Categorie: JAZZ, WERELDMUZIEK

Dinsdag 12 Mei 2009 at 09:55 am

QUINTETO RODRIGUEZ BRENGT BIJZONDERE MIX VAN CUBAANS EN KLEZMER

QUINTETO-RODRIGUEZ QUINTETO-RODRIGUEZ QUINTETO-RODRIGUEZ

Tekst: Rik van Boeckel met foto's: Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Bimhuis Amsterdam 

De cross over van Cubaanse muziek, jazz en klezmer is bij de in New York wonende Cubaanse drummer/percussionist Roberto Juan Rodriguez een aangenaam gevolg van zijn boeiende levensgeschiedenis. Hij is beïnvloed door Cubaanse stijlen met Europese invloeden zoals de danzón en de Spaans getinte guajira. In Miami maakte hij kennis met de Joodse gemeenschap daar en leerde zo de rijkdom van de Joodse muziek kennen zoals klezmer. Zijn albums worden uitgebracht op John Zorn's Tzadik label. In het Bimhuis liet hij veel nummers horen van zijn nieuwe album Timba Talud, de opvolger van Baila! Gitano Baila! (2004) en El Danzon de Moises (2002).

Rodriguez was vorig jaar in Nederland om met kinderen te werken in Mundo Niños. Hij trad ook al eerder op met de Cuba/klezmercombi in het Concertgebouw.

Zijn band bestaat uit 3 Israëlische musici: Gilad Harel (klarinet), Uri Sharlin (accordeon, piano, orgel) en Jonathan Keren (viool); een belangrijke rol is ook weggelegd voor de Cubaans/PuertoRicaanse bassist Berny Minoso die met Tito Puente heeft gespeeld- en de Nederlands/conguero Jens Kerkhoff die eerder bij Rumbatá speelde en tegenwoordig actief is in Bongomatik.
Het concert begon met een klezmerintro op klarinet, viool en bas. Wat volgde was een up-tempo klezmernummer met conga's; hierin wordt meteen de verbinding gelegd met het latin idioom. Bij Rodriguez is deze verbinding niet geforceerd maar organisch wat aan de ene kant te danken is aan zijn vakmanschap maar ook aan het opgroeien in twee culturen. Rodriguez speelde met Gloria Estefan & the Miami Sound Machine en werd door Paul Simon overgehaald naar New York te komen waar hij zijn spel verfijnde en door klezmer klarinettist David Krakauer werd aangemoedigd om de mix van klezmer met Cubaanse muziek verder uit te bouwen. 

QUINTETO-RODRIGUEZ QUINTETO-RODRIGUEZ QUINTETO-RODRIGUEZ

Rodriguez zat op de voorgrond, omringd door een drumset met timbales, bellen, bekkens, toms en bongo's. Rodriguez wist niet van ophouden, ging soms als een beest te keer, strak, effectief en swingend. Het was een genot om naar zijn waanzinnige hand- voet coördinatie te volgen. Violen en klarinet voegden er het oosterse element aan toe. Termen als salsaklezmer en klezmerlatin schoten door mijn hoofd. Maar er was ook ruimte voor danzón en guajira. In een paar ogenblikken kon je voor je gevoel zo van Havana in Oost- Europa belanden. 
El Danzon de Moises was erg mooi. Rodriguez schreef het nummer, geïnspireerd op een gedicht van José Marti, onafhankelijkheidsstrijder en een van Cuba's grootste dichters. Marti schreef de regels: ‘Mozes is niet dood omdat Mozes liefde is'. Het Quinteto schakelde regelmatig van rustig naar groovy swingend. Soms lag de naduk op klezmer, dan weer op latin. Aan de zijkant van het podium werd gedanst tot de technicus dansers en danseressen maande ergens anders te dansen omdat ze te dichtbij de kabels kwamen die nodig waren voor de radio-opnames van de NPS. 
Na de pauze werd het tempo nog verder opgevoerd. Het Quinteto speelde vooral nummers van Timba Talmud. Het album is meer dansbaar dan de andere Cd's. Met opzet want Rodriguez wil ook het latino publiek in de VS bereiken met zijn klezmerlatin. En dat lijkt te lukken, vertelde Rodriguez me na afloop: ‘Ik heb Cd's gestuurd naar radiostations in Californië, Miami en New York, ze willen het album draaien. Mijn vorige albums waren meer underground, deze stijgt daar bovenuit. Het is niet alleen een album om naar te luisteren, je moet er ook op kunnen dansen. En dat lukt ook, gisteravond in Rasa stond iedereen te dansen. In New York traden we op in het Jewish Museum, het was een tribute aan Sosua, een stad in de Dominicaanse Republiek waar veel joden wonen. Ik had daarvoor speciaal een Joodse merengue geschreven: Babailón! Het publiek in het museum, bestaande uit joden en Latino's, ging uit zijn dak.'
Cross-overs tussen muziekstijlen zijn tegenwoordig heel gewoon maar niemand mixt Latin met klezmer, behalve Roberto Juan Rodriguez. ‘Ik wil mijn veelzijdigheid laten zien', merkte hij. Dat doet hij niet alleen met Quinteto maar ook met zijn Filippijnse vrouw Susie Ibarra in Electric Kulingtang, waarin zij de kulintang, een soort Filippijnse gamelan bespeelt. ‘Aan Timba Talud heb ik 2 jaar gewerkt', vervolgde hij. ‘De opnames vonden plaats in mijn huis in New York. Het album is niet alleen instrumentaal, er wordt ook gezongen door congaspeler Igor Arias Baro die er nu niet bij is.' 
Bassist Bernard Minoso speelde voordat hij met Roberto ging samenwerken met Tito Puente. Roberto zag hem met Puente optreden twee weken voordat de beroemde timbalero overleed. Bernard had daarna geen zin meer om te spelen maar werd door Roberto overgehaald om de bas weer op te pakken. Zo geschiedde ! En nu speelt hij alleen nog met Quinteto Rodriguez op basgitaar en contrabas. Met verve vervult hij de belangrijke rol van de verbindende schakel tussen latin ritmes en klezmer melodieën. De andere musici hebben Roberto benaderd omdat zij de mix die hij nastreefde zo bijzonder vonden. Violist Jonathan Kern: ‘Eigenlijk denk je van te voren dat die 2 niet samengaan. Het verbazingwekkende is dat die mix van Cubaans met klezmer goed werkt. Ik denk dat er toch genoeg overeenkomsten zijn. Het is niet helemaal klezmer, niet volledig Cubaans, het is een aparte mix. Wat Roberto doet is volstrekt uniek.'

www.robertojuanrodriguez.com
www.tzadik.com




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.