Categorie: FESTIVAL, JAZZ, MUZIEK

Dinsdag 14 Juli 2009 at 11:51 am

NSJ Zondag: 27.000 bezoekers verdeeld over 60 concerten

John Zorn foto Hans Speekenbrink Wynton Marsalis foto Hans Speekenbrink Mariza foto Hans Speekenbrink

VAN JOHN ZORN TOT MELODY GARDOT, VAN ETHIOPIQUES TOT WYNTON MARSALIS EN MARIZA 

Tekst: Rik van Boeckel met beeld van Hans Speekenbrink  (klik voor vergroting)

In totaal bezochten meer dan 70.000 muziekliefhebbers vrijdag, zaterdag en zondag het North Sea Jazz festival waarvan 27.000 op de zondag. De doorgewinterde North Sea Jazzbezoekers zal van te voren zijn programma nauwkeurig hebben samengesteld en een goed navigatiesysteem hebben bedacht maar dan nog was het door de grote drukte en de strakke regels moeilijk om overal binnen te komen. Van John Zorn en Chucho Valdés naar Kytemans Hiphop Orkest was alsof je op een zaterdagmiddag door een extra drukke Kalverstraat moest lopen, dus ging je maar eens de trap op naar het Tigrisbordes en kwam je terecht bij onverwachte verrassingen als de uit Benin afkomstige Gangbé Brass band. Om daarna de rust op te zoeken bij Melody Gardot, Esperanza Spalding of het Jazz at the Lincoln Center Orchestra onder leiding van Wynton Marsalis.

John Zorn foto Hans Speekenbrink Marc Ribot foto Hans Speekenbrink Marc Feltman foto Hans Speekenbrink

John Zorn zat tijdens de uitvoering van delen van zijn twintig delende tellende Filmworks, zoals gebruikelijk, met zijn rug naar het publiek en dirigeerde zijn orkest met minimale bewegingen, ondertussen heen en weer bewegend op zijn stoel. Wat opviel was dat zijn joodse achtergrond doorklonk in zijn arrangementen. Hij dirigeerde niet alleen met zijn vingers maar zelfs met zijn hoofd. Gekluisterd aan hun stoel liet het publiek in de Darlingzaal de beeldende (film)muziek voor geoefende oren tot zich komen met mooie rollen voor cellist Eric Friedlander, gitarist Marc Ribot, accordeonist Rob Burger, drummer Joey Baron en percussionist Cyro Baptista.
Tegelijkertijd was in de Hudsonzaal het concert van Chucho Valdés begonnen. De Cubaanse meesterpianist die de afgelopen jaren de albums New Conceptions en Virtuoso uitbracht liet het publiek latin jazz van superieure kwaliteit horen waarbij de zwaarlijvige Mayra Caridad als aanjager fungeerde of ze nu een bolero zong of een Afro-Cubaanse lied. De tegendraadse en kleurrijke ritmische pianoklanken van Valdés riepen in combinatie met het congaspel van Yaroldi Abreu de tijden van Irakere in herinnering, de groep die jazz integreerde in (Afro)Cubaanse melodielijnen en ritmes.

Melody Gardot, foto Hans Speekenbrink Melody Gardot, foto Hans Speekenbrink Melody Gardot, foto Hans Speekenbrink

Melody Gardot
Daarna werd het langzamerhand tijd voor de mooie integere songs van de 24-jarige uit Philadelphia afkomstige zangeres Melody Gardot die al op haar debuut Worrisome Heart jazz en blues een persoonlijk tintje wist te geven. Ze bouwde dit op haar dit jaar uitgekomen album My One And Only Thrill verder uit met Braziliaanse melodieën en songs over de liefde maar ook ‘t verlies daarvan. Met nummers als Your Heart Is Black As Night, Lover Undercover en Les Etoiles raakt ze een gevoelige snaar. Het is alsof ze je langzaam binnenleidt in haar gevoelswereld. Maar wel met een groot gevoel van humor, zo kreeg ze de lachers op haar hand door een belster in de zaal op haar nummer te zetten en dit gegeven te koppelen aan een liefdeslied. ‘Bel je met je liefje, darling?' en dat in de Darlingzaal.

Ethiopiques, foto Hans Speekenbrink Ethiopiques, foto Hans Speekenbrink Ethiopiques, foto Hans Speekenbrink

Ethiopiques
In de Congotent waar de energie van Kyteman's Hiphop Orkest nog nazinderde kwamen de warme nachten van Addis Adeba uit de jaren '70 weer tot leven, die opzwepende mix van Ethiopische muziek met soul en rhythm &blues die is uitgebracht in de ‘Ethiopiques' serie. De groep die deze mix op het podium overbrengt is Badume's Band, op North Sea Jazz operend onder de naam ‘Ethiopiques'. De in Frankrijk gevestigde groep rond zanger Eric Menneteau had voor dit concert befaamde Ethiopische zangers als Alemayehu Eshete en Mahmoud Ahmed uitgenodigd; en Ethio-jazzsaxofonist Getatchew Mekuria, in Nederland al enigszins bekend door zijn samenwerking met punkgroep The Ex. Bij de bezwerende Ethio-grooves van de groep kon je niet stil blijven staan , zeker niet toen Mahmoud Ahmed het podium betrad. De zanger heeft een enorm charisma. Al in de jaren '70 was hij een grote naam in Ethiopië en nog steeds neemt hij, wonend in Addis Abeba, albums op in zijn vaderland.

Wynton Marsalis, foto Hans Speekenbrink Jazz at the Lincoln Center Orchestra, foto Hans Speekenbrink Marcus Printup, foto Hans Speekenbrink


Wynton Marsalis en Chano Dominguez

Van een heel ander kaliber waren de twee plusconcerten van het Jazz At Lincoln Center Orchestra in de Amazonzaal, volgens presentator Cees Schrama de beste big band ter wereld. Dit orkest staat onder leiding van Wynton Marsalis. De trompetsolo's van Marsalis waren kort maar prachtig en ook de met latin klanken doorspekte trompetsolo van Marcus Printup was zeer de moeite waard. Alle solo's waren van hoogstaand niveau. Over de kwaliteit van dit orkest valt zeker niet te twisten maar het was wel wat netjes en braaf. Pas toen Chano Dominguez het podium betrad werd het echt spannend. De in Cádiz geboren pianist weet als geen ander flamenco en jazz aaneen te smeden en samen met El Piraña, een van de beste cajónspelers ter wereld, bracht hij vuur in de muziek. De orkestleden klapten de gecompliceerde 12/8 flamencoritmes als ze niet speelden. Dominguez wisselde steeds met orkestpianist Dan Nimmer en speelde de hoofdrol in zijn eigen compositie: Dedicado a New Orleans.

Mariza, foto Hans Speekenbrink Mariza, foto Hans Speekenbrink Mariza, foto Hans Speekenbrink

Mariza
In de Amazonzaal trad gelijktijdig met Jazzanova, Nicholas Payton, Stevie Winwood en de Argentijnse tangogroep Astillero Mariza op, de onbetwiste ster aan de fadohemel. Met Diogo Clemente (gitaar), Angelo Freire (Portugese gitaar), Marino de Freitas (bas), Simon James (trompet, piano) en Vicky (drums). Het is al de vierde keer in een jaar tijd dat ik een optreden van Mariza bijwoonde; de eerste keer was precies een jaar geleden toen ik haar voor Jazz Magazine interviewde in Madrid. Toen zong ze met de Kaapverdische zanger/gitarist Tito Paris B. Leza's Beija de Saudade, een van de mooiste nummers van haar laatste album Terra (2008). Tito Paris was er op North Sea Jazz ook bij, zingend, dansend met Mariza en vertolker van twee Kaapverdische liederen waaronder het van Cesaria Evora bekende Sodade. Mariza bracht een aantal nummers van Terra waaronder Ja Me Deixou waarmee ze opende, Rosa Branca en Fronteira waaraan Chucho Valdés zijn medewerking verleende. En omdat hij al op North Sea Jazz optrad, was dit de uitgelezen kans om het nummer voor 't eerst samen live uit te voeren. Dit feit alleen al was bijzonder maar de uitvoering maakte 't nog mooier. Besame Mucho ontsteeg vervolgens het gevaar van het cliché door Mariza's weergaloze timbre en Chucho's percussief stromende pianospel. Mariza's begeleiders kregen eveneens kans om te excelleren. Drummer Vicky was gewoon fantastisch in het door Amália wereldberoemde gemaakte Barco Negro dat een betoverend samenspel werd van zang en ritme. De nog jonge Angelo Freire liet in de instrumentale Guitarradas horen de toekomst van de Portugese gitaar te zijn. Het (voor)laatste nummer Gente de Minha Terra is mijn favoriete Mariza-nummer dat elke keer weer door merg en been gaat, alsof haar stem zich in je ziel boort. Het bleef daar niet bij want als toegift stond Mariza met haar begeleiders ineens voor 't podium en zong zonder microfoon 'n traditionele fado zoals gebruikelijk is in de fado café's van Lissabon. En al heeft fado weinig met jazz te maken, het was wat mij betreft een waardige afsluiting van een mooie North Sea Jazz Zondag!




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.