Categorie: DANS, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Dinsdag 18 Augustus 2009 at 10:37 am

GESTILEERDE FLAMENCODANS VAN OLGA PERICET IN BLOEMENDAAL

Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink
Tekst: Rik van Boeckel met beeld van Hans Speekenbrink

De uit Córdoba afkomstige jonge flamencodanseres Olga Pericet was begin augustus te zien in Openluchtheater Caprera in Bloemendaal. Haar gestileerde een intieme vorm van flamencodans was fascinerend. Ze had twee jonge dansers meegenomen: Carlos Carbonell en Jesús Carmona, beiden met een geheel eigen dansstijl. De een strak, de ander uitdagend. De flamencovoorstelling werd muzikaal ondersteund met gitaar, zang, castagnetten en palmas.

Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink

Olga Pericet maakte als soliste en choreografe snel carriere. Haar eerste grote rol danste ze in 2001 in Poeta in Nueva York met de Compañía Rafael Amargo. In 2004 won ze in Madrid de prijs voor Suite en Cámara Negra. De choreografie voor dit stuk maakte ze samen met Manuel Liñan met wie ze haar eigen gezelschap ESS3 Movimiento oprichtte. Met deze groep brengt ze een dialoog tot stand tussen flamenco en andere dansvormen.
In het openluchttheater Caprera bracht Olga een voorstelling met twee dansers, twee gitaristen, een zanger en zangeres. Het werd een fascinerende voorstelling met veel stilering, klassieke danbelementen en ingetogen passie. Niet uitbundig zoals men bij een flamencovoorstelling zou verwachten maar eerder naar binnen gekeerd met veel aandacht voor vorm, precisie en bewegingsexpressie.

Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink

De voorstelling opende met Flashbackcaña met opvallende synchrone dans van Olga en de twee dansers. Een caña herkent men aan de zang, aan de langgerekte ah-ah-ahs en i-i-i´s. Het klonk betoverend, de spanning werd opgevoerd door de castagnetten en Olga´s vurige voetenroffels kaatsten magistraal op de houten dansvloer.
Daarna volgde een solea, gedanst door Jesús Carmona, die al bekend is op de Nederlandse podia is door de samenwerking in de voorstelling FLAMENCO VIVO van Nuria Manglano "La Granaina". Hij haalde werkelijk alles uit de kast en bracht een machtige en dynamische dansuitvoering. Hij vertelde een verhaal via subtiele bewegingen van de handen, percussie met de voeten (zapateos) en adembenemende pirouettes.
Het publiek kon daarna tot rust komen bij de innemende gitaarsolo van Antonia Jiménez: een tanguillo de Cádiz. In de seguirilla die daarop volgde liet Olga Pericet een sierlijkheid aan bewegingen zien die me bijna aan die van een mimespeler deden denken. Aanvankelijk bleef ze in één houding bij een stoel op het toneel staan om die plots te veranderen terwijl de gitaristen doorfonkelden. Heel cerebraal, parmantig alsof ze een prinses uit vroegere tijden was hetgeen nog werd geaccentueerd door haar kleding.

Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink Olga Pericet, foto Hans Speekenbrink

Olga Pericet koos niet alleen voor flamencovormen (palos) als caña en solea maar ook voor een farruca die bijna nooit door een vrouw wordt gedanst. In de farruca Evocacion liet zij haar voetenwerk weer krachtig spreken in een strakke choreografie waarna Carlos Carbonell kon uitpakken in een uitdagende taranto. Onstuimig, fel, sexy, vrolijk, opwindend, zo kan zijn dans omschreven worden. En veel meer op het publiek gericht dan de dansen die daarvoor werden uitgevoerd. Na de ´solo´s de cante´ van José Anillo en Mercedes Cortes sloten Olga Pericet en haar gezelschap af met Cantiñas, een flamencovorm uit Cádiz die tot dezelfde familie behoort als de alegrias, vrolijke dansen in twaalf achtste. Kenmerkend voor de cantiñas zijn de vloeiende en golvende bewegingen.

Tekst: Rik van Boeckel Foto´s; Hans Speekenbrink Tekst: Rik van Boeckel Foto´s; Hans Speekenbrink Tekst: Rik van Boeckel Foto´s; Hans Speekenbrink

Olga kwam op in een jurk met lange sleep, de bata de cola, en creëerde samen met dansers en musici de vrolijke sfeer van een café cantante, dranklokalen uit het begin van de 20e eeuw waar optredens met dans, gitaar en zang plaatsvonden. Hier werd de sfeer voor ´t eerst uitbundig en danste Olga Pericet niet als een prinses maar als een koningin die kon terugblikken op een mooie voorstelling die qua aankleding sober was maar wel heel puur, niet geheel traditioneel en van how niveau!

Met dank aan Nuria ´La Granaina´ Manglano voor de inhoudelijke ondersteuning.

Olga Pericet y Compañnia Flamenco:

Olga Pericet-dans
Antonia Jiménez- gitaar
Arcadio Marin- gitaar
Mercedes Cortes-zang
José Anillo-zang
Carlos Carbonell- dans
Jesús Carmona- dans
.
NB. In december is Olga Pericet met Manuel Liñan te zien in de productie Amalgama.




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.