Categorie: DANS, LOCATIETHEATER, MULTIMEDIA, MUZIEK, VERWACHT

Donderdag 21 Mei 2009 at 10:52 pm

DON QUICHOT IN HOLLAND, Spektakelstuk op de Rotterdamse Maasvlakte.

Bert Barten, regiseur van Don Quichot foto Hans Speekenbrink Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink

Tekst en beeld Hans Speekenbrink (Klik voor vergroting van de 12 foto's)

De wereld Winddag op 14 juni wordt ingeluid met een groots spektakel van regisseur Bert Barten op de Rotterdamse Maasvlakte. Met 2000 bezoekers per avond is er de ambitie om met 25 speelavonden 50.000 bezoekers te halen. Cultuurpodium nam met andere persgenodigden een kijkje achter de schermen. Een eerste indruk is dat er nog veel moet gebeuren om op 14 juni een voorstelling van een dergelijke omvang neer te zetten, met objecten, toneel, dans, mime, muziek, effecten en vuur. 

Bert Barten heeft eerder bewezen dat waar te kunnen maken, met andere grootse spektakelvoorstellingen als La Divina Commedia van Dante – uitgevoerd in een echte haven, de Odyssee van Homerus en Faust van Goethe, spectaculair uitgevoerd op een gigantische hoop afval.  Waarom zou je nieuwe verhalen bedenken, aldus Barten, als er zoveel klassieke meesterstukken met een boodschap voorhanden zijn. Klassieke meesterwerken bevatten altijd universele wijsheden, die willen wij op deze wijze weer toegankelijk maken voor een groter publiek. Na Dante, Homerus en Goethe, nu dus de postume eer aan de Spaanse auteur Miguel de Cervantes uit 1605.
 
2009-05/don-quichot-foto-hans-speekenbrink-20098078.jpg 2009-05/don-quichot-foto-hans-speekenbrink-20098138.jpg Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink
Het leven heeft meer te bieden dan de allerdaagse sleur, is volgens Barten een van de onderliggende boodschappen van het verhaal van ridder Don Quichot van Cervantes. Ware grootheid wordt alleen gevonden daar waar mensen hun leven belangeloos in dienst stellen van een hoger doel; iemand stijgt boven zijn eigen menselijke zwakheid uit en zet alles op het spel. Don Quichot is hier het grote voorbeeld van. Hij trekt er op uit om avonturen te beleven en op te komen voor het kleine en grote onrecht. Een grootse edele hoofdfiguur vraagt om een tegenhanger om de twee kanten van de menselijke natuur met elkaar in strijd te laten zijn. In de opera Don Giovanni van Mozart bijvoorbeeld vervulde dienaar Leporello die rol.
In Don Quichot is dat de figuur van Sancho Panza; de simpele maar sluwe schildknaap die zo gesteld is op materiële welvaart en alles wat het leven verder aangenaam maakt. Hij vormt de volmaakte tegenhanger van zijn meester.
Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink

Antje, het Nederlandse kaasmeisje en meneer IJkman, de burocraat, zijn personages die in het stuk belangrijke rollen vervullen. Zij zitten allemaal vast, zoals het publiek op de tribune vast zit en het energievraagstuk in Nederland vast zit. Don Quichot komt langs en prikt overal in zodat er weer lucht ontstaat en iedereen weer verder kan. Dat is zijn belangrijkste rol. 
In 1605 trok Don Quichot nog ten strijde tegen de windmolens. Zijn hedendaagse reïncarnatie doet precies het omgekeerde. Hij breekt een lans voor duurzame energie, en dus voor de huidige windmolens. De allergrootste grote kracht van Barten is wellicht, dat hij zijn voorstelling weet in te bedden in een ideële en maatschappelijke actualiteit en daardoor nauwelijks problemen heeft met de financiële haalbaarheid van zijn projecten. Hoe krijg je het concept van duurzame energie beter over het voetlicht voor de bevolking, dan met een tot de verbeelding sprekende theatervoorstelling! Daar wil de overheid en de NWEA (Nederlandse Wind Energie Associatie) met de nodige fondsen best aan meebetalen!
 
Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink Don Quichot in Holland foto Hans Speekenbrink
 
Eenmaal aangekomen op het terrein van De Slufter op de Maasvlakte, is er nog weing te zien van wat binnenkort een gigantisch podium moet worden. Eén grote zandbak, opgestapelde kratten, een stellage en iets dat vaag aan het frame van een molen doet denken, is het wel zo'n beetje. Dat zegt op zich nog niks, want wie de voorstelling Dogtroep Leidsche Rijn ooit zag, weet, dat er een complete wereld uit zo'n zandbak kan verrijzen. In een barak van golfplaten geeft Bert Barten een inleiding en stelt de sleutelfiguren achter de schermen en de hoofdrolspelers voor. Alsof dat niet eerder afgesproken is, ontstaat het idee, om de acteurs in de kleding, die nog maar net klaar is, te steken. Dat levert voor de visueel ingestelden, zoals ik, al weer een aardig beeld op. De aanwezige fotografen leven op en zijn er even druk mee.

De opmerking van Barten, dat er geen gesproken of gezongen tekst voor komt in het stuk, lijkt even een zwaktebod. Later spreken we hem daar op aan en legt hij uit dat tekst alleen maar afleidt, doordat het de andere (rationele) hersenhelft aanspreekt en de emotionele ervaring in de weg staat. Emotie, zo legt hij uit, komt van geluid. Het geluid zal van alle kanten komen en je broekspijpen laten wapperen, zo voorspelt hij. Je wordt meegezogen in het totaalgebeuren. Dat is natuurlijk ook de grote kracht van locatietheater! Daar, waar het publiek bij conventioneel theater vooral toeschouwer is, brengt locatietheater een totaalervaring, waarbij spelers, publiek en omgeving een worden. De muziek wordt voor deze voorstelling, o.a. door Barten zelf, speciaal gecomponeerd en samengesteld. Het geheel wordt door een live DJ bij iedere voorstelling aan elkaar gemixed, omdat de timing nooit gelijk kan zijn. De voorstellingen beginnen na zonsondergang, nemen anderhalf uur in beslag en zijn rond middernacht afgelopen.
'Don Quichot in Holland' is gekoppeld aan het Nederlandse energievraagstuk en maakt onderdeel uit van de Rotterdamse Zomerfestivals. De speelperiode is van 14 juni t/m 11 juli 2009 met een eventuele verlenging.
Regie: Bert Barten
Décor: Bartel Meyburg
Muziek: Coen Molenaar en Bert Barten

Don Quichot: Martin Vernooij
Antje: Berenike van Manen
Sancho Panza: Frans de Wit
 



Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.