Categorie: JAZZ, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Woensdag 02 December 2009 at 5:15 pm

CONTRABANDA FESTIVAL opent verpletterend met Nuria Manglano

Nuria Manglano foto Hans Speekenbrink Ramon Valle foto Hans Speekenbrink Nuria Manglano foto Hans Speekenbrink

Door Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Het Contrabanda Festival is een bijzonder eigentijds festival met veel wereldmuziek, met name aparte cross-overs en hier en daar zelfs een vleugje jazz. Want in die categorie kun je de jonge Nederlandse jazzzangeres Caro Emerald toch wel neerzetten. Maar zij was niet de topper van de zaterdageditie in Paradiso op 28 november jl. Dat waren Zulú 9.30 en het project Cuba meets Flamenco van de Spaanse flamencozangeres/danseres Nuria ‘La Granaina' Manglano en de Cubaanse pianist Ramon Valle. Beiden wonen in Amsterdam. Hun samenwerking kan zonder meer een gouden combinatie worden genoemd.

Ramon Valle liet meteen al in het intro van het eerste nummer op de piano zijn klasse horen met een klankkleur die zijn Cubaanse achtergrond verraadt maar ook elementen uit de jazz en klassieke muziek in zich draagt. Wie wijlen Ruben Gonzalez heeft gehoord, moet nu maar eens naar Ramon Valle luisteren, een geweldige pianist die zeker met iemand als zijn landgenoot Roberto Fonseca kan wedijveren.

Ontmoetingen
Nuria Manglano is na haar ‘Encuentros' (Ontmoetingen) met India en Senegal nu de ontmoeting met Cuba aangegaan, niet als flamencodanseres in een dansvoorstelling maar als zangeres en dat is zeker verrassend want weinigen kennen haar als zodanig. Ze was echter zeer overtuigend in een optreden dat ze ‘A Los Mios' (Singing to my people) heeft genoemd. Op bas was de Puerto Ricaanse musicus Leslie Lopez de verbindende schakel tussen Spanje en Cuba, tussen flamenco en latin of salsa. Uit Spanje had Nuria een jonge generatie musici gehaald zoals gitarist Jordi Rodriguez uit Barcelona en percussionist Miguel Gracia uit Granada die op dit moment in Amsterdam cajónworkshops geeft.

Nuria Manglano foto Hans Speekenbrink Leslie Lopez foto Hans Speekenbrink Jordi Rodriguez foto Hans Speekenbrink

Nuria zong het eerste nummer, opgedragen aan haar jongste dochter, met de Zuid-Europese passie waarmee ze de kleine zaal van Paradiso al snel voor zich won. Erg mooi was een zambra, een flamenco-stijl met een sterke Moorse invloed. De enige cover, vertelde Nuria het publiek. En een zangstijl van zigeunervrouwen uit Granada, de stad waar Nuria vandaan komt.
Het samenspel tussen Ramon Valle op piano en Jordi Rodriguez op gitaar was ronduit prachtig. Wat een dynamische en weelderige klankkleur, wat een intensiteit en sensitiviteit!
Ramon Valle smeedde het muzikale cement waarop Nuria haar composities, door Valle gearrangeerd, vol passie en expressie de zaal inslingerde. Het derde nummer Eres Tu, een rumba, met percussie op cajón, liet de zaal swingen; vooral toen de flamenco melodie en ritmiek soepel en haast vanzelfsprekend overging in een Cubaans Caribisch muzikaal elixer, met een bassolo voor Leslie Lopez (New Cool Collective). En toen kwam er die zinderende buleria (eveneens een bekende maar gecompliceerde flamencostijl) waarin het publiek werd gevraagd mee te klappen in een 12/8 palmas-patroon. Nuria zong niet alleen, maar spreidde ook haar danskwaliteiten ten toon in spetterende zapateados (voetenpercussie) op het ritme van de cajón; Jordi Rodriguez bracht met zijn gitaarspel het ultieme flamencogevoel teweeg. Inmiddels werd er volop gedanst, vooral ook tijdens het laatste nummer waarin flamenco en Cubaanse latino grooves stuivertje wisselden alsof het niks was. En dan te bedenken dat dit het eerste optreden was in deze samenstelling. Dit kan alleen nog maar groeien. Ik ben dan ook benieuwd naar de CD waaraan op dit moment door het gezelschap nog hard wordt gewerkt.

Zulu 930 foto Hans Speekenbrink Zulu 930 foto Hans Speekenbrink Zulu 930 foto Hans Speekenbrink

Excellente poppouri van Zulú 9.30
Van het optreden in de kleine zaal naar de grote zaal, naar Zulú 9.30, de uit de mestizo scene van Barcelona afkomstige band die tot nu toe twee albums uitbracht: ‘Conecta o Revienta' en ‘Huellas'. Zulú 9.30 is een geweldige band die bekend staat om hun mix van afro met latin en reggae. Sinds de toevoeging van een Braziliaanse drummer en percussionist is het repertoire alleen nog maar breder geworden. Er wordt heel gemakkelijk van stijl gewisseld: van afro naar reggae naar latin en Braziliaans (samba reggae); en dan zijn er ook nog invloeden uit flamenco en rock, wordt even makkelijk leentje buur gespeeld bij rap, funk, ska en raggamuffin. En wel op zijn Spaans. De charismatische zanger Oski Ja-Man hanteert soms een Spaanstalige raggamuffin stijl die ik tot nu toe alleen op Cuba heb gehoord bij een hier onbekende rapper als Candyman (uit Santiago de Cuba). De Cubaanse reggaetóngroep Cubanito 20.02 sampelde al eens Santaná's Oye Como Va en ook Zulú haalde delen van deze bekende song uit de kast en dit alles met de energie en performance van een rockband. Tijdens de swingende en excellente ‘poppouri' van Zulú 9.30 weerklonk 't ene moment Black Uhuru-style reggae, dan weer een Spaanse vorm van timba (Cubaanse muziekstijl, gespeeld in salsabezetting, maar veel sneller en puntiger, met invloeden uit pop, hiphop en funk). Of het was ‘Latin ragga meets Ska Cubano'. Perfect uitgevoerd! De zaal ging los op de muziek van de groep die bewees met recht de upcoming band van Spanje te zijn.

Caro Emerald foto Hans Speekenbrink Caro Emerald foto Hans Speekenbrink Koen Schouten foto Hans Speekenbrink

Jazztalent van Nederlandse bodem
Van een hele andere orde was de muziek was de muziek van de jonge Nederlandse zangeres Caro Emerald en haar groep (met keyboard, gitaar, saxofoons en trompet). Ze was al enigszins bekend van het nummer ‘A night like this' omdat het gebruikt is voor een commercial van Martini. Uiteraard bracht ze deze song die ook de single zal worden van haar eind januari 2010 te verschijnen album: "Deleted Scenes From The Cutting Room Floor". De muziek van Caro Emerald heeft iets weg van big band muziek uit de jaren vijftig (met op bariton saxofoon jazz-schrijver Koen Schouten) maar dan gespeeld met het elan van de huidige tijd. Caro heeft een mooie stem die perfect past bij deze muziek. Ze bewijst dat na Wouter Hamel en Margriet Sjoerdsma de vocale jazz van Nederlandse bodem nog steeds nieuwe talenten voortbrengt. En ze zal het zeker goed doen op jazzfestivals in Nederland en buitenland.

Tot zover dit verslag van het Contrabanda Festival. Andere bands die avond die we helaas niet gezien hebben waren Rotfront en Hotel. Samen met Zulú 9.30 en DJ Tommi zullen zij ook optreden tijdens Contrabanda on Tour.

U kunt het Contrabanda festival nog bezoeken in de volgende steden:
Donderdag 3 december Simplon - Groningen
Vrijdag 4 december 013 - Tilburg
Zaterdag 5 december Tivoli De Helling - Utrecht
Zondag 6 december Paard van Troje - Den Haag

Contrabanda website 




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.