Categorie: NIEUWS

Zondag 22 Juni 2008 at 3:00 pm

Jong talent en gevestigde theatermakers stralen op Oerol

Bron: Cultuurnet

De jonge theatermakers op het Terschellings Oerol Festival straalden dit jaar naast de grote namen. De voorstelling Walking van de gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar Robert Wilson en de talentvolle Nederlandse theatermakers Theun Mosk en Boukje Schweigman was 10 dagen lang uitverkocht. Alle nieuwkomers in de werkplaats van Oerol zijn zeer goed bezocht en door pers en publiek enthousiast ontvangen. Het festival opent vanaf dit najaar de deuren van haar nieuwe Atelier Oerol. Deze biedt plaats aan werkplaatsproducties, artists in residence en internationale coproducties.

Met de uitbreiding van de online kaartverkoop speelde de organisatie in op de wens van haar bezoekers. Dit heeft bovendien de druk van de kaartverkoop op het eiland gehaald, waardoor er minder rijen waren. Er waren elke dag nog kaarten in de dagverkoop te verkrijgen. "We hebben dit jaar totaal 10.000 extra kaarten in de verkoop gehad, juist om altijd iedereen van kaarten te kunnen voorzien," aldus algemeen directeur Janneke Staarink. Oerol verkocht dit jaar 85% van alle kaarten.

Daarnaast zijn de kleine voorstellingen die je op de 'bonnefooi', buiten de kaartverkoop om, kon meemaken heel goed bezocht. Het nieuwe dagarrangement op woensdag en de laatste zaterdag van Oerol i.s.m. met Rederij Doeksen en CJP trok vele dagbezoekers. Oerol overweegt om dit programma volgend jaar uit te breiden.

De organisatie heeft de indruk dat dit jaar meer jongeren dan ooit het festival hebben bezocht. Ze denkt dat dit te maken heeft met de nieuwe muziekprogrammering en de voorstellingen van de vele jonge theatermakers. Rederij Doeksen heeft dit jaar ruim 45.000 mensen over gezet. Mede door de inzet van extra boten verliep de overtocht soepel. Inclusief de mensen die in de jachthaven verbleven en de eilanders trok het festival evenals vorig jaar een kleine 55.000 bezoekers.

Terschellings Oerol Festival 2008 Het eiland van de vorige dag, 13 t/m 22 juni, www.oerol.nl
Hoofdsponsors van Oerol zijn Brand, NAM, Rederij Doeksen. Partner in natuur is Staatsbosbeheer.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.