Categorie: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Zaterdag 06 Juni 2009 at 3:16 pm

Jazz-Hop van Kyteman op Pinkpop

Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink

Door Lotte Krijnen met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Jazz en Pinkpop: het is een ongewone combinatie. Toch heeft het Limburgse festival ieder jaar wel ‘iets jazzigs' op het programma staan. De afgelopen editie was het nieuwkomer Kyteman's Hip Hop Orchestra die met een podium vol blazers en strijkers de jazzfans vanuit het zonnetje de tent in lokte.


De naam van de act verklapt al dat het hier niet om zuiver jazz gaat. Een flinke handvol MC's geeft gestalte aan het hip hop-gedeelte, terwijl een delegatie van drie blazers, vier strijkers, twee slagwerkers, een bassist en een toetsenist een waar orkest vormt. Het geheel wordt aangestuurd door oprichter, componist, frontman én trompettist Colin Benders. Hoewel hij voor in de twintig is, heeft hij een historie om trots op te zijn: als trompettist bij de succesvolle bands Relax en Voicst, en begin dit jaar nam hij een eigen album op.

Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink

Succesnummer

Dat album was ‘The Hermit Sessions', waarop Colin Benders alle muzikale partijen voor eigen rekening neemt. Om de nummers ook live ten uitvoer te kunnen brengen, heeft hij het Hip Hop Orchestra in het leven geroepen. Een goede zet: na twee succesvolle optredens op de podia van Tivoli en Noorderslag hing Pinkpop al aan de lijn - niet de minste naam.

En daar stonden ze dan, op pinksterzondag: de twintig mannen en vrouwen van Kyteman. De muziek is pakkend, hoewel de band op het eerste gezicht een zooitje ongeregeld lijkt: de Nederlands, Engels en dan weer Frans rappende MC's lopen met soms wel vijf tegelijk kris kras over het toch al volle podium. Ook het ontbreken van een duidelijk kledingvoorschrift (het blijkt ‘iets zwarts' te zijn voor de orkestleden en vrij voor de MC's) doet af aan de orde. En wanneer halverwege het concert een jam wordt ingezet, horen we het schijnbaar meest georganiseerde nummer tot dan doe.

Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink

Energie!
Maar wie goed oplet, ziet dat het zooitje onder strakke regie staat van hun frontman. Het is duidelijk dat Benders de nummers zowel van binnen als van buiten kent. Het ene moment staat hij links van het podium om de blazers het signaal te geven hun riedeltje in te zetten, het volgende moment zit hij achteraan op zijn hurken aandachtig te luisteren. En een tel later staat hij alweer voor op het podium uit volle overtuiging zelf mee te trompetteren, terwijl hij met zijn vrije hand de strijkers tot een aanzwellend volume aanspoort (iets wat hij vaker had mogen doen, want pas bij de laatste twee nummers is hoorbaar hoe goed hun bijdrage bij het geheel past).

De energieke Benders heeft het allemaal goed onder controle en dat geldt niet alleen voor zijn band. Wanneer het publiek mee begint te klappen, kan hij het niet laten om ook hun te dirigeren. ‘Oh, jullie luisteren nog ook!' roept hij tevreden wanneer hij de massa binnen twee seconden stil weet te krijgen. Hij besluit het publiek uit te spelen tegen de percussionist en iedereen gaat op commando uit zijn dak, van voor in de tent tot ver erbuiten, waar zich steeds meer aangenaam verraste festivalgangers hebben verzameld.

Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink Kyteman foto Hans Speekenbrink

Allround
Het laatste nummer dat Benders aankondigt is zijn inmiddels al redelijk bekende solo ‘Sorry'. Het overenthousiast juichende publiek is stil zodra de eerste heldere trompettonen door de tent schallen. Op de armen die een paar nummers daarvoor nog hoog in de lucht een vol nummer de maat sloegen, verschijnt kippenvel. Aan het eind van het nummer barst een applaus los dat de band geen andere keuze laat dan een toegift te geven. Het wordt een a capella waarbij alle twintig muzikanten in groepjes een nummer bij elkaar zingen, fluiten, neuriën en beatboxen.

Veelzijdigheid, vernieuwing en energie - véél energie - dat is waarmee Kyteman's Hip Hop Orchestra ook op Pinkpop weer een onderscheidend optreden heeft weten neer te zetten. Met gepaste trots vertelt de cellist na afloop van het concert, weer buiten in de zon, dat ze inmiddels tachtig concert- en interviewaanvragen per dag krijgen. En dat ze in juli op North Sea Jazz staan en, hoewel het officieel nog niet bekend is, eind augustus ook op Lowlands. Op het hoofdpodium. Het kan dus niet missen: daar gaan we meer van horen. En dat doen we graag.

Zelf zien?
Kyteman's Hip Hop Orchestra staat binnenkort op IJazz (za. 6 juni, Amsterdam), Torenpop (za. 13 juni, Amersfoort), Oerol (zo. 14 juni, Terschelling), Roffest (za. 20 juni, Utrecht) en op dezelfde dag op Festival Mundial (Tilburg), in het Westerpark (zo. 5 juli, Amsterdam) en op North Sea Jazz (zo. 12 juli, Rotterdam).

Foto's bij dit artikel zijn van The Hague Jazz




Reageer hieronder

drie reacties

kyteman
kyteman (URL) - 07-06-’09 00:23
Stephan
Stephan ( E-mail ) - 18-07-’09 23:36
lotte
lotte - 10-06-’09 11:28




(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.