Categorie: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Maandag 25 Februari 2013 at 8:20 pm

In memoriam Behsat √úvez

Behsat Uvez

Door Rik van Boeckel met foto van Hans Speekenbrink (klik voor groter)


Vrijdag 22 februari is Behsat Üvez overleden. De al vele jaren in Nederland wonende Turkse sazpeler/zanger/percussionist is 53 jaar geworden. Met klarinettist/saxofonist Stefan Kamperman was hij de oprichter van Baraná, een groep die in steeds wisselende samenstellingen speelde en Turkse muziek, jazz- en improvisatiemuziek op geheel eigen wijze samenbracht. Üvez die al een tijd ziek was, kon niet meer bij de presentatie van Baraná's nieuwste album Elektro Shaman zijn. Die vond 9 februari jl. plaats in het Bimhuis.

Voordat Behsat Üvez meer dan 20 jaar terug naar Nederland ging, speelde hij in Turkije in het Staatsensemble traditioneel Turks repertoire. In Nederland sloeg hij met Baraná nieuwe wegen in. Dat begon toen hij in 2002 Stefan Kamperman had ontmoet in het Global Village Orchestra en met Baraná van de Music Meeting een compositie-opdracht kreeg. De nadruk lag toen nog op traditionele Turkse muziek. Daarna componeerden Üvez en Kamperman vanuit de Turkse traditie eigen stukken die zeer innovatief waren.

"Met onze gekke ideeën had ik nooit een band in Turkije kunnen beginnen. Je hebt interessante groepen in Turkije maar niet zoals ons," vertelde Üvez me tijdens een interview. Op de CD Sarap Wine zong Üvez over de wijn waarover de 11e eeuwse Perzische dichter Omar Hayyam heeft geschreven. Muzikaal kan het album worden gezien als een mix van Turkse jazz- en improvisatiemuziek. "Het is een ode aan het levensgenieten geworden. Het is onze meeste jazzplaat," zei Üvez over het album. Voor de opvolger Xenopolis zocht Baraná op verzoek van wereldculturencentrum Rasa de samenwerking met een Turkse vocalist, met de voormalige rockzangeres Ceylan Ertem. Met medewerking van cellist Ernst Reijseger, gitarist Jeff Sopacua en sampletovenaar/percussionist Afra Mussawissade produceerde Baraná een album dat een soort ode aan het moderne Istanbul werd: avantgardistische pop, zeer dansbare grooves, alles natuurlijk wel met een sterke Turkse touch.
Baraná ging ook een cross-over aan met Koreaanse muziek en heeft met het nieuwste album Elektro Shaman een trance-achtige plaat gemaakt met elektronische ritmes, samples, oosterse dancebeats- en met wijlen Behsat Üvez als zanger. Het is heel triest dat dit album Üvez laatste wapenfeit is geworden nu hij de strijd tegen kanker heeft verloren!

Cultuurpodium wenst Stefan, de andere leden van Baraná en Behsat's familie en vrienden veel sterkte toe bij het verwerken van het verlies van deze bijzondere musicus die veel betekend heeft voor de Nederlandse wereldmuziek.

Rik van Boeckel




Reageer hieronder

Geen reacties





(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stomme vraag dient ervoor om spam te voorkomen

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.