Categorie: KLASSIEKE MUZIEK, OPERA, VERWACHT

Zaterdag 16 Mei 2009 at 7:35 pm

Première Opera Falstaff in het Parktheater Eindhoven

Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer

Falstaf Opera Zuid, foto's Deen van Meer (klik voor vergroting)

Morgen zondagmiddag 17 mei 2009 om 14.30 uur gaat in het Parktheater Eindhoven de Opera Zuid-productie Falstaff in première.
Deze komische opera van Verdi speelt zich af in de jaren vijftig en legt allerlei intriges en kluchtige verwikkelingen aan de dag. Omdat Falstaff vele muzikale stijlen kent is het de absolute topper van Verdi's oeuvre geworden.
Met een jonge, deels Nederlandse, deels internationale cast belooft Falstaff een mooie afsluiter te worden van dit operaseizoen.


De jaren vijftig
Regisseuse Nicola Glück en decorontwerpster Pia Oertel laten Falstaff in de jaren vijftig van de vorige eeuw plaatsvinden. Dit zal, zeker in deze tijd van recessie, nostalgische gevoelens oproepen. Bovendien komt het verhaal, geplaatst in die tijd, volledig tot zijn recht; de vrouwen Alice en Meg bevinden zich al op de weg van de emancipatie en wapenen zich tegen de daden van Falstaff door hem in de Theems te gooien. Speelde de opera zich in 2009 af, dan zouden de dames zich heel anders gedragen en was het met Falstaff minder gunstig afgelopen...

Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer

In de jaren vijftig gaat het er nog rustig aan toe. De vrouwen nodigen Falstaff nog één keer uit voor een rendez-vous, waarbij ze niet alleen Falstaff, maar ook de jaloerse echtgenoot Ford laten zien dat vrouwen behalve hun schoonheid ook mogelijkheden hebben om hun eigen wil door te zetten! Zo zorgt Alice er tegelijkertijd voor dat Nanetta met haar Fenton kan trouwen en niet met de door haar vader voorgestelde Caius.

Korte inhoud
Door geldgebrek geplaagd, besluit Sir John Falstaff nogmaals op vrijersvoeten te gaan. Hij stuurt de dames Alice Ford en Meg Page, beiden getrouwd met rijke kooplieden, een liefdesbrief. De twee vriendinnen komen er al gauw achter dat ze een vrijwel identieke liefdesverklaring ontvangen hebben en besluiten het de charmante rokkenjager betaald te zetten.

Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer Falstaf Opera Zuid, foto Deen van Meer

Inmiddels hebben Falstaffs dienaren Bardolfo en Pistola de jaloerse echtgenoot van Alice ingelicht over de plannen van hun meester en ook hij is vastbesloten ‘die charlatan' een hak te zetten.
Een en ander leidt tot een dolle aaneenschakeling van vermommingen, waarbij de wat al te zelfverzekerde Falstaff keer op keer bedrogen uitkomt. Ook de heer Ford heeft het nakijken, want zijn dochter Nanetta maakt van de nachtelijke maskerade gebruik om met haar geliefde Fenton te trouwen en niet met de eigengereide dokter Caius, voor wie zij door haar vader bestemd was. Toch nemen Ford en Falstaff beiden de nederlaag sportief op, immers: ‘Wie het laatst lacht, lacht het best'.


Bezetting
dirigent Ivan Anguélov
regisseur Nicola Glück
decor, kostuum- en lichtontwerp Pia Oertel
uitwerking lichtplan Arjen Bijtelaar
kapelmeester / koordirigent Tjalling Wijnstra

orkest Het Brabants Orkest
koor Het Zuidelijk Theaterkoor

met onder anderen:

Sir John Falstaff Noé Colín *
Alice Ford Anja van Engeland
Ford Willem de Vries
Fenton Fabio Trümpy
Nanetta An de Ridder
Mrs. Quickly Christine Solhosse
Meg Page Karin Strobos
Dr. Caius Björn Arvidsson
Bardolfo Mark Omvlee
Pistola Marcel van Dieren

* wegens ziekte is neemt Noé Colín de rol van Falstaff over van Henk van Heijnsbergen.

Speellijst

Première
zondag 17 mei 2009, 14.30 uur Eindhoven, Parktheater 040 211 11 22
dinsdag 19 mei, 20.00 uur Heerlen, Parkstad Limburg Theaters 045 571 66 07
donderdag 21 mei, 20.00 uur Den Bosch, Theater aan de Parade 0900 33 72 72 33
zaterdag 23 mei, 20.15 uur Groningen, Stadsschouwburg 050 368 03 68
dinsdag 26 mei, 20.00 uur Breda, Chassé Theater 076 530 31 32
donderdag 28 mei, 20.00 uur Den Haag, Lucent Danstheater 070 880 03 33
zaterdag 30 mei, 20.00 uur Sittard, Schouwburg 046 452 44 00
dinsdag 2 juni, 20.15 uur Tilburg, Schouwburg 013 543 22 20
zaterdag 6 juni, 20.15 uur Venlo, Theater de Maaspoort 077 320 72 07
dinsdag 9 juni, 20.15 uur Rotterdam, Rotterdamse Schouwburg 010 411 81 10
donderdag 11 juni, 20.15 uur Maastricht, Theater aan het Vrijthof 043 350 55 55
zaterdag 13 juni, 20.00 uur Utrecht, Stadsschouwburg 030 230 20 23
maandag 6 juli, 19.30 uur Amsterdam, Het Concertgebouw 020 621 83 45
(semiscenisch)

www.operazuid.nl

Biografieën

Zijn optredens bij opera´s en concerten brachten de dirigent Ivan Anguélov naar beroemde concertzalen over de hele wereld. Orkestdirectie en compositie studeerde hij in Bulgarije, Rusland, Frankrijk en Duitsland. Hij dirigeerde orkesten van belangrijke operahuizen als de Bayerische Staatsoper München, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Hamburg, Semper Oper Dresden, Oper Leipzig met het Gewandhausorchester, Staatstheater Stuttgart, Oper Köln, de operahuizen van Toulouse, Toulon en Marseille, het Palais Bercy, de theaters van Catania en Verona, het Teatro Municipal de Santiago de Chile en het Palacio de Bellas Artes in Mexico. Hij werkte samen met gerenommeerde orkesten zoals de Filharmonische Orkesten van Moskou, Stockholm, Monte Carlo, het symfonieorkest München, het Tokyo City Orchestra, het Orchestre de la Suisse Romande, het Orchestra della RTS Italiana en radio-orkesten van Berlijn, Munchen, Kopenhagen, Brussel, Bratislava en Sofia. Tevens was hij chefdirigent van de orkesten van Opera  Lausanne,  het Theater Biel Solothurn, de Opea Bonn en de Nationaal-Slowaakse Opera Bratislava. Met dit laatstgenoemde orkest kreeg hij de Furtwängler-Prijs toegekend. Vorig jaar ontving hij voor zijn bijdrage aan de Bulgaarse cultuur de ereprijs ‘de gouden veer’. Er zijn diverse opnamen onder zijn muzikale leiding uitgebracht, waaronder de integrale opname van alle negen symfonieën van Dvořák evenals ’Scenes from Tristan und Isolde’. Voor zijn cd met Robert Dean Smith (Wagner Portrait) ontving hij in Frankrijk de Orphée d'or - Richard Wagner Prijs. Bij Opera Zuid dirigeerde hij eerder Rigoletto, Der fliegende Holländer, De Speler en Cendrillon.

De Nederlandse dirigent Tjalling Wijnstra is sinds 2005 als kapelmeester verbonden aan Opera Zuid. Hij studeerde orkestdirectie bij Lucas Vis, Joop van Zon en Roland Kieft aan het Conservatorium van Amsterdam. Tevens volgde hij masterclasses bij onder meer Peter Eötvös en David Porcelijn. Na zijn studie specialiseerde hij zich in opera en sindsdien dirigeert hij operette, musical en muziekdramatisch werk. De afgelopen jaren heeft hij onder andere La Sonnambula en I Puritani van Bellini, L’Elisir d’Amore van Donizetti, Dido and Aeneas van Purcell, Venus and Adonis van Blow en Giovanni d’Arco, La Traviata en I Lombardi van Verdi gedirigeerd. Naast het dirigeren bestaat zijn werk voor een groot deel uit componeren. Hij schreef een aantal werken voor koor en orkest, theatermuziek en hij componeerde muziek bij een computeranimatiefilm. Verder redigeerde hij een partituur van een niet eerder uitgevoerd vioolconcert van de Nederlandse componist Johannes van Bree, dat onder zijn leiding een hernieuwde première beleefde. Afgelopen seizoenen dirigeerde hij bij Opera Zuid een aantal voorstellingen van Don Giovanni, De Parelvissers, Die Lustige Witwe, Carmen, Il Barbiere di Siviglia en Stravinsky's Mavra, een educatief project in samenwerkings met Het Brabants Orkest en BisK. Daarnaast was hij dirigent van Die Fledermaus van Strauss en Tosca van Puccini bij de Zomeropera in het Belgische Alden Biesen.

De Duitse regisseur Nicola Glück is al sinds haar jeugd met kunst bezig geweest. Ze zong in verscheidene koren en vocale ensembles. Ze studeerde Germanistiek en muziek en heeft één jaar als assistent-docent aan de universiteit in Brazilië gewerkt, waarna ze een school voor vreemde talen te Essen leidde. In 1989 werd ze geëngageerd door Deutsche Oper am Rhein te Düsseldorf en Duisburg, waar ze onder andere Franse en Italiaanse tekstrepetities overnam van de dirigenten Alberto Zedda (Milaan), János Kulka (Stuttgart), Hans Drewanz (Darmstad) en Frédéric Chaslin (Parijs). Samen met ontwerpster Pia Oertel richtte ze het ensemble Die Oper an der Düssel op. Van 1996 tot 2000 was ze (avond)regisseur voor de Bühnen der Stadt kiel, waar ze opera-, toneel-, ballet-, kinder- en jeugdproducties regisseerde. Sinds 1990 regisseerde ze voor verscheidene theaters (Kiel, Lübeck), culturele gezelschappen (Düsseldorf, Schwelm, Recklinghausen), kerkgemeenschappen, scholen, conservatoria en theatergezelschappen. De laatste jaren staat ze zelf als actrice, musicalster of moderator op de Bühne. Ze coacht jonge operazangers en musici bij proefspelen, leidt workshops en werkt als dramadocente. Onlangs regisseerde ze in Düsseldorf voor de tiende maal Die Zauberflöte van Mozart.

De Duitse ontwerper Pia Oertel studeerde bij Karl Kneidel aan de kunstacademie te Düsseldorf. Tijdens haar studie liep ze stage bij diverse operaproducties, waarna zij werd geëngageerd door Deutsche Oper am Rhein te Düsseldorf. Sinds 1996 werkt ze als freelancer en ontwierp ze decors voor opera-, ballet- en toneelproducties als Die Flut en Faust und Yorik (Deutsche Oper am Rhein), Schwanensee (Staatstheater Schwerin), Die weiße Rose, Julius Cæsar en La Cenerentola (Städtische Bühnen Münster) en Das schlaue Füchslein, Die verkaufte Braut en La belle Hélène (Staatstheater Kassel). Voor het laatstgenoemde theater oogstte ze veel succes met haar decorontwerp voor de kinderproducties Die Schneekönigin en Der kleine Muck. Verder heeft ze in 1997 de tentoonstelling voor het live spektakel te Düsseldorf (regie Lew Bogdan) ter ere van de tweehonderdste geboortedag van Heinrich Heine gestalte gegeven. Het schouwspel waaraan ruim vierhonderd kunstenaars deelnamen, werd door negentigduizend toeschouwers bijgewoond en live uitgezonden via televisie.

De Nederlandse belichter Arjen Bijtelaar was al op de middelbare school met de techniek bij uiteenlopende voorstellingen betrokken, waarna hij Electronica & Telematica studeerde aan de Hogeschool Utrecht en theatertechniek aan de theaterschool te Amsterdam. Tijdens zijn opleiding liep hij stage in de Stadsschouwburg Eindhoven en bij de toneelgroep De Paardenkathedraal te Utrecht. Verder werkte hij onder andere voor het Diaghilev Festival (Stadsschouwburg Groningen) en toerde hij in 2004 met de familie musical Schudden tot het Sneeuwt. Verder heeft hij de voorbereidingen gedaan voor de belichting van de balletvoorstelling Change van Krisztina de Châtel en heeft hij als inspiciënt / rigger voor The Blues Brothers gewerkt. Via het uitzendbureau Show Support, waar hij sinds 1998 werkte, kwam hij eind 2001 voor de eerste maal bij Opera Zuid terecht (Death in Venice). Voor Don Giovanni, De Parelvissers en Tsaar Saltan heeft hij het lichtplan uitgewerkt en bij de producties Die lustige Witwe, Mavra en La Fille du Régiment was hij lichtontwerper. Momenteel is hij ook nog als belichter werkzaam in het Lucent Danstheater in Den Haag.

Door zijn bijzondere vocale en acteervaardigheden kreeg de Mexicaanse bas-bariton Noé Colín (Sir John Falstaff) verscheidene rollen uit zowel het komische als serieuze repertoire aangeboden. Hij vertolkte rollen als Sir Giorgio in Bellini's I Puritani, Leporello in Mozarts Don Giovanni, Don Magnifico in Donizetti's La Cenerentola, Alfonso in Mozarts Cosi fan tutte, Dr Bartolo in Il Barbiere di Siviglia en de titelrol in Donizetti's Don Pasquale. In Oostenrijk, Spanje, Mexico, Duitsland, Nederland, Luxemburg, Liechtenstein, Colombia, Guatemala, Italië, Tsjechië en Zwitserland heeft hij gezongen in grote theaters en concertzalen en tijdens belangrijke festivals. Hij volgde zijn zangstudie aan de nationale universiteit van Mexico bij Gonzalo Gonzales Cano en Enrique Jaso Menodza en aan de internationale operastudio van Opernhaus Zürich. Hij zette zijn studie voort bij Ubaldo Gardini om zijn operarepertoire te verbreden en verdiepen. In 2005 was hij winnaar van het internationale zangconcours Giovanni Pacini in het Italiaanse Pescia. Van de vele opnamen waaraan hij zijn medewerking verleende, is zijn rol als Aliprando uit Rossini's Matilde di Shabran door de platenmaatschappij Bongiovanni naar voren geschoven. Met zangers en dirigenten als Placido Domingo, Carlo Cosutta, Veronica Villarroel, Luis Lima, Neil Shicoff, Bernd Weikl, Marcello Viotti, Riccardo Chailly, RolandoVillazon, Ana Netrebko, Ainhoa Arteta en Edoardo Müller heeft hij samengewerkt.

De Belgische sopraan Anja Van Engeland (Alice Ford) behaalde in 1999 met grootste onderscheiding het diploma 'Meester in de muziek' voor zang bij Dina Grossberger aan het Lemmensinstituut te Leuven. Nadien specialiseerde zij zich in zang en opera aan het Antwerpse Conservatorium en aan de Opera Studio Vlaanderen. Ze volgde masterclasses bij onder andere Cyndia Sieden, Mya Besselinck, Ann Rachel-Morgan, Robert Alderson, Mary Brennan, Suzanne Eken, Helmut Deutsch, Guy Joosten en Willy Decker. Haar vocale coach is momenteel Gemma Visser. In 2000 won ze de Kunstaanmoedigingsprijs van de stad Lommel. In juli 2002 nam ze deel aan de Belvedere-zangwedstrijd. Ze vertolkte tot dusver rollen als Clorinde in La jolie Parfumeuse, Giacinta in La Finta Semplice, Juliette in Roméo et Juliette, Amor in Orfeo ed Euridice, Mme Silberklang in Der Schauspieldirektor, Sophie Scholl in Die weisse Rose, Leïla in Les Pêcheurs de Perles, Elvira in I Puritani, 1. Dame in Die Zauberflöte, Mimì in La Bohème, Elvire in La Muette de Portici, Ännchen in Der Freischütz en Ophélia in Hamlet. Bij de Vlaamse Opera vertolkte ze Nicolette in L’Amour des trois Oranges, Laura in Luisa Miller, Ygraine in Ariane et Barbe-Bleue, Berta in Il Barbiere di Siviglia, Tweede Viool in Prova d’ Orchestra, Freia in Das Rheingold, Gerhilde in Walküre en Female Chorus in The Rape of Lucretia. Voor Opera Zuid vervulde ze eerder de rol van Die Königin der Nacht in Die Zauberflöte.

De Nederlandse bariton Willem de Vries (Ford) studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Bij Dietrich Fischer-Dieskau, Graham Johnson, Jard van Nes, Thomas Quasthoff, Udo Reinemann en Maarten Koningsberger studeerde hij verder. Hij zong rollen in Monteverdi’s L’Orfeo en Purcells The Fairy Queen. In een productie van de Opera Studio Nederland vertolkte hij de rol van Juan uit Don Quichote van Massenet. Hij zong de rol van Chou-En-Lai in de opera Nixon in China van Adams met Zoroaster en het Utrechts Blazersensemble. Tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam zong hij in Gentleman’s Island, een opera voor tenor en bariton van Horovitz. Hij was als Poeta te horen in de opera Viva la Mamma van Donizetti door het gezelschap van Opera Trionfo in de regie van Porgy Franssen. Ook zong hij de rol van Eisenstein in Die Fledermaus tijdens het festival Zomeropera Alden Biesen (België). Onlangs werkte hij mee aan de nieuwe cd Holland-America Line van Frommermann. Bij Opera Zuid vertolkte hij de rollen van Graf Danilo Danilowitsch in Die Lustige Witwe van Léhar, Moralès in Carmen van Bizet, Marco in Gianni Schicchi van Puccini en Figaro in Il Barbiere di Siviglia van Rossini.

De jonge Zwitserse tenor Fabio Trümpy (Fenton) studeerde Engelse literatuur en zang in Zürich. Zijn zangopleiding vervolgde hij bij Margreet Honig aan het Amsterdamse Conservatorium. Hij naam deel aan talrijke masterclasses bij, onder meer, Barbara Bonney, Anthony Rolfe Johnson, Christoph Prégardien, Udo Reinemann, Rudolf Jansen en Roger Vignoles. In 2004 voltooide hij zijn studie aan De Nieuwe Opera Academie met een master diploma. In het daaropvolgende seizoen maakte hij deel uit van Opera Studio Nederland en het International Theatre Lab. Hij is regelmatig te horen op binnen- en buitenlandse concertpodia. Zijn repertoire bevat onder andere grote oratoriumwerken als Bachs Johannes- en Matthäus Passions, Händels Messiah, Haydns Die Schöpfung, Mozarts Requiem en Mendelssohns Paulus. Op het operatoneel zong hij rollen als Tamino in Mozarts Die Zauberflöte, Gardefeu in Offenbachs La Vie Parisienne, en Giglio in Honeggers Les Aventures du Roi Pausole. Hij werkte ook mee in barokopera’s, waaronder Purcells The Tempest, en in hedendaagse producties als Boesmans opera Reigen (in een enscenering van Harry Kupfer) en Vrolijks videocantate Charlie Charlie (wereldpremière 2007). Hij was finalist van het Internationaal Vocalisten Concours in 2007 en won in hetzelfde jaar de Prix des Amis du Festival d’Art Lyrique voor zijn Mozart-interpretaties in het zomerfestival van Aix-en-Provence.

De Nederlandse sopraan An De Ridder (Nannetta) studeerde aan het Conservatorium Maastricht bij Yvonne Schiffelers waar ze haar opleiding cum laude afsloot. Daarna volgde ze lessen en masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Roberta Alexander, Niels Muus, Graham Johnson, Rudolf Jansen, Susanna Eken, Michael Chance en Pietro Rizzo. Vrijwel direct na haar studie debuteerde ze bij de Vlaamse Opera als Pamina in de kinderoperaproductie De Toverfluit. Vervolgens participeerde ze in producties bij European Opera Centre (titelrol in L’Enfant et les Sortilèges), Zomeropera Alden Biesen (Adèle in Die Fledermaus), Toneelgroep Amsterdam (Iphigeneia in Aulis) en tijdens het Grachtenfestival (Janthe in Der Vampyr). Ze was prijswinnaar van het prestigieuze concours van Kammeroper Schloß Rheinsberg, waar ze de rol van Anna Reich in Die lustigen Weiber von Windsor vertolkte. Tevens is ze gevraagd voor liedrecitals in Palais des Beaux-Arts te Brussel en in Liverpool Philharmonic Hall. Ze zong met orkesten als het Brandenburgisches Staatsorchester (Heribert Beissel), het Vlaams Radio Orkest (Pietro Rizzo), het Limburgs Symfonie Orkest (Jan Stulen) en Het Brabants Orkest (Roberto Benzi). In het Concertgebouw Amsterdam zong ze in 2006 de rol van Pamina tijdens de Robeco Zomerconcerten en Énone in La Descente d’Orphée aux Enfers van Charpentier. In het seizoen 2007 - 2008 was ze ensemblelid van Opera Studio Nederland.

De Belgische mezzosopraan Christine Solhosse (Mrs. Quickly) studeerde bij Jules Bastin en Pierre Fleta, waarna ze zich perfectioneerde bij Jane Berbié en Rita Gorr. Bij Opéra Royal de Wallonie debuteerde ze in Fortunio, L’Enfant et les Sortilèges, Louise, Les Diables de Loudun, L’Italiana in Algeri, La Traviata, Adriana Lecouvreur, Der Rosenkavalier en L’Homme de Mancha (samen met José van Damme). Vervolgens vertolkte ze rollen als Dorabella (De Munt), Nicklauss in Les Contes d’Hoffmann (Theater im Pfalzbau te Ludwigshafen), Suzuki (Opéra de Vichy), Mercédès (Opéra de Toulon), Madelon in Andrea Chénier en Mère Marie de l’Incarnation in Dialogues des Carmélites (Opéra Royal de Wallonie), Concepción in L’Heure espagnole (Opéra de Limoge) en Giovanna in Rigoletto (Théâtre Atticus d’Athènes). Tevens vervulde ze rollen in operettes als Die Fledermaus, La belle Hélène, La Vie Parisienne, La Grande-Duchesse de Gerolstein, La Périchole en La Fille de Madame Angot en in opera’s als Dialogues des Carmélites, Le Comte d’Ory, Faust, La belle Hélène, Les contes d’Hoffmann, Rigoletto, Jenůfa, Le Chemineau à Limoges, Andrea Chénier (Monte-Carlo), Mefistofele (Opéra de Montpellier) en Arabella. Bovendien participeerde ze in Matthäus Passion, Mozarts en Von Suppés Requiem, Haydns Theresienmesse, Vivaldi’s Gloria en Paul McCartneys Liverpool Oratorio. Naast James Morris en Jean-Philippe Lafont zong ze Wagners Der Ring des Nibelungen in een regie van Jean-Louis Grinda.

De Nederlandse mezzosopraan Karin Strobos (Meg Page) studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Henny Yana Diemer. Tijdens haar opleiding volgde ze tevens lessen bij Monique Wagemakers en Jan Slothouwer van de operaklas. Zij volgde de Internationale Master Liedklas onder leiding van Udo Reinemann en was één seizoen ensemblelid bij de Opera Studio Nederland. Bij het nationale zangconcours van Stichting Jong Muziektalent Nederland ontving ze de tweede prijs. Op het internationale zangconcours te Macon (Frankrijk) behaalde ze een prijs voor zowel de interpretatie van het moderne lied als voor opera. Ze volgde masterclasses bij onder andere Rudolf Janssen, Noell Lee, Jeanette Aster, Gusta Gerritsen en Henk Smit. Opera-ervaring heeft ze op mogen doen bij onder andere De Nederlandse Opera, Het Onafhankelijk Toneel Rotterdam, Operacinema, Opera Studio Nederland en Studio 32. Ze werkte met regisseurs als Piere Audi, Mirjam Koen, David Prins, Marcel Sijm en Jeanette Aster. Onlangs vertolkte ze de rollen van Süsse Mädchen in Boesmans Reigen (regie van Harry Kupfer), van Bianca in Brittens The Rape of Lucretia in Bangkok, van Dorabella in Così fan tutte te Berlijn en van Wangi in Van der Wals Attima. Samen met Daria van den Bercken en Felicia van den End stond ze in de concertserie Het Debuut. Naast opera, is ze veelvuldig actief in het kamermuziekrepertoire en in verschillende samenstellingen verzorgt ze concerten in binnen- en buitenland. Voor Opera Zuid vervulde ze de rol van Weefster in Tsaar Saltan.

De Zweedse tenor Björn Arvidsson (Dr. Caius) studeerde in Londen bij Laura Sarti aan de Guildhall School for Music and Drama. Meteen hierna werkte hij als freelancer bij Welsh National Opera en British Youth Opera. Zijn repertoire behelst rollen als Rodolfo (La Bohème), Remendado (Carmen), Ferrando (Così fan tutte), Don Ottavio (Don Giovanni), Tamino (Die Zauberflöte), titelrollen in Offenbachs Les Contes d’Hoffmann en Robinson Crusoe en Lensky (Eugen Onegin). Hij werkte in theaters in België en Frankrijk waaronder Opéra de Rouen, Opéra de Caen (Macheath in The Beggar’s Opera van Britten / Gay) en Festival d’Aix en Provence (1. Geharnischter in Die Zauberflöte). In 2000 verhuisde hij naar Duitsland waar hij lyrische rollen als Duca (Rigoletto), Alfredo (La Traviata), Pinkerton (Madama Butterfly), Tamino (Die Zauberflöte), Orphée (Orphée aux enfers), Edgardo (Lucia di Lammermoor), Nemorino (L’Elisir d’Amore), Walther von der Vogelweide (Tannhäuser), Sänger (Flammen), Herzog von Urbino (Eine Nacht in Venedig) en de titelrol in Der Zigeunerbaron vertolkte.

De Nederlandse tenor Mark Omvlee (Bardolfo) heeft na zijn propedeuse aan de Kleinkunst Academie, waar hij reeds podiumervaring opdeed, eerst schoolmuziek gestudeerd. Omdat hij zichzelf niet zag als docent besloot hij een andere richting te volgen. Vijf jaar later studeerde hij af bij de zangpedagoog Hein Meens aan het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel wordt hij gecoacht door Marcel Reijans en Paul Triepels. Meteen na zijn studie werd hij aangenomen bij het jeugdoperagezelschap Xynix Opera waar hij in vele Nederlandse theaters diverse rollen ververtolkte. Ook bij andere gezelschappen vervulde hij rollen. Hij soleerde op het Grachtenfestival en maakte zijn debuut bij de ZaterdagMatinee. Zijn favoriete rol als Evangelist in Bachs Johannes Passion zong hij onder meer voor het professionele kamerkoor PA’dam te Amsterdam. Verder heeft hij een aanzienlijk aantal tekenfilms ingesproken voor diverse tv-, dvd- en bioscoopproducties. Zijn dictie beviel zo goed, dat hij sinds 2006 de Nederlandse stem van Mickey Mouse exclusief voor Disney vertolkt. Bij Opera Zuid vervulde hij eerder de titelrol in Mavra (educatief project in samenwerking met Het Brabants Orkest en BisK) en de rol van Zeeman in Tsaar Saltan.

De Nederlandse bariton Marcel van Dieren (Pistola) studeerde zang bij Frans Fiselier aan het conservatorium van Tilburg en wordt momenteel gecoacht door Gemma Visser. Hij zong rollen in onder meer Dido and Aeneas (Aeneas), La Forza del Destino (Fra Melitone), I Pagliacci (Tonio), La Traviata (Germont), Der Freischütz (Kaspar), Trial by Jury (The Learned Judge) en Donna Giovanna (Masetto). Daarnaast kreeg hij zang-, drama- en dansles aan de MusicallFactory te Tilburg en zong in diverse musicals waaronder de Joop van den Ende-productie West End Musical Café, The Lion King (Scar) en Beauty and the Beast (Beast). Zijn oratoriumrepertoire behelst onder andere de Requiems van Fauré en Duruflé, Bachs Matthäus en Johannes Passion en Weihnachtsoratorium, Saint-Saëns’ Oratorio de Noël, Rossini’s Petite Messe Solennelle en Mozarts Krönungsmesse. Bij Opera Zuid was hij eerder te horen en te zien als Smith en Trauerweidenwalter in Die Dreigroschenoper, als Mr. Astley in De Speler, als Bogdanowitsch in Die lustige Witwe, als Kok in Rusalka - De kleine Meermin, Ser amantio di Nicolao in Il Trittico (Gianni Schicchi), Pandolfe (Cendrillon), Fiorello / Un Ufficiale (Il Barbiere di Siviglia), Hortensius (La Fille du Régiment) en de titelrol in Tsaar Saltan.




Reageer hieronder

twee reacties

marieke

Hebben jullie de brochure overgeschreven of zo? Dit is toch geen recensie?

marieke - 19-05-’09 19:53
Hans

Marieke, dit is geen recensie, maar een vooraankondiging. Informatie over iets dat binnenkort gaat spelen.

Hans ( E-mail ) (URL) - 26-05-’09 10:22




(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.