Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Woensdag 30 November 2011 at 1:08 pm

VIEUX FARKA TOURÉ MODERNISEERT DE DESERT BLUES

Vieux Farka Touré foto Hans Speekenbrink Vieux Farka Touré foto Hans Speekenbrink Vieux Farka Touré foto Hans Speekenbrink

Door Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

In een van de nieuwste zalen van Amsterdam People's Place presenteerde Vieux Farka Touré zijn nieuwe album The Secret waarop hij een brug slaat tussen de Malinese desert blues en de Amerikaanse blues(rock). Met een Malinees kwartet en zonder de gasten op The Secret, een CD die ik zelf geslaagder vind dan Fondo uit 2009. En met spannend en scherp snijdend gitaarspel, als een West-Afrikaanse Jimi Hendrix.

Het was ook niet te verwachten dat de zoon van wijlen Ali Farka de gasten op de CD mee zou nemen: geen Dave Matthews, Derek Trucks, Eric Krasno en John Scofield. Maar ook zonder hen weet Vieux te overtuigen; geen drummer, geen n'goni zoals vorig jaar in de Melkweg maar een extra gitarist, een bassist en een bespeler van de kalebas, een traditioneel percussie-instrument uit Mali. Vieux speelde van The Secret de songs Touri, Ali, Soko Sondou, All The Same, Gido en Borei en liet horen hoe hij de Malinese desert blues op geheel eigen wijze moderniseert.

Lees Verder

Onderwerp: CD-DVD, MUZIEK, POP-ROCK

Zondag 27 November 2011 at 2:52 pm

CD recensie-De Heideroosjes - Cease Fire.

De Heideroosjes

Door Thijs van Zundert.

In september kondigden de Heideroosjes aan ermee te stoppen. Na 22 jaar muziek maken vinden ze het mooi geweest. De fans blijven na dit bericht niet met lege handen achter. Er zou nog een studio album komen en een uitgebreide clubtour door Nederland en Belgie. In de zomer van 2012 staat de band nog op een select aantal festivals, pas dan valt het doek definitief.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Zondag 27 November 2011 at 2:37 pm

"Vincent en Theo" is een bijzonder familieportret.

2011-11/752-1734-vincent-en-theo-_kopie.jpg 2011-11/752-2177-vincent-en-theo-_kopie.jpg 2011-11/752-5092-vincent-en-theo-_kopie.jpg

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P. - foto's Ben van Duin

Ik kan mij niet voorstellen dat er iemand is die niet weet wie de gebroeders Vincent en Theo van Gogh zijn. Misschien dat bij Theo er wel aan iemand anders gedacht zal worden maar vooral wat betreft Vincent leidt het geen twijfel dat het gaat over een van de grootste kunstschilders van Nederland. Naast Rembrandt is Van Gogh zeker zo groot. Wie kent niet zijn "Zonnebloemen" of zijn zelfportretten.

Maar wie was die van Gogh als mens. Was hij echt knettergek, dat hij zich zelf zijn oor af sneed, of waren er andere zaken in zijn privé leven die daar de aanleiding toe waren en zijn er zaken die nog niet bij een ieder bekend zijn, en dat in feite wel zouden moeten zijn.
Willen wij dat weten en zo ja hoe krijgen we zoiets duidelijk. Dankzij het mooi ingetogen toneelstuk "Vincent & Theo" heeft het theaterpubliek dit seizoen de mogelijkheid iets meer van de sluier over de familiegeschiedenis van deze bijzondere man en zijn broer gelicht te krijgen.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, MUZIEK

Maandag 21 November 2011 at 10:34 am

Sven Ratzke’s Nachtspiele: een gesmeerd, pakkend en geil programma

Sven Ratzke (Foto: Joke Schot) Sven Ratzke (Foto: Joke Schot) Sven Ratzke (Foto: Joke Schot)

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P /fotografie: Joke Schot

Sinds ik Sven Ratzke voor het eerst op de Parade zag, was ik verkocht. Deze entertainer had in elke vezel van zijn lichaam entertainment zitten. Net als La Pat destijds was Ratzke omgeven door een broeierig sfeertje. Het gevoel van een heimelijk nachtclubbezoek. Je waande je in een illuster, rokerig kot in een havenbuurt waar de hoeren aan de bar je aanlokkelijk aankeken en die jonge knaap met zijn blonde koppie met zijn geraffineerde presentatie en liedjes de sfeer nog geiler maakte.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Dinsdag 15 November 2011 at 6:31 pm

Kantje boord mist de finishing touch

Kantje Boord foto Bob Bronshoff Kantje Boord foto Bob Bronshoff Kantje Boord foto Bob Bronshoff

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P. met foto's van Bob Bronshoff

Na talloze eerdere successen met kluchten zoals "De Tante van Charlie", "Een rits te ver", "Dubbel op", "Boeing Boeing", "Oranje Boven" en vanzelfsprekend zijn recentste succes de tragikomedie musical "La Cage aux Folles" kijk je uit naar de nieuwe klucht van Jon van Eerd "Kantje Boord". Jon van Eerd is inmiddels al weer jaren een absolute theatertopper die in Nederland zijn gelijke niet kent. "Hij heeft de lach aan zijn kont hangen" gaat voor Jon volledig op. Dus de verwachtingen zijn hoog gespannen voor zijn allernieuwste theatervoorstelling "Kantje Boord". Jon zelf schreef het script en onder regie van Caroline Frerichs is weken gewerkt aan de perfectionering van deze nieuwe klucht. Met de geweldige cast die Jon om zich heen heeft verzameld kan er eigenlijk niets meer mis gaan.

Lees Verder

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Zondag 13 November 2011 at 2:18 pm

"Nomads", een muzikale reis met drie fantastische vrouwen.

Nomads foto Hester Doove Nomads foto Hester Doove

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P, met foto's van Hester Doove (klik voor vergroting)


Als soloartiest of met eigen band hebben ze hun sporen ruimschoots verdiend maar nu met z'n drieën zijn Julya Lo'ko, Lilian Vieira en Izaline Calister een donderslag bij heldere hemel, een verfrissende regenbui op een bloedhete dag. Kortom een goddelijk muzikaal trio met verschillende achtergronden; Julya van de Molukken, Izaline van Curaçao en Lilian uit Brazilië. Maar zij hebben één gemene deler en dat is muziek. En dan vooral muziek waar een ziel in huist. Zo blijkt tijdens het theaterconcert steeds maar weer.

Lees Verder

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Donderdag 10 November 2011 at 09:54 am

Meesterlijke muzikale sferen bij Cyro Baptista

Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink Cyro Baptista foto Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


Het was een waar genot om Cyro Baptista en Banquet of the Spirits in het Bimhuis mee te maken. De in New York wonende Braziliaanse percussionist had dan ook een geweldige band bij zich en zelf is hij een ware percussiemeester. Van zinderende percussiegrooves naar fantasierijke soundscapes en dat uiteraard alles met een Braziliaanse touch.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, CABARET, MUSICAL, MUZIEK, TERUGBLIK

Dinsdag 08 November 2011 at 4:56 pm

Robert Long krijgt met “Vroeger of Later” een terecht eerbetoon.

Vroeger of Later foto Leo van Velzen Vroeger of Later foto Leo van Velzen Vroeger of Later foto Leo van Velzen

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P.

Toen Bob Leverman, zoals Robert Long werkelijk heette, op 13 december 2006 op 63 jarige leeftijd overleed liet hij een schat aan prachtig materiaal na. Kort na zijn overlijden werd in het Rotterdamse Luxor theater een waardige Hommage gehouden met een bloemlezing uit zijn materiaal. Vele groten van zijn collegae werkten mee aan deze avond. Tegen de verwachting in werd het daarna steeds stiller rond zijn materiaal en het duurde tot inmiddels 5 jaar na zijn dood alvorens er een eervol programma aan Robert werd gewijd. "Vroeger of Later" naar de titel van zijn allereerste spraakmakende soloalbum.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Maandag 07 November 2011 at 11:17 am

Emmi@Leo een heerlijke toneelbelevenis.

Emmi@Leo foto ... Emmi@Leo foto ... Emmi@Leo foto ...

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P

Oorspronkelijk zou Wil van Kralingen deze voorstelling regisseren, echter ten gevolge ziekte was zij gedwongen de regie terug te geven waarna de producent koos voor Wannie de Wijn als regisseur, temeer omdat hij al vaker met Wil van Kralingen had samengewerkt. En hoewel de achtergrond voor deze regiewissel een trieste is doet het mij een groot genoegen weer een regie van Wannie de Wijn te kunnen zien. Deze man is een absoluut grootmeester met visie en oog voor detail op velerlei gebied.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, MUSICAL

Maandag 07 November 2011 at 11:12 am

Kruimeltje, de musical, een mooie emotionele familievoorstelling.

Kruimeltje foto ... Kruimeltje foto ... Kruimeltje foto ...

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P

Producent Rick Engelkes, die ooit zelf speelde in de speelfilm "Kruimeltje" is nu als producent met zijn bedrijf verbonden aan de theaterversie van Kruimeltje, de Musical. Na een lange periode in het Efteling theater is er nu de reizende versie die dit seizoen langs de Nederlandse theaters trekt. Nimmer zal schrijver Chris van Abkoude bevroedt hebben dat zijn verhaal uit 1922 over het Rotterdamse straatschoffie zou uitgroeien tot een film, een musical en een momenteel eveneens te produceren TV serie.

Lees Verder

Onderwerp: FESTIVAL, MUZIEK, VERWACHT, WERELDMUZIEK

Vrijdag 04 November 2011 at 6:38 pm

CONJUNTO ANGOLA 70, Club Global, Womex, Copenhagen, 26 oktober 2011

Conjunto Angola foto Pieter Franssen Conjunto Angola foto Pieter Franssen Conjunto Angola foto Pieter Franssen

Tekst en foto's Pieter Franssen (klik voor vergroting)


Het is niet minder dan een wereldpremiere. Dit eerste optreden van Conjunto Angola'70 op 26 oktober 2011 tijdens de Womex (Worldmusicexpo) in Club Global Copenhagen Acht muzikanten uit diverse Angolese groepen spelen hun eigenzinnige composities uit de gouden jaren zeventig. Populaire, maar verrukkelijke en onweerstaanbare dansmuziek uit de shantytowns van chaotische hoofdstad Luanda.

Nu herontdekt op de wereldwijd door recensenten en afficionado's juichend ontvangen, supervette aanraderscompilatie Angola Soundtrack,' the unique sound of Luanda 1968-1976' . Alweer uitgebracht op het Analog Africa label van labelbaas, dj en onvermoeibaar naar zeldzame en obscure vinyljuweeltjes speurende Samy Ben Redjeb. Ze mogen terecht trots zijn daar op het Globalpodium, want met hun ongepolijste, ongekunstelde, maar muzikaal o zo creatieve stijl hebben ze magnifieke dansmuziek achtergelaten uit de periode van de jaren '70, toen het rijk met delfstoffen gezegende land nog een Portugese kolonie was.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, TONEEL

Woensdag 02 November 2011 at 9:52 pm

Helmert Woudenberg geeft een gezicht aan de geschiedenis

Helmert Woudenberg (Foto: Michelle Roos)Helmert Woudenberg (Foto: Michelle Roos)

Door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P


Ooit, na het zien van de voorstelling "Milerepa" schreef ik over Helmert Woudenberg, "de grootmeester op de vierkante meter". Dit omdat Woudenberg op iets meer dan een vierkante meter vlekkeloos zonder kostuumwisseling, louter door minimale stemaanpassing een iets andere houding of mimiek, gestalte gaf aan 12 rollen. Dat deed hij voor mij zo glansrijk, dat ik verbijsterd was, wat dictie, intonatie en timbre een stem en de daarbij behorende personages kunnen doen verschillen. Alles wat ik daarna van Helmert Woudenberg zag bleef mij steeds weer en meer boeien.


Maar wat Woudenberg doet in "Übermensch" is nog meer dan verrassend. Helmert, een meesterlijk verteller, heeft zijn toehoorders aan zijn lippen hangen en van het eerste tot het allerlaatste woord is hij boeiend. Hij zuigt zijn publiek in het verhaal en door zijn geweldige performance wordt het verhaal beeldend en zie je de situaties, zoals benoemd voor ogen.

Slechts met een tweetal stoelen op het toneel brengt Helmert Woudenberg dit seizoen het verhaal "Übermensch" een door Helmert zelf geschreven script over het leven van Adolf Hitler. Een nog altijd heet hangijzer omdat deze man de hele wereld in brand heeft gezet en mogelijk de grootste haatzaaier ooit is geweest. Zijn vertroebelde geest heeft miljoenen leed aangedaan en nog altijd woekert de door hem gecreëerde ziekte als een gezwel over de wereld. Daar is nooit meer iets aan te veranderen. Maar wat heeft deze van oorsprong Oostenrijkse man gemaakt tot wat hij geworden is. In "Übermensch" vertelt Helmert Woudenberg vanuit verschillende personages uit de familiestamboom van Adolf. Hoe zijn oma ooit dienstertje bij een rijke Joodse familie zwanger ontslagen werd, over zijn grootvader, zijn vader en moeder en de familiebanden de problemen en de kleine details die langzamerhand een steeds duidelijker familiegeschiedenis creëren waardoor, hoewel nimmer te accepteren, de gedachtegang van de jonge Adolf maar ook die als volwassene beter verklaarbaar wordt.

Niet dat Helmert Woudenberg een lans breekt voor de gedachtespinsels van Adolf Hitler, in het geheel niet. Hij meet zich geen enkele mening aan, hij verduidelijkt en herlijdt. Hierdoor krijgen de toeschouwers een beeld van een jeugd en een leven van een man die mogelijk de meest gehate man ter wereld zou worden.

Door zijn geweldige verteltrant weet Woudenberg zijn publiek anderhalf uur lang aan een stuk te boeien en dat doet hij op een schijnbaar ontspannen wijze. Toch weet ik dat elke zenuw gespannen staat, elke stap en elk gebaar is bewust. Elk woord in een monoloog van anderhalf uur gewogen en perfect voorzien van klankkleur en intonatie, timbre en kracht komt overdacht uit zijn mond. Maar de toeschouwer ziet en hoort een imposante, indrukwekkende man vertellen alsof het de aller-gewoonste zaak van de wereld is dit verhaal te vertellen. Daarom en nergens anders om, juist daarom is Helmert Woudenberg zo bijzonder, hij is bijzonder in het zo open en toegankelijk overkomen, terwijl hij bij zijn publiek heel wat teweeg brengt. Net als alle andere keren voordien dat ik Helmert Woudenberg zag spelen zo ook bij "Übermensch" ervaar ik deze theatervoorstelling als heel bijzonder, en bovenal bijzonder indrukwekkend.

Onderwerp: ALGEMEEN, MUZIEK, NIEUWS, TIPS, VERWACHT

Woensdag 02 November 2011 at 12:02 pm

‘ANNO', het nieuwe album van Tim Akkerman

Tim Akkerman foto Stephanie Pistel Tim Akkerman foto Stephanie Pistel

VAN DE REDACTIE

Op vrijdag 18 november 2011 verschijnt ‘ANNO', het nieuwe album van Tim Akkerman. Een resultaat van geloven in jezelf en luisteren naar je hart. Twee jaar lang heeft Tim zijn muzikale ziel en zaligheid onder een vergrootglas gelegd, op zoek naar zijn ware aard als persoon en muzikant. Dehectiek van het stedelijke leven werd achtergelaten, om vervolgens de rustiek, en zo ook de juiste inspiratie, te vinden in een afgelegen huisje in Zeeland. Bij het schrijven van de nieuwe songs luisterde Tim niet alleen naar zichzelf, ook liet hij zich voeden door de sfeer en composities van artiesten als Simon & Garfunkel, Josh Ritter, Thomas Dybdahl en Amos Lee. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Tim Akkerman ‘ANNO' 2011 een verhaal vertelt in de vorm van pure authentieke folkpop, geheel in stijl van bekende en minder bekende singer-songwriters uit het heden en verleden. Het nieuwe werk van Tim Akkerman is echter meer; het is de ideale soundtrack voor een bootreis langs de Noorse fjorden of een roadtrip door de bergen van Canada...


Lees Verder