foto's van Janiek Dam en Ada Nieuwendijk

Op het Holland festival werd dit jaar tot twee maal toe aandacht gevraagd voor David Bowie, na een succesvolle aanpak door de studenten van het Amsterdams Conservatorium met “Bowie Remix” was de apotheose de integrale uitvoering van David Bowie zijn laatste album “Blackstar” door Stargaze in het Concertgebouw. Onder de titel “Tribute to Blackstar” bracht Stargaze een Berlijns/Amsterdams muziekcollectief onder leiding van de Berlijnse gitarist/componist & arrangeur Andre de Ridder met een veelvoud aan instrumenten, zoals gitaren, keyboards, violen, cello, contrabas, waldhoorn, bugel , hobo, saxofoon etc. en voor dit hommage concert aangevuld met de vocalisten: Anna Calvi, Soap & Skin (Anja Plaschg) en Laetitia Sadier een concert van net iets meer dan een uur maar dan wel op zeer integrerende wijze.

Na de opening met Bowie’s “Warzawa” werd er begonnen met Bowie zijn meest persoonlijke album, “Blackstar”, zijn 25e studioalbum dat hij maakte tijdens zijn ziekte die hem uiteindelijk noodlottig zou worden en dat hij zelf ten gevolge zijn overlijden, nooit meer live heeft kunnen spelen voor zijn publiek.
Tijdens dit wel wat korte maar overduidelijk perfecte concert toont De Ridder aan dat de muziek van Bowie nog zoveel meer te bieden heeft als de arrangementen verder en dieper uitgewerkt worden. Met zijn collectief Stargaze laat hij de brede klankkleur van Bowie op verrassende wijze horen, zelfs het grote orgel van het Concertgebouw wordt hiervoor aangewend. Nog indrukwekkender zijn de zangpartijen van de drie dames. Nimmer wordt getracht Bowie te imiteren maar juist de interpretatie die de dames geven zorgt voor een meer dan unieke kijk op het prachtige materiaal dat het album “Blackstar biedt, maar ook als “Ashes to Ashes” en “Space Oditty” worden gebracht, merk je dat dit collectief een extra boost geeft aan het meesterlijk Bowie materiaal.

Als tegen het eind van dit concert “Aladdin Sane” wordt gespeeld en de vocailste met haar gitaar de rol van “A ladd in sane” op zich neemt krijgt deze Bowie klassieker een heel andere gestalte dan ooit door de meester zelf vertoont. Het minuten durende slotapplaus is dan ook niet echt een verrassing want het was een meer dan gedenkwaardig concert en ik ben van mening dat deze eenmalige uitvoering in het Amsterdamse Concertgebouw navolging verdient elders in den lande. Mogelijk dat een kleine tournee de Nederlandse Bowie fans zeer gelukkig zal maken want velen waren niet op de hoogte van het feit dat dit concert in het kader van het Holland festival plaats vond.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.