Categorie: NIEUWS

Woensdag 24 Oktober 2007 at 4:06 pm

Sara Tavares vindt de stem van een nieuwe generatie Afrikanen in Lissabon.

Sara Tavares vindt de stem van een nieuwe generatie Afrikanen in Lissabon

“Er is een enorm grote generatie van Kaapverdianen en andere Afrikanen hier in Lissabon, in Parijs, in Rotterdam, overal&hellip met een soort verwarde identiteit” zegt de negenentwintig jaar oude en in Lissabon woonachtige Sara Tavares, wiens nieuwe album Balancê vorig jaar is uitgebracht op het label World Connection. “Onze generatie voelt zich verloren, omdat er geen specifieke cultuur voor ons is dat spreekt over onze realiteit.” Kijk alleen al naar mijn vriendenkring, waarvan ik vaak denk ‘wat een interessante gemeenschap’,” legt Sara uit. “We spreken portugese en angolese slang, sommige woorden in Kaapverdiaans-creools en natuurlijk met wat engels. Het creools heeft al engelse en franse woorden. Dit komt doordat slaven uit de hele wereld met elkaar moesten communiceren, terwijl ze niet dezelfde talen spraken. Wij zijn een metisse cultuur.”

Meertalig woordgebruik is ook te horen op Sara’s album, waarop ze van de ene naar de andere culturele referentie springt alsof ze thuis is in allen. Het album Balancê — dat je uitspreekt als ‘balansé’— heeft vele verschillende betekenissen. Het zelfstandig naamwoord balan §o wordt in het Portugees gebruikt als muziek ‘swingt’.” Portugeestalige Afrikanen gebruiken de werkwoordsvorm balancê op een algemenere manier.
“Als je bijvoorbeeld iets heel lekkers eet zeg je ‘dit eten is balancê!’”, aldus Sara. “Het lied Balancê betekent voor mij ook jezelf te balanceren,” vervolgt ze, “tussen verdriet en blijdschap; dag en nacht; zout en suiker. Het gaat om het balanceren van emoties. Je loopt altijd op een dun koord en moet daarbij je balans houden. Je moet dansen op dat koord om te blijven staan, als je te stijf staat, dan val je.” “Ik bezocht Zimbabwe een paar jaar geleden en zag een paar hele dronken mensen dansen,” grinnikt Sara, “We keken naar hoe ze steeds bijna vielen en toch zichzelf weer op de been hielden. Net zoals deze mensen dansten wil ik dansen met zo’n soort vrijheid en balans.” Deze betekenis is te horen in haar zoete stem en zachte arrangementen zelfs zonder dat je haar teksten geheel verstaat.

Haar stem heeft een helende werking en komt van iemand die heeft gezocht naar haar plek in de wereld en zichzelf vervolgens volledig heeft geaccepteerd. Dit is de stem van een vrouw wiens ouders haar hebben verlaten. In de eeuwige Kaapverdische zoektocht naar een beter leven vertrok haar vader naar de Verenigde Staten en haar moeder naar het zuiden van Portugal. Sara werd opgevoed door een oudere Portugese vrouw. Via de muziek en de hulp van afrikaanse musici in Lissabon en Kaapverdië (waar ze elk jaar te vinden is) onderzocht ze haar familie en culturele roots. “Het hele album is als kleine lullabies voor mijzelf,” vertelt Sara. “Het gaat over het gevoel van eigenwaarde, het van jezelf houden. Over houden van wat anders aan je is. Over integratie van alle stukjes van jezelf.”

De titel Bom Feeling (Goed Gevoel), combineert een portugees en een engels woord dat volgens Sara iedereen gebruikt. Terwijl sommigen mensen neerkijken op de portugese slang wat geassocieerd wordt met Afrikanen in Portugal, grijpt Sara het juist aan. Ze vertelt dat ze uit een ontwricht gezin komt en zich identificeert met de straatcultuur. Men hoort op Poka Terra de invloed van de Afro-Beat en semba (een angolese muziekstijl). De titel is een klanknabootsing van het geluid dat een trein maakt. Sara roept hiermee mensen op om de trein van het geweten te nemen en verantwoordelijk te worden voor jezelf. Ze zingt: “Een krokodil die slaapt verandert in een krokodillentas die in een één of andere winkel zal worden verkocht.”

Op Planeta Sukri (Suiker Planeet) zet Sara een reggae stijl geluidssysteem op een traditioneel Kaapverdiaans ritme coladeira (een stijl bekend geworden door Cesaria Evora). “Het gedicht van dit lied kan gezien worden als een liefdesgedicht,” zegt Sara, “Ik zing: ‘Neem me mee naar een suikerplaneet, neem me mee naar een plek waar geen verdriet is, geen gehuil. En deze plek is in jou- en mijzelf en binnen iedereen.’ Ik bedoel het in een meer spirituele dan een romantische manier. De ballads zijn net als kleine gebedjes.” Sara praat tegen de maan op Muna Xeia (Volle Maan). De titel ontstond doordat Sara een fout maakte door per ongeluk het Engelse woord ‘moon’ te combineren met het Portugese woord voor maan: ‘lua’. “Het is een vrouwlijk lied waarin ik met vrouwen praat,” legt ze uit. “Eerst met de vrouw in mij, daarna met de vrouwen in Afrika en dan met de vrouwen van de wereld. Ik zing: ‘Maan ga in vrede, maan ga in vertrouwen, loop in vrede, loop met vertrouwen.’”

Twee jaar geleden verbleef Sara voor een langere tijd in Kaapverdië waar ze werkte met een modern dans gezelschap. “Weet je wat voor gekke experimentele dingen moderne dans artiesten doen?” vraagt ze. “Nou, zij gaven me de kracht om te experimenteren. Als zij die de cultuur bezitten en erin leven dat doen, dan kunnen wij in diaspora ook experimenteren. Zolang men maar de traditie behoudt. Het mes snijdt aan twee kanten”

“Ik wil graag deel uitmaken van een beweging zoals de Afrikaanse Amerikanen en Afrikaanse Brazilianen hebben,” aldus Sara. “In plaats van de muziek van hun voorvaderen na te spelen, hebben zij hun eigen culturele identiteit gecreëerd. En dat is nu gerespecteerd. Het wordt beschouwd als ongeschonden, authentiek en onvervalst. Het zal nog lang duren voordat de mensen van mijn generatie niet meer hoeven te kiezen tussen Afrikaans of Europees te zijn. Ik denk dat je niet zou hoeven te kiezen. Je zou gewoon moeten zijn!”

Quotes:
“Veelzijdige zangeres Sara Tavares is een wereldster in wording” Algemeen Dagblad “ NL
"Perfecte muzikale smaakbalans" OOR - NL
"If sunshine made a noise, it would probably sound like this" Taplas “ U.K.
“Een plaat om bij weg te dromen” De Morgen - België

Achievements 2006 - 2007
• November 2006 Sara participates in Later with Jools Holland on BBC 2 TV
• October 2006 Sara toured in with the well-known Japanese artist Sadao Watanabe in Japan
• September 2006 Sara’s album “Balancê” reached gold in Portugal.
• September 2006 Sara was featured in the Portuguese commercial of BCM Bank
• September 2006 Sara participated at Borders (major record store) in Michigan and 2 shows at the Global Union and the Chicago World Music Festival
• September 2006 Sara participated in television show "Chicago Tonight”, USA
• March 2006 Sara guest at Charlie Gillet Radio Show: BBC 3, UK
• May 2006 Sara performed on Radio 2 “Tros Muziek Café”, Netherlands
• May 2006 Sara performed on Radio 1 “Met het Oog op Morgen”, Netherlands
• May 2006 Sara was on a TV special of Dutch Music Channel The BOX
• Spring issue 2006 Sara was on the cover of Sodade Magazine, USA
• March 2006 Sara performed on Radio 1 in Belgium
• January 2006 The new album Balancê is released
• February 2007 Successful release Balancê in France
• March 2007 Sara at Nederland 2 Television “Max & Catherine”

Sara at festivals and concerts 2006/7 (in extract)
... Dunya Festival (Netherlands), PopKick Festival (Germany), Blue Note Festival (Italy), Sun
Fest (USA), Festival D’Nuites (Canada), Quebec Summer Fest (Canada), Stimmen Festival
(Germany), Esperanzah World Music Festival (Belgium), Pure Jazz Festival (Netherlands), Blue Note (Japan), World Music festival (Norway), Muziekgebouw a/h IJ (Netherlands), Savoy Theatre (Finland), Sala Galielo (Spain)...



Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.