Categorie: FESTIVAL, MOBIEL, OEROL, VERWACHT

Maandag 25 Februari 2008 at 4:57 pm

Nieuwe artistieke impulsen voor Oerol en Joop weer terug

Joop Mulder
Kees Lesuis
Jos Thie

Tekst Oerol foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Joop blikt tevreden terug op zijn sabbatical jaar: het jaar waarin hij na de 25e editie van Oerol besloot de touwtjes uit handen te geven. Zijn geesteskind liet hij achter bij Jos Thie, Kees Lesuis, Janneke Staarink en niet in de laatst plaats, het vaste Oerolteam. Als ik Joop spreek, heeft hij net een feestelijk weekend op Ibiza achter de rug en is hij weer op weg naar Terschelling. Met een lichtere koffer kijkt Joop achterom, en natuurlijk ook vooruit.'Ik stap niet weer in mijn oude bootje.'

Kees Lesuis en Jos Thie 
Regisseur Jos Thie neemt de artistieke leiding van Oerol 2007 voor zijn rekening. Joop Mulder geeft zijn geesteskind voor één jaar uit handen aan de voormalig artistiek leider van oa. het ro theater en Tryater. Thie krijgt versterking van programmeur en producent Kees Lesuis.


Thie was sinds 1994 tien jaar betrokken bij Tryater. Deze theatergroep groeide onder zijn leiding uit tot een van de meest veelzijdige en vernieuwende toneelgezelschappen in Nederland.
Thie kent als geen ander het gedachtegoed van Oerol door de vele Tryater-producties op het festival. In 1999 regisseerde hij het spektakelstuk Peer Gynt, één van Oerols grootste artistieke en publiekssuccessen.
Hij is daarnaast bekend als regisseur van verschillende klassieke toneelstukken bij gerenommeerde theatergezelschappen, zoals Wachten op Godot van het Nationaal Toneel en Ajax van het NNT. Onlangs regisseerde hij De Heeren van het Veen ter gelegenheid van de opening van het vernieuwde Abe Lenstra Stadion in Heerenveen.

Versterking
Thie krijgt versterking van programmeur en producent Kees Lesuis: voormalig artistiek leider van theaterfestival Etcetera in Amersfoort, theatermaker en beeldend kunstenaar. Ook hij was in voorgaande edities van Oerol al betrokken bij diverse locatiegerichte theaterprojecten.
Beiden zijn door Mulder zelf benaderd voor hun functies. Mulder gebruikt komend jaar om bij te tanken van een kwart eeuw Oerol. Bij terugkomst zal hij zijn ambities voortzetten om Oerol als platform voor nieuwe theatermakers uit te breiden, en zich richten op Oerol 2008. Janneke Staarink is algemeen directeur van Oerol en wordt bijgestaan door een zakelijk team. 

Muziekprogrammering
Harry Hamelink en Marcel Haug hebben de uitnodiging om het muziekprogramma van Oerol van een frisse wind te voorzien met beide handen aangegrepen. Harry Hamelink is jarenlang programmadirecteur van de Rotterdamse poptempel Nighttown geweest en heeft in diezelfde stad het vermaarde Motel Mozaïque, Club Mozaïque en Bazar Curieux op de kaart gezet. Alledrie festivals waar muziek, theater en beeldende kunsten naast elkaar bestaan. De stap naar Oerol was daarmee aantrekkelijk en logisch.

Marcel Haug kent Harry van Nighttown, waar ook hij gewerkt heeft als programmeur. Marcel programmeert samen met Niels Post van VPRO’s Club 3Voor12 het popfestival Metropolis. Dit festival boekte namen als The Prodigy, The Strokes en Faith No More, nog voordat ze in Nederland doorbraken. Marcel heeft een goede neus voor opkomende bands. Zijn nieuwste ontdekkingen zijn ook op tv te beluisteren, bijvoorbeeld bij Raymann is laat. Voor The Comedy Factory is hij verantwoordelijk voor het opsporen van het nieuwste talent op dit gebied. Volgens Marcel liggen muziek en stand up in elkaars verlengde, want: 'Stand up comedy is rock ’n roll met woorden,' aldus Marcel. Harry en Marcel zijn zeer content om het grootste en wellicht mooiste festivalpodium van Nederland, het eiland Terschelling, te mogen voorzien van muziek en aanverwante kunsten. Ze willen hun nieuwe muziekproducties niet alleen op de vertrouwde podia van Westerkeyn en het Groene Strand presenteren. Een rapper mét brassband zouden ze best de duinen in willen sturen. Dat is nu nog een wild idee, maar de komende maanden brengen de heren een aantal keer een bezoek aan het eiland; onder andere om de akoestische mogelijkheden van duinpannen en boskommen te onderzoeken.

Straattheater
Graag stellen wij ook de nieuwe programmeur voor het straattheater aan u voor: Lee Hayes. Hayes solliciteerde naar deze baan zonder dat hij het zelf wist. Op uitnodiging van Oerol ventileerde hij zijn ideeën over het straattheater op Oerol. Nog in hetzelfde gesprek kreeg hij de baan aangeboden. Lee is namelijk zelf straatartiest, mét visie en organisatietalent. Ooit kon hij jongleren als de beste. De kunst van het performen leerde hij zichzelf aan. Jarenlang tourde de uit de Verenigde Staten afkomstige Lee Hayes met een busje langs de Europese festivals. Hij overwinterde op het zuidelijk halfrond en kon zo het hele jaar als straatartiest aan de slag. Zijn loopbaan als organisator begon in 1989 voor de grote jaarlijkse meeting van de European Juggling Association. Daarna ging hij aan de slag bij het Oranjeboom Straatfestival in Rotterdam en voegde daar een internationale groep artiesten toe aan het programma. Een kwestie van collega’s uitnodigen voor Lee, want overal ter wereld treedt hij veelvuldig op. Lee wil dat het straattheater een serieuze plek krijgt binnen de podiumkunsten. Dat is ook zijn insteek voor Oerol. Volgens Lee is de magie van het straattheater dat er vanuit het niets iets geweldigs ontstaat tussen artiest en publiek. Lee wil zorgen voor een goede en gastvrije atmosfeer. Dat is de bodem voor prachtige en ook meer onverwachte voorstellingen. En de pet die na afloop rondgaat, dat is het eigenlijke loonzakje.

Marcel Haug & Harry Hamelink
Lee Hayes
Janneke Staarink

Avro mediapartner voor Oerol
De AVRO, een publieke omroepvereniging die kunst en cultuur hoog in het vaandel heeft staan, is in 2008 mediapartner van het Oerol Festival. De AVRO zal deze 27e editie crossmediaal registreren via haar platforms radio, podcast, televisie en internet. De AVRO werkt tijdens het Oerol Festival samen op het gebied van registraties en faciliteiten met Omrop Fryslân.

AVRO Televisie
Televisie brengt in de periode van 15 tot en met 20 juni een dagelijks programma op Nederland 2 waarin de beleving van het festival centraal straat. Iedere dag zal een bekende Nederlander die Oerol al meerdere keren heeft bezocht, een andere bekende Nederlander die nog nooit naar het Oerol Festival is geweest inwijden in dit bijzondere theater- en muziekevenement. Voorafgaand aan deze ‘Oeroldoop’ wordt de verwachting gepeild en in de loop van de dag wordt bekeken of de verwachting overeenkomt met de ervaring. Het programma zal vooral inzoomen op de manier waarop deze twee mensen (en daar omheen ook andere festivalbezoekers en eilanders) het festival ervaren – de één als nieuwkomer en de ander als liefhebber van het festival.

De presentatie is in handen van Sipke Jan Bousema. Sipke Jan is zelf enthousiast bezoeker en is daarom bijzonder verheugd dit evenement te mogen presenteren: “Oerol is voor mij het meest bijzondere en unieke culturele evenement in Nederland. Dit komt onder andere door de locatie maar ook door de grote verscheidenheid aan kunst- en theatervoorstellingen die er te zien zijn. Ik kijk er naar uit om met mijn passie televisie maken mooie en bijzondere uitzendingen te realiseren”.

AVRO Radio

Radio besteedt in verschillende programma’s aandacht aan het Oerol-gevoel.
AVRO Opium: Op zondag 15 juni en zaterdag 21 juni zullen er in dit AVRO- kunst- en cultuurprogramma mooie gesprekken worden gevoerd over het Oerol-gevoel en artiesten live vanaf Terschelling te horen zijn.
Presentatie: Hans Smit

AVRO Nachtdienst: (15/6 en 22/6) Talkradio van 01.00 tot 06.00 uur over het Oerol-gevoel. Dit programma wordt live gepresenteerd door verschillende presentatoren die zich op verschillende locaties op Terschelling bevinden en eilanders, bezoekers en kunstenaars opzoeken. Luisteraars kunnen inbellen en meepraten.

AVRO: Wat nu..?: (16-6 t/m 20/6) Speciaal voor de gelegenheid zal de naam van dit programma tijdelijk veranderen in AVRO: Wad nu..? Live vanaf Terschelling, met nieuws, achtergronden, de Waddenzee, eilanders en Oerol. Presentatie: Jan Mom

AVRO Internet
Via internet is extra materiaal, waaronder gesprekken met bezoekers/kunstenaars, reportages en uitzendingen te beluisteren en te bekijken. Daarnaast wordt in de periode 13 juni tot en met 22 juni een ‘24/7-webradiokanaal’ opgestart waar ook Omrop Fryslân haar bijdrage aan zal leveren. Op dit kanaal zal gedurende de duur van het festival het Oerolgevoel worden gedeeld met gebruikers buiten het eiland Terschelling

Kaartverkoop
Na een succesvolle test in 2007 breidt Oerol de online kaartverkoop dit jaar uit. Voor bijna 50 voorstellingen zal 50% van de kaarten via internet te koop zijn. De overige 50% is op het festival bij de kassa te koop. Oerol start half mei met de online kaartverkoop en ook de speciale vriendenvoorverkoop zal blijven bestaan.
Nieuw dit jaar is de online programmaplanner Mijn Oerol. Hiermee kunnen bezoekers op de festivalwebsite hun eigen Oerolbeleving samenstellen. Uit publieksonderzoek van vorig jaar bleek dat Oerolbezoekers graag online maar ook tijdens het festival kaarten willen kopen. Oerol reserveert daarom ook een flink aantal kaarten voor de dagverkoop, zodat elke festivaldag nog kaarten te koop zijn.

Hothouse
Van 10 t/m 15 maart bezoeken 35 internationale artiesten en theaterfestivaldirecteuren Terschelling in het kader van Hot House. Dit is een soort broedplaats speciaal voor theatermakers en organisatoren, gericht op de presentatie en discussie over nieuwe artistieke projecten.

In deze ontmoeting staat de discussie over nieuw te ontwikkelen projecten op openbare plekken centraal. Voor een 15-tal artiesten de perfecte mogelijkheid om te laten zien waar ze mee bezig zijn. Nederlandse makers onder hen zijn Theun Mosk, Roos van Geffen en Dré Wapenaar. Oerol is partner binnen het Europees samenwerkingsverband IN SITU die het Hot House organiseert en tevens gastheer van deze 2e Hothouse.

Naast een aantal Nederlandse festivals presenteren ook de Franse festivals Chalon de la Rue en Sotteville, het Spaanse Valladolid en Oostenrijkse La Strada theatermakers van eigen bodem. De eerste Hot House ontmoeting in 2006 vond plaats in het Franse Encausse les Thermes.

IN SITU is een Europese netwerkorganisatie voor artistieke creatie op openbare plekken. Aan dit project nemen vijf grote Europese festivals deel, waaronder Oerol, onder voorzitterschap van Lieux Publics uit Marseille.

Oerol is bij uitstek het podium voor kunst op locatie. Oerol stelt het landschap centraal; locatietheater en landschapskunst krijgen hierdoor nieuwe impulsen. Steeds meer internationale collega’s zien Oerol dan ook als voorbeeld en als bron van inspiratie. Met die rol is Oerol dit jaar de perfecte gastheer van het Hot House.

Sponsors

Het Prins Bernard Cultuurfonds, VSBfonds en het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten leveren allen een belangrijke bijdrage van totaal € 245.000 aan het prestigieuze Oerolproject Walking. “We zijn erg blij dat drie grote fondsen hun schouders onder dit nieuwe project zetten,” zegt algemeen directeur van Oerol Janneke Staarink. “Het koppelen van een internationaal gerenommeerde makers aan talentvolle Nederlandse makers is een volgende stap in de ontwikkeling van ons productieplatform. Juist omdat het zo’n spannend project is met een groot budget, is het bijzonder dat zij in een vroeg stadium hun steun hebben toegezegd.” 

Voor het Prins Bernhard Cultuurfonds is de samenwerking tussen Wilson, Mosk en Schweigman van groot belang voor de ontwikkeling van deze talentvolle theatermakers. Het project sluit goed aan bij het streven van het Cultuurfonds om jong talent te stimuleren. Zo kreeg Theun Mosk (IJlst, 1980) in 2007 de Charlotte Köhler Prijs en Boukje Schweigman (Cilubula, Zambia 1974) in 2003 een theateropdracht. “Oerol heeft in zijn 26-jarig bestaan een plaats veroverd in de ontwikkeling en opleiding van talentvolle theatermakers, in het bijzonder op het gebied van locatievoorstellingen. Het festival voelt de noodzaak om een volgende stap te zetten en talentvolle makers ook te begeleiden in hun ontwikkeling als makers van belangwekkend locatietheater. In die ambitie hebben fonds en festival elkaar in Walking gevonden,” aldus Myra Groenink, adviseur bestedingen van het Cultuurfonds.

Het VSBfonds steunt het productieplatform van Oerol al jaren. De reden waarom het VSBfonds specifiek dit project ondersteunt is dat het project het mogelijk maakt jonge theatermakers te koppelen aan internationaal gerenommeerde kunstenaars. Verder is het voor het VSBfonds belangrijk dat het Nederlandse locatietheater hierdoor een kwalitatieve impuls krijgt. Ook de actieve inzet die Walking van het publiek vraagt speelde een rol.

Het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten (NFPK+) schreef in haar advies: "Het publiek vormt in wezen zelf het kunstwerk, wat een interessant effect zal hebben op het publiek, wat versterkt wordt door de ervaring van rust, innerlijkheid en gezamenlijkheid. Het publiek wordt in feite uitgedaagd om opnieuw om zich heen te kijken. Deze vorm van belevingstheater behoort tot een specifiek spectrum van de podiumkunsten dat, zeker met deze kwalitatief goede makers, ondersteuning verdient van het Fonds." Staatsbosbeheer.

Oerol - website




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.