Onderwerp: LOCATIETHEATER

Donderdag 30 Augustus 2007 at 10:31 am

Ronja de Roversdochter

Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter

Door Nanny Heijmans met foto's van Productiehuis d*Amor
Amersfoort, 22 augustus 2007


Het bos Birkhoven wordt momenteel veroverd en bevolkt door een grote groep rovers die tijdelijk hun intrek hebben genomen in de Amersfoortse bossen. Het bos vormt namelijk het bijzondere decor van de nieuwe familievoorstelling: Ronja de Roversdochter van Productiehuis d*Amor (in samenwerking met Het Utrechts Landschap).

Het stuk is gebaseerd op het beroemde boek ‘Ronja de Roversdochter’ van de Zweedse kinderboekenschrijfster Astrid Lindgren. Dit jaar wordt tevens de 100ste geboortedag van Astrid Lindgren gevierd. Het was het lievelingsboek van de Vlaamse theatermakers Wanda Eyckerman en Eline Cuppens en samen met Roel Swanenberg brengen ze het boek tot leven in bos Birkhoven. De route naar de locatie begint met een leuke wandeling uitgezet met houten paaltjes, uiteraard dwars door de bossen, naar de getimmerde houten tribune aan de rand van een meer. Als iedereen heeft plaatsgenomen begint de verteller.
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter
Ronja, de roversdochter


Plotseling gebeurt er van alles op en rond de tribune, het bos en het meer. Af en toe kom je ogen te kort. Ronja de Roversdochter is een beeldende locatievoorstelling over een verboden vriendschap tussen roversdochter Ronja en roverszoon Birk. Een sprookje met angstwekkende vogelheksen en aardmannen, in balans gebracht door de liefde van de kinderen voor elkaar én voor de natuur. De vader van Ronja, roverhoofdman Mattis, die vaak, op zijn paard, de bossen intrekt heeft de meeste moeite met de vriendschap van zijn dochter Ronja met Birk. Uiteindelijk komt het na vele gevechten weer goed.

Wij hebben genoten van dit buitenspel en op een enkel wolkje na was het heerlijk toeven aan de rand van het water midden in de bossen. Echt de moeite waard om een middag hiervoor uit te trekken. Ronja de Roversdochter is nog te zien tot en met zondag 2 september (op de maandagen en dinsdagen is er geen voorstelling) om 15.00 uur.

Reserveren kan via de website of telefonisch:033-4451355.

Productiehuis d*Amor - website

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 9:56 pm

Amsterdam Fringe Festival van start met zinderend Slip & Grip

Amsterdam Fringe Festival van start met zinderend Slip & Grip

Woensdag 29 augustus vindt van 20:00 tot 23:00 uur de generale repetitie plaats van TF-2, het Amsterdam Fringe Festival. Deze doorloop voor Fringe Rouge Club 'Slip & Grip' in de kelders van Theater Bellevue wordt bijgewoond door de makers en acteurs uit TF-2. TF-2, Het Amsterdam Fringe Festival, is een variant op het wereldwijd bekende fenomeen Fringe en brengt dit jaar meer dan 280 voorstellingen van 60 verschillende theatergroepen naar 25 verschillende locaties in Amsterdam. Daarmee is TF-2 minstens 9x groter dan de officiële TF-1 selectie van TF, het Theaterfestival van Nederland en Vlaanderen.

De Fringe laat een verzameling zien van experimentele, vernieuwende en klassieke voorstellingen op bijzondere locaties. Satya Performance Company staat op kinderboerderij de Uylenburg, Opium voor het Volk in het Voormalig Volkskrantgebouw en Het Monsterverbond op de NDSM-Werf.

De Fringe Rouge is een nieuw onderdeel van het Amsterdam Fringe Festival en is ontstaan dankzij de mazen in de wet. Nadat een seksexploitant met succes bij de rechter een lager belastingtarief voor zijn theateractiviteiten bedong, probeert de Fringe Rouge nu vat te krijgen op het Red Light District.

De Fringe Rouge brengt onder andere een op maat gemaakte Fringe-voorstelling in sekstheater Casa Rosso, voorstellingen op onverwachte plekken op de Wallen en sekstheater van Casa Rosso in het Hot Weekend van de Fringe (6 t/m 8 september).

Fringe Rouge-gids Tiff@ny loodst bezoekers via sms naar de diverse voorstellingen. In het nachtelijk festivalhart Club Slip & Grip in Theater Bellevue kan men iedere avond tijdens TF terecht vanaf 22:00 uur.

Theaterfestival TF bestaat uit vier verschillende themakanalen, die samen het festival vormen: TF-1 vormt de kern van het festival en biedt de Nederlands - Vlaamse Theaterselectie. Tijdens TF-1 zijn de beste voorstellingen, volgens jury én publiek, van het afgelopen seizoen nog één keer te zien. TF-2 is het Amsterdam Fringe Festival. Hoofddoel van TF-2 is het aanjagen van eigen artistiek initiatief en het cultureel ondernemerschap onder jonge (theater)makers. TF-3 biedt verdieping voor veelkijkers en vakgenoten. Het programma bestaat onder andere uit minicongressen, masterclasses, debatten, interviews, lezingen en een bezoekersprogramma voor buitenlandse bezoekers. TF-4 toont de Vlaamse keuze, hier wordt een aantal voorstellingen uit de selectie van het zusterfestival Theaterfestival Vlaanderen getoon

Onderwerp: POP-ROCK

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 8:13 pm

‘Adam e.v.a.’ brengt het vakantiegevoel

Adam e.v.a.
Adam e.v.a.
Adam e.v.a.

Tekst en beeld van Luuk Langenhoff (klik voor vergroting)

‘Adam e.v.a.’ bestaat uit vier vrienden die voorheen in Utrecht en omstreken woonden, vandaag de dag zijn zij over het hele land verspreid, maar komen gelukkig nog vaak samen om (onder andere) muziek te maken. Veel nummers ontstaan wanneer ze samen op vakantie gaan en dat merk je aan de aard van sommige van de teksten maar ook aan de rustige, voorbij kabbelende muzieknoten. Je kunt je zo voorstellen dat je met je hoofd tegen de autoruit op de achterbank zit en met de zon in je gezicht luistert naar ‘Adam e.v.a.’ terwijl je het ritme met je hand op je knie mee tikt.

De muziek die ‘Adam e.v.a.’ maakt is niet erg gelikt en ook de teksten worden niet loepzuiver gezongen maar dat siert de band juist, het is uitermate verfrissend en speels. In januari van dit jaar werd: ‘Spinvis’ nog beloond met de ‘Popprijs 2006’ met vergelijkbare muziek. Edwin van Dellen was niet aanwezig, dat was voor de muziek gelukkig geen probleem maar de bandleden hadden hem er graag bij gehad. Renko Douze verzorgde de begeleiding door middel van een elektrisch orgel en beroerde een paar keer zijn knalrode trompet. Maarten Zinkstok en Tom Padding wisselde de basgitaar en akoestische gitaar een paar keer uit tijdens de verschillende nummers. Speciaal voor hun optreden hebben ze Tom Padding bij de band betrokken om ze muzikaal bij te staan. Tom heeft zich snel genesteld want je kreeg nooit de indruk dat hij niet al tijden bij de band zat.
Maarten Zinkstok is een beetje het manusje van alles binnen de band, zijn muzikale inzicht en produceertalent zijn onmisbaar. Casper Vandeputte is het gezicht en uiteraard de stem van ‘Adam e.v.a.’. Hij heeft duidelijk plezier in optreden. De aandacht lijkt hem niet veel te doen en ook wanneer hij niet hoeft te zingen houdt hij de ogen van het publiek op zich.

Het jaarlijkse ‘Lentefeest’ in een studentenhuis in Pijnacker streeft er elke editie naar om de vorige te overtreffen. De organisatie wordt steeds beter en een aantal jaar terug zijn er zelfs live-bands aan het programma toegevoegd. Met dit jaar ‘Adam e.v.a.’ als openingsact.

Als openingsact heb je een zware taak, het publiek verwacht wat van je. Het probleem van ‘Adam e.v.a.’ lag alleen niet bij het meekrijgen van de luisteraars maar bij de techniek. Een paar keer ging er iets mis met het geluid maar zanger Casper ving het goed op en uiteindelijk heeft niemand er echt last van gehad. Door een beperkt aantal liedjes was het optreden niet zo lang maar er was niemand aanwezig die zich niet heeft vermaakt en als band is dat toch het belangrijkste.

De gespeelde nummers bestonden onder andere uit ‘Gympies’, ‘Als de koelkast stopt met ronken’ en ‘Trip naar Bilbao’. ‘Gympies’ is een nummer dat over een jongen gaat die liever in de gympies van Jaap zou willen staan maar tijdens het nummer ontdekt hij dat het leven van een andere niet per se beter is.
‘Als de koelkast stopt met ronken’ is wat mij betreft een van de betere nummers. Het geeft de gedachtegang van iemand weer die even op zichzelf wil zijn. Eenmaal alleen gaat dit gevoel over in intense verveling en stilte waar alleen het ronken van de koelkast nog voor enige vorm van afleiding zorgt.
De afsluiter kwam in de vorm van de, zelfbenoemde, zomerhit: ‘Trip naar Bilbao’. Dit nummer is mij niet onbekend en ik moest na een tijdje concluderen dat ik samen met een aantal omstanders mee aan het zingen was. Het pakkende refrein laat ook de luisteraars die het nummer niet kennen niet koud.

Ik heb enorm van het optreden genoten en ik hoop ook dat ‘Adam e.v.a.’ een kleine doorbraak te wachten staat, bijvoorbeeld binnen het studentenleven.

Adam e.v.a. - MySpace

Band
Edwin van Dellen - inspiratie, productie
Renko Douze “ toetsen, trompet, tweede stem
Casper Vandeputte - zang
Maarten Zinkstok - snaarinstrumenten, mondharmonica, percussie, productie
(Tom Padding “ snaarinstrumenten)

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 6:06 pm

V&V ENTERTAINMENT BRENGT NEDERLANDSE VERSIE VAN MUSICAL HAIRSPRAY

V&V ENTERTAINMENT BRENGT MUSICAL HAIRSPRAY

Producenten Albert Verlinde en Roel Vente van V&V Entertainment hebben exclusief de rechten verworven van de musical Hairspray. De Nederlandstalige versie van de musical wordt vanaf het voorjaar van 2010 in de Nederlandse theaters gebracht. De gelijknamige film is vanaf overmorgen in de Nederlandse bioscopen te zien. Albert Verlinde: “Dit is een typisch geval van het ijzer smeden als het heet is. In de afgelopen periode is ons uiteraard het succes van de film niet ontgaan. Toen zijn we eens gaan inventariseren hoe het stond met de rechten voor een Nederlandse productie. Die bleken nog niet te zijn vergeven en we konden snel zaken doen. Dat hebben we gedaan. Deze productie, zeker de film, wordt gezien als de opvolger van Grease. Die musical hebben we met veel plezier en succes gebracht. Hairspray sluit daarop zondermeer aan. Ik zal vanaf morgen ongetwijfeld weer worden gebeld door mannen die de hoofdrol voor hun rekening willen nemen. Maar zo ver zijn we nog niet. Voorlopig vinden we alleen al het verwerven van de rechten een feest.”

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 4:34 pm

Filmrecensent Jac. Goderie ‘danst’ net als in de film

Filmrecensent Jac. Goderie ‘danst’ net als in de film

Op 22 september 2007 gaat in Theater De Veste in Delft de derde DansClick tournee van start. Een programma met choreografieën van Pere Faura - This is a picture of a person I don’t know en Kenzo Kusuda “ Moisture Rocket. Jac. Goderie gaat mee op tournee en vertelt het publiek over zijn fascinatie voor dans en film. Goderie: ‘Zo dansen, dat wil ik ook!’
Jac. Goderie is filmrecensent en presentator van radio en tv programma’s. ‘Als er in een film wordt gedanst zit ik op het puntje van mijn stoel. En ja, zó dansen, dat wil ik dan ook! Als sterdanser Mikhail Baryshnikov in The Turning Point een grandioze lift uitvoert, moet thuis de poes eraan geloven. In STEP UP wordt de perfecte mix tussen klassiek ballet en hiphop opgevoerd en réken maar dat bij mij thuis dan het tapijt wordt opgerold. Niet dat het ook maar iets anders oplevert dan een zere rug&hellip Ik wil zó graag die zwaan zijn, maar kom niet verder dan die roze hippo uit FANTASIA! Kent u dat ook, dat gevoel van thuis even stiekem dansen? Het is datzelfde gevoel als luchtgitaarspelen en dirigeren voor een denkbeeldig orkest&hellip En natuurlijk ziet dat er nooit zo uit als op het witte doek.’ In DansClick 3 vertelt hij meer over de mooiste dansfilmscènes uit films van toen en nu.

Dansclick
Dansclick is een persoonlijke en live ontmoeting met zeer talentvolle choreografen, die volgens 30 theaterprogrammeurs in Nederland een aanwinst zijn voor de Nederlandse dans. Dansclick is een avond die anders verloopt dan de theaterbezoeker gewend is! Met een Warming Up door Jac. Goderie en een persoonlijke ontmoeting tussen publiek en de dansers/choreografen tijdens de Après Dans na afloop van de voorstelling.

Pere Faura - This is a picture of a person I don’t know
This is a picture of a person I don’t know is een ingenieuze mix van dans en video met een vleugje musical. In 2006 won hij met deze solo de ITS Choreography Award en werd -heel opmerkelijk voor een student- tevens tot één van de hoogtepunten van het dansseizoen verkozen door de selectiecommissie van de Nederlandse Dansdagen. Faura trekt in deze solo onder meer een ludieke vergelijking tussen verliefd zijn en een dansauditie. Maar het gaat verder dan dat. De choreografie gaat ook over de worsteling met je zelfbeeld, kijken en bekeken worden en het verlangen naar de ander. Filmsterren Michael Douglas en Gene Kelly staan hem bij in deze worsteling.

Pere Faura is geboren en getogen in Barcelona. In deze stad genoot hij zijn opleidingen in zowel muziek, theater maken, klassieke en hedendaagse dans. In 2002 kwam hij naar Nederland voor een opleiding aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling in Amsterdam, waar hij in 2006 afstudeerde. Nadien danste hij bij choreografen als Jerome Bel, Ivana M ¼ller en Nora Heilmann. Faura presenteerde This is a picture of a person I don’t know reeds op verschillende internationale dansfestivals en -podia.

Kenzo Kusuda “ Moisture Rocket

In Moisture Rocket maken twee dolende zielen, zonder het van elkaar te weten, een reis naar elkaar. Ze zoeken naar de mogelijkheden om de verbroken eenheid te herstellen. Moisture Rocket was het eerste werk dat Kenzo Kusuda in Nederland creëerde. De selectiecommissie van de Nederlandse Dansdagen verkoos het duet als één van de hoogtepunten van het voorgaande dansseizoen. ‘Kusuda heeft de moed zijn eigen verhaal te vertellen, ver weg van heersende trends en behaagziekte. Een kleine, subtiele choreografie met de kracht van een Japanse haiku.’ (uit het juryrapport).

In de tijd dat Kenzo Kusuda economie en bedrijfskunde studeerde in Tokyo, raakte hij zo gefascineerd door de dansvoorstellingen die hij zag, dat hij besloot zich te verdiepen in deze kunstvorm. Eerst als dansers, later als choreograaf. De authentieke bewegingstaal van deze autodidact werd onmiddellijk opgemerkt, ook door Nederlandse choreografen. Sinds hij in 1999 naar Nederlands kwam, was Kusuda in het werk van tal van choreografen te bewonderen.
Na zijn succesvolle debuut als choreograaf, creëerde Kusuda de choreografieën Muse on Screw (CaDance festival 2002), Hypnos Loco Loco Locomotion en in 2005 de avondvullende choreografie invisitors’ vista.

Speellijst tournee 3 DansClick
22 sept Delft Theater de Veste 20.15 015-2121312
25 sept Enschede Podium Twente 20:00 053-4858500
26 sept Arnhem Schouwburg Arnhem 20.30 026-4437343
28 sept Alphen a/d Rijn Theater Castellum 20.30 0172-429292
3 okt Drachten Schouwburg De Lawei 20.00 0512-335050
5 okt Alkmaar Theater De Vest 20.30 072-5489999
6 okt Leiden Leidse Schouwburg 20.15 071-5163888
9 okt Leeuwarden Schouwburg De Harmonie 20.30 058-2330233
10 okt Gouda Goudse Schouwburg 20.30 0182-513750
12 okt Zaandam Zaantheater 20.30 075-6555333
13 okt Zutphen De Hanzehof 20.00 0575-512013
14 okt Winterswijk Schouwburg De Storm 15.00 0543-514365
18 okt IJmuiden Witte Theater 20.30 0255-521972
19 okt Emmeloord Theater ’t Voorhuys 20.15 0527-699907
20 okt Amstelveen Schouwburg Amstelveen 20.30 020-5475175
23 okt Tilburg Theaters Tilburg 20.00 013-5432220
24 okt Almere Schouwburg Almere 20.30 036-8455555
25 okt Tiel Schouwburg Agnietenhof 20.00 0344-673500
27 okt Veenendaal Theater De Lampegiet 20.00 0318-540141
30 okt Venlo Theater de Maaspoort 20.30 077-3207207
31 okt Den Bosch De Verkadefabriek 21.00 073-6818160
1 nov Capelle a/d IJssel Isala Theater B.V. 20.30 010-4586400
2 nov Breda Chassé Theater N.V. 20.30 076-5303132
3 nov Dordrecht Schouwburg Kunstmin 20.30 078-6397979
7 nov Helmond Theater ’t Speelhuis 20.30 0492-587000
8 nov Hoorn Schouwburg Het Park 20.30 0229-291000
10 nov Purmerend Theater De Verbeelding 20.30 0299-411234

Dansclick 3 is een samenwerking tussen 30 schouwburgen, Korzo producties (Den Haag) en Danswerkplaats Amsterdam, ontvangt subsidie van het Fonds voor Podiumprogrammering & Marketing, het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten en het VSB fonds en wordt gesponsord door 1Wine.

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 3:49 pm

Waterval druk bezocht

Waterval druk bezocht

Waterval, het theater-, dans-, en muziekfestival voor alle bewoners van Amsterdam Nieuw West, heeft de afgelopen dagen duizenden bezoekers getrokken. Dankzij het prachtige weer, de mooie plek en de afwisselende programmering kwam jong en oud naar het festival aan de Sloterplas. Nog bijna een week genieten
Kinderen, volwassenen én ouderen, voor iedereen is er iets te doen op Waterval. Zo dansten de ouderen afgelopen weekend op de muziek van DJ Suna, luisterden de kinderen naar Duo Hoog & Droog en stond Ellen ten Damme op het podium. Ook de feestelijke rondvaartboot voer vele rondjes op de Sloterplas. Tot en met zondag 2 september staat Waterval nog aan de Sloterplas met een bijzonder programma. Het Evenement voor het Rijpere Talent heeft tot en met vrijdag 31 augustus een speciaal middagprogramma voor ouderen uit heel Amsterdam met zang, cabaret en muziek uit verschillende culturen. Voor kinderen valt er altijd iets te beleven, zoals een speurtocht langs de lees- en luistertentjes, theater met Hakim, swingen in de Silent Disco, workshops en knutselen. Natuurlijk staan ook de zweefmolen, het mini reuzenrad, de ijscokraam en de poffertjestent op Waterval.

Beroemde Bolero Ballades
Op vrijdagavond staat de fabuleuze zangeres Montserrat op de planken. Zij maakt momenteel een wereldwijde tournee om haar bijzondere cd Boleros com Bossa te promoten en maakt een tussenstop op Waterval. De ingrediënten een Spaanse sopraan, beroemde Bolero ballades en een Bossa Nova beat zorgen voor een prachtig geluid met een Braziliaanse ‘touch’ welke iedereen terug in de tijd voert.

Parade, Ish en Studio West
Tijdens Waterval staat er nog veel meer op het programma, zoals de succesvolle Paradevoorstelling Mon Bouillon van Eddie B. Wahr en Kees van der Vooren (bekend van o.a. NUHR, Orkater en De Gebakken Mannetjes). Tijdens deze muzikaal-theatrale voorstelling bereiden ze met diverse ingrediënten muzikale gerechten en belanden ze in een wereld waar ze zelf geen weet van hebben. Verder staat ook Summerstage er iedere dag, een uniek leerproject waar talentvolle jongeren uit Amsterdam Nieuw West werken met de masters van ISH en Studio West. Het is de plek waar jongeren elke avond tussen 19.00 “ 22.00 uur een showcase laten zien op het jongerenpodium van Waterval.

Roma verhalen en Marokkaanse muziek
Vlakbij het Osdorpplein staat het Gipsy Road Festival aan de Sloterplas, een minikaravaan van authentieke woonwagens, een crêperie, een barwagen, een muziekkiosk en een circustent. Voor kinderen treedt daar elke middag Joe Baele op, hij vertelt Roma-verhalen. Vanaf donderdag speelt, dans en musiceert de Gipsy Road Show; een spervuur van tokkel en slaggitaarwerk, Zuid-Europese vioolklanken en wilde passie van Hongaarse en Roemeense zigeunermuziek.
Het laatste weekend treden diverse dj’s en muziekgroepen op met alle muziekstijlen die Marokko rijk is én aan alle nieuwe muziekstijlen die zijn ontstaan in Nederland met Marokkaanse invloeden onder de noemer 7ouma Festival.

Waterval voor iedereen
Waterval wordt gemaakt voor en met de bewoners van de Westelijke Tuinsteden. Het is een marktplaats voor allerlei soorten artiesten, samen zetten ze een afwisselend programma neer dat voortkomt uit de verschillende culturen van de buurtbewoners.
Kijk voor meer informatie en het volledige programma op www.watervalfestival.nl. Waterval duurt tot en met 2 september en gaat iedere dag om 15.00 uur open.

Waterval wordt georganiseerd door Mobile Arts, onder andere producent van de Parade en Boulevard of Broken Dreams. Het initiatief komt van de Meervaart, het consortium van woningcorporaties Far West en Bureau ParkStad.
Het festival is nog op zoek naar sponsors voor dit vuurwerkspektakel. Heeft u interesse, vraag dan de folder aan via www.festivalwaterval.nl/nieuws.

Waterval won de WeStars Award 2006 in de categorie cultuur. De prijs is in het leven geroepen "voor personen en organisaties die zich in 2005 op bijzondere wijze hebben ingezet voor de vernieuwing in Amsterdam Nieuw West, in de categorieën economie, cultuur, sport, educatie, persoon, sociaal en bouw."

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 3:46 pm

Mug Inn

Mug Inn met Michiel van Erp, Frank Houtappels, Marcel Musters en Joan Nederlof

'Mug Inn' speelt tijdens het Theaterfestival TF-1 op 8 en 9 september tijdens en het Vlaamse Theaterfestival 2007 op 1 september. Tevens repriseweek van 11/tm 15 september. Voor de selectie van het Nederlandse Theaterfestival speelt mugmetdegoudentand 'Mug Inn' zaterdag 8 september om 20.30 uur en zondag 9 september om 16.00 uur in Theater Bellevue in Amsterdam. Zaterdag 1 september speelt Mug Inn in de Beursschouwburg in Brussel voor de Belgische selectie. Aansluitend op TF-1 wordt Mug Inn nog gespeeld van dinsdag 11 t/m zaterdag 15 september in Theater Bellevue in Amsterdam.
De voorstelling 'Mug Inn' is als enige Nederlandse productie geselecteerd voor zowel het Theaterfestival TF-1 als voor het Vlaamse Theaterfestival.

"Fictie, met betrokkenheid bij de werkelijkheid. Slim geconstrueerd ...een 'sure hit' " Volkskrant
"...scherpe tekst met bijtende dialogen." NRC
"Scherpzinnige satire." de Telegraaf
"Lekker gevaarlijk persoonlijk theater" Vrij Nederland

'Mug Inn' is een eigentijdse comedy rond het wel en wee van vier trouwe stamgasten van een buurtcafé. De alleenstaande moeder Merel, de eenzame powerhomo Diederik, de Turkse barkeeper Erg ¼n en de eigenwijze barfly Bertie geven en passant en ongevraagd hun mening over de toestand in de wereld. In café MUG INN staan de beste stuurlui aan de bar. Nu moeten ze alleen hun eigen leven nog op orde zien te krijgen.
Erg ¼n de zingende barkeeper (gespeeld door Marcel Musters) maakte naast de cd 'HET IS NU! alle 10 goed' een videoclip bij het nummer 'DikDik'. De clip heeft intussen al meer dan 100.000 bezoekers gehad! Zie http://www.youtube.com/watch?v=Af5-rdqnPFQ

'Mug Inn' wordt gespeeld door de artistieke leiding van de Mug: Michiel van Erp, Frank Houtappels, Marcel Musters en Joan Nederlof . 'Mug Inn' ging op 12 november 2006 in première in Theater Bellevue Amsterdam. Regie: Lineke Rijxman.
Joan Nederlof schreef vóór Mug Inn ook de Mug-voorstelling 'Quality Time', eveneens geselecteerd voor TF-1 in 2006.
Lees hier het juryrapport van de Belgische jury: http://www.theaterfestival.be/ditzegtTF.asp?selectie=33
En hier het Nederlandse juryrapport: http://www.mugmetdegoudentand.nl/muginn/jury-tf1.html
Reserveren: http://www.theaterfestival.be en http:// www.tf1.nl

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 2:03 pm

PLATFORM van NTGent opent Topstukkenseizoen

PLATFORM van NTGent opent Topstukkenseizoen

In zijn boek Platform schetst Michel Houellebecq bij monde van zijn hoofdpersonage Michel een duister beeld van die westerse levenswijze. De maatschappij is verworden tot een verzameling van kille en in wezen eenzame mensen, die niet meer in liefde willen, kunnen of durven geloven. En dit terwijl het openbare leven onder grote druk komt te staan door sociale spanningen en toenemend geweld, met uitwassen van vreemdelingenhaat (waarbij de recente gebeurtenissen in de Franse voorsteden en de aanslagen in Jordanië het boek helemaal hebben ingehaald). De barometer voor dit alles is het seksuele leven van de westerse mens. Daarin wordt, aldus Houellebecq, ten volle voelbaar hoezeer de westerse levenswijze de mens van zichzelf en van zijn medemens heeft vervreemd. Er is geen overgave meer, geen inleving in de verlangens van de ander. Wat rest zijn kunstmatige, artificiële genotsbelevingen.
Dat is de nulgraad vanwaar het verhaal van Platform zich ontwikkelt. Op een reis in Thailand ontmoet Michel Valérie. Eenmaal terug in Frankrijk beginnen ze een relatie die aanvankelijk enkel is gebaseerd op seksuele aantrekkingskracht. Vanuit de cultus van het seksuele genot ontdekken ze de ware liefde. Dit sterkt hun in de overtuiging dat geluk niet kan bestaan zonder onvoorwaardelijk seksueel genot. Een overtuiging die in negatieve zin wordt geïllustreerd door het ongelukkige huwelijk van Audrey en Jean-Yves, de baas van Valérie. Audrey stort zich in de sm-scene, terwijl Jean-Yves (sexueel) troost zoekt bij de minderjarige babysit.

Valérie en Michel komen op het idee een plek te creëren waar de Europese mens onvoorwaardelijk kan genieten. Door de ontwikkeling van kunstmatige seksparadijzen in Zuidoost-Azië willen ze bovendien ook tewerkstelling bieden aan de locale bevolking. Een win-win-situatie waar iedereen gelukkig van moet worden, een utopie volgens de spelregels van vraag en aanbod, en ook: een paradijselijke toestand die Valérie en Michel ruimte biedt voor echte liefde. Maar net wanneer ze deze opperste staat van geluk hebben bereikt, wordt hun droom door een bomaanslag aan stukken gereten.

In hun poging om te ontsnappen aan de condities van onze westerse samenleving lijken Valérie en Michel niet te beseffen hoezeer ze zelf door die samenleving zijn geconditioneerd. Toch is hun streven oprecht. Platform toont twee mensen die de ware liefde hebben gevonden en zoeken naar een manier om deze te kunnen bestendigen.
In zijn regie van dit ophefmakende boek van Houellebecq koos Johan Simons voor een bezetting van zes acteurs. Tekstbewerker Tom Blokdijk voegde twee personages toe aan het verhaal van Platform. Het moslimmeisje Aisha en de zelfmoordterrorist Yassin. Terwijl Aisha zich een plaats probeert te veroveren in de westerse samenleving “ en daarbij ook een seksuele emancipatie nastreeft “ jaagt Yassin een opperste staat van harmonie na, die alleen kan worden bereikt door de vernietiging van die samenleving.

©Phile Deprez

Platform is de tweede romanbewerking van Johan Simons. Net als De Asielzoeker (die Simons eerder al regisseerde) toont Platform een personage dat vanaf de zijlijn reflecteert over onze westerse samenleving. Hoe illusieloos beide personages ook lijken te zijn, steeds weer is het de liefde voor een medemens die hun bespiegelingen ontkracht.

regie: Johan Simons l tekstbewerking: Tom Blokdijk l spel: Wine Dierickx,
Els Dottermans, Maartje Remmers, Steven Van Watermeulen, Oscar Van Rompay en Ward Weemhoff l dramaturgie: Koen Haagdorens l scenografie: Bert Neumann kostuumontwerp: Nina von Mechow l lichtontwerp: Lothar Baumgarte


Speeldata Platform


26 t/m 29 september 2007

Stadsschouwburg Groningen

11 t/m 14 oktober 2007

Stadsschouwburg Utrecht

15 t/m 18 oktober 2007

Stadsschouwburg Sittard-Geleen

24 t/m 27 oktober 2007

Schouwburg Arnhem

31 oktober t/m 3 november 2007

Stadsschouwburg Amsterdam

7 t/m 10 november 2007

Koninklijke Schouwburg Den Haag

14 t/m 17 november 2007

Parktheater Eindhoven

20 t/m 23 november 2007

Theaters Tilburg

28 november t/m 1 december 2007

Schouwburg Gent

5 t/m 8 december 2007
Rotterdamse Schouwburg



Platform wordt dit theaterseizoen nog gevolgd door de Topstukken:


MIDSUMMERNIGHTSDREAM “ De Paardenkathedraal
21 nov ’07 t/m 26 jan ‘08

AS YOU LIKE IT “ Nationale Toneel
20 feb t/m 26 apr ‘08

ANGELS IN AMERICA - Toneelgroep Amsterdam
26 mrt t/m 31 mei ‘08



Voor meer informatie zie WWW.TOPSTUKKEN.NL

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 1:57 pm

EERSTE NAMEN CROSSING BORDER FESTIVAL BEKEND

EERSTE NAMEN CROSSING BORDER FESTIVAL BEKEND

Het grootste literatuur- en muziekfestival van Europa Crossing Border maakt eerste namen van de programmering bekend.
Er zullen optredens zijn van onder andere: New Pornographers, The Go! Team, Black Rebel Motorcycle Club, Super Furry Animals, Ruth Palmer, Kubus & Bang Bang, Ben Weaver, DAM, Buffalo Tom, Spinvis, Dez Mona, Okkervil River en vele anderen. De vijftiende editie van het Crossing Border Festival vindt plaats van 18 -24 november op diverse locaties in Den Haag. Het festival is in vijftien jaar uitgegroeid tot het grootste internationale festival van Europa waar de combinatie van literatuur en muziek centraal staat. Meer dan 70 auteurs uit buiten- en binnenland treden op. Al eerder werd bekend dat Salman Rushdie te gast zal zijn op het festival [het betreft hier een apart programma met een losse kaartverkoop!]

Zondag 18 & maandag 19 november
fever, Met Nigel Charnock en Michael Riessler
Een prachtige samenwerking van het Holland Dance Festival en Crossing Border waarin literatuur, muziek en dans samenkomen.
Dinsdag 20 november
Opening twee belangrijke festivallocaties TAG en Teatro Cuatro. TAG aan de Stille Veerkade in Den Haag geeft onderdak aan een expositie van kunstenaars die tijdens het festival aanwezig zijn; Ben Weaver, Natasja Kensmil en Alasdair Gray. Op het Lange Voorhout zal de festivaltent Teatro Cuatro herrijzen.
Woensdag 21 november
De Engels-Libische auteur Hisham Matar heeft een avondvullend programma samengesteld met o.a.: Ruth Palmer, Anouar Brahem, Nii Ayikwei Parkes, DAM, Kubus & Bang Bang, Khaled Mattawa en Ceridwen Dovey.
Donderdag 22 november
Spinvis, Flip Kowlier, Afel Bocoum & Alkibar, Basquiat Strings, Gerard Malanga, Annelies Verbeke, Heere Heersema, Cherry & Don Duyns, Dez Mona, Niccol ² Ammaniti e.v.a.
Vrijdag 23 november
Okkervil River, Ben Weaver, Tom Brosseau, Roddy Doyle, New Pornographers, Andreï Makine en A.F.Th.
Programmaonderdeel Scottish Night met John Burnside, Mike Heron (Incredible String Band), Emma Pollock (The Delgados) en andere bekende Schotten. IJslands programmaonderdeel Badstofa met o.a. Ghostigital, Adapter en Sjón.
Zaterdag 24 november
Black Rebel Motorcycle Club, Super Furry Animals, Kurt Wagner, The Go! Team, Dan Rhodes, Andre Brink, Erwin Mortier, Soko, Leon Verdonschot, Buffalo Tom, Taken by Trees, Harry De Winter, Zappa Band Feat. Kees ’t Hart, Chuck Palahniuk en vele anderen!

Voor meer informatie zie: www.crossingborder.nl

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 1:56 pm

Nieuwe NO RISK TICKET serie in Paard van Troje

Nieuwe NO RISK TICKET serie in Paard van Troje

Het nieuwe culturele seizoen staat op de stoep, en dat betekent dat de programmering in het Paard van Troje weer in volle gang is. En natuurlijk krijgen bepaalde concerten weer het label NO RISK TICKET opgeplakt. Bij deze concerten geldt: Niet goed? Geld terug! Binnen vijftien minuten na aanvang van het hoofdprogramma kan het geld terug worden gevraagd aan de kassa. Op deze manier wil het Paard de aandacht vestigen op nieuwe of uitdagende acts die het live waar kunnen maken. Voor de komende periode hebben wij de volgende acts geselecteerd. Donderdag 20 september
No Risk Ticket presents:
TOM HELSEN + support: Allan Muller (ex-Metal Molly)
Pop/singer/songwriter / zaal open: 19:30 / aanvang: 20:30 / kleine zaal / € 10,-

Het is 2004 en de man uit Leuven ziet dat het goed is. "Vroeg of laat maak ik wel een liedje dat helemaal raak is", zei hij duizend dagen geleden nog. Tom Helsen’s toenmalige single ‘Goodbye’ zat er toch zeer dichtbij. Het nummer kleurde een hele zomer en deed het uitstekend in hitlijsten van lezers (Humo) en luisteraars (Studio Brussel) en bracht hem tot het podium van Rock Werchter. Voor Helsen betekende dit ook meteen een bredere kennismaking met het buitenland (hij werd o.a. door DIDO gevraagd als support voor haar Europese tour). Goodbye werd daarbuiten ook nog eens gebruikt in een Portugese sitcom en gecoverd door de plaatselijke boysband D’ZRT en prijkte in Portugal al snel op meer dan 200.000 exemplaren, een meer dan mooi begin voor Helsen maar dit smaakt natuurlijk naar meer&hellip

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Woensdag 3 oktober
No Risk Ticket presents:
YOUR FAVORITE ENEMIES (Can)
Rock / zaal open: 19:30, aanvang: 20:30 / kleine zaal / € 8,50

Your Favorite Enemies is onstaan uit het as van The Riddlers en In this Life. De nerveuze gitaarpartijen en pakkende meleodien worden vergezeld van krachtige harmonien en sterke introspectieve teksten. De band uit Montreal is trots woorvoerder voor Artists Against Racism en amnesty International. Een band met een uniek eigen geluid en een geweten!

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Vrijdag 2 november
No Risk Ticket presents:
KAKI KING & Jan Kuipers Groovemasters
Virtuose gitaarpop / zaal open: 19:30, aanvang: 20:30 / kleine zaal / € 13,50

Al vanaf een jonge leeftijd is Kaki King bezig met muziek maken. Ze begon met gitaarspelen maar switchte al snel over naar de drums om tijdens haar universiteitperiode weer de gitaar ter hand te nemen. Kaki King speelt akoestische nummers begeleid met haar eigen stem en loops. Iedereen die haar aan het werk ziet zal zich hetzelfde afvragen: Waarom zijn er niet meer vrouwen die ECHT gitaar spelen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 6 november
No Risk Ticket presents:
THE FILMS
Pop/rock / zaal open: 19:30, aanvang: 20:30 / € 11,-

The Films geeft in 2005 een eerste levensteken met het gelijknamige mini-album The Films. De drie liedjes die op het album staan, leveren een lekkere dosis catchy retro garage rock op. Zelf omschrijven de vier mannen uit Denver, Colorado, het geluid van hun band alsof The White Album van The Beatles samen met Weezer’s Pinkerton een dansje waagt op Strangeways, Here We Come van The Smiths. Andere referenties die bij beluistering van hun muziek opkomen, zijn Muse en The Strokes.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Zsuzsa Jón ¡s (zsuzsa@paard.nl) of Stefan Oosthof (stefan@paard.nl)
Overige info: www.paard.nl

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 28 Augustus 2007 at 1:54 pm

DJ MaRLo succesvol ontvangen tijdens afsluiting Uitmarkt

DJ MaRLo succesvol ontvangen tijdens afsluiting Uitmarkt

De 30ste editie van de Amsterdamse Uitmarkt is zondagavond 26 augustus officieel afgesloten met een spectaculair optreden van de in Nederland debuterende DJ MaRLo. Voor meer dan 10.000 man remixte hij muziek uit Varekai, de nieuwe voorstelling van Cirque du Soleil, vanaf februari 2008 te zien in Amsterdam. Op een groot scherm werden beelden uit de voorstelling geprojecteerd. Naast een remix van Varekai muziek, beleefde het publiek op de Uitmarkt ook de primeur van DJ MaRLo’s nieuwste productie Magical Feeling, die hij speciaal voor deze gelegenheid schreef. De uitzinnige menigte vroeg om een toegift.

De internationaal gevierde DJ/Producer Marlo Hoogstraten is geboren in Nederland, maar verbleef de afgelopen zes jaar in Australië waar hij naast Tiësto, Armin Van Buuren en Marco V zeer succesvol optrad tijdens alle grote dance events. De afsluiting van de Uitmarkt was zijn eerste optreden in Nederland.

Info & kaarten: cirquedusoleil.com of via 0900-0233 (40cpm)
Varekai wordt mede mogelijk gemaakt door CGI, De Telegraaf en Sky Radio

Onderwerp: FESTIVAL, POP-ROCK, POP-ROCK

Maandag 27 Augustus 2007 at 9:04 pm

Lowlands 2007

Lowlands 2007
C-mon & Kypski
Studio Orka

Door Luuk Langenhoff met foto's van Maarten Berk en Dennis Tiecken (met wegwerpcamera gemaakt)

Na een week rust volgt dan nu toch het verslag en sfeerimpressie van Lowlands 2007. Het beleid op Lowlands is dat je geen semi-professionele camera-apparatuur mee mag nemen het festivalterrein op. Tevens ziet Mojo geen heil in het verstrekken van perskaarten aan online magazines zoals CultuurpodiumOnline.nl. Dit heeft dus ook geresulteerd in het gebrek aan goed fotomateriaal omdat het bijna onmogelijk is goede foto’s te maken met ‘normale’ camera’s in de vaak te donkere omstandigheden in de tenten. Voor (audio)visuele ondersteuning wijs ik de nieuwsgierigen onder jullie ook door naar de Lowlandsregistratie van 3 voor 12.

Donderdag
Lekker vroeg vertrokken op de donderdag, zoals een echte Lowlander betaamd, mits deze de mogelijkheid daartoe heeft natuurlijk. Een uurtje in de rij staan later en ik kon op de camping een mooi plekje uitzoeken, beetje met de buren praten (wat naast gezellig ook slim is zodat er ook een vorm van sociale controle ontstaat).
Van tevoren toch nog even muntjes kopen en met diezelfde muntjes twee pakken water inslaan en netjes in de voortent verstoppen en dan naar de ‘24-uurs tent’ vaste prik voor de donderdagavond. Vrijdag
De vrijdagochtend kwam zoals gewoonlijk weer veel te vroeg en na het in ontvangst nemen van de dagelijkse krant met informatie voor die dag en een lekker bakkie koffie kon het overleg beginnen: Waar gaan jullie heen? En daarna? Is dat leuk? Weet iemand het antwoord op vraag 3 van de Lowlandspuzzel? Waar is Yelle?

Rodrigo Y Gabriela
Met een aardige delegatie gingen toen maar op goed geluk naar ‘Rodrigo Y Gabriela’. Een jongen en een meisje op Spaanse gitaren die allerlei klassieke variaties op bekende rockklassieker de revue lieten passeren. Werkelijk kippenvel, eenmaal thuisgekomen nog wat muziek van hen geluisterd maar niets weegt op tegen de sensatie van het live zien van de twee. Gabriela moet waarschijnlijk elastieken vingers hebben want hoe ze zowel het ritme als melodie uit haar gitaar weet te krijgen is voor vele een raadsel. De close-ups die gefilmd werden gaven niet veel duidelijkheid, echt magisch. Rodrigo kon er natuurlijk ook wat van, hij bespeelde een paar twee centimeter van zijn snaar waardoor er een hoog, elektronisch klinkend geluid te horen was. Samen zorgden ze voor een vol orkest.

Om even bij te komen van zoveel energie, en dit was pas het eerste concert, zijn we even gaan lunchen om vervolgens ons best te doen bij ‘Dizzee Rascal’ een beetje vooraan te staan.

Dizzee Rascal
Een van de aanvoerders van de ‘UK Grime’, een muzieksoort die zich typeert door rauwe hiphop ritmes waarover wordt gepraat. Soms komt daar ook een beetje zang bij kijken en het neigt al gauw naar rap maar het blijft een genre op zich. Voor kenners is het verschil met rap duidelijker dan voor andere maar het staat in ieder geval garant voor een feestje.
Vanaf het moment dat Dizzee Rascal opkomt, gaat het publiek uit zijn dak. De ietwat zelfvoldane man uit Londen weet binnen drie nummers het publiek goed te bespelen en het concert vliegt echt voorbij.
Door het uitvallen van Lily Allen (deze kostbare informatie is dus te vinden in de Lowlandskrant), bekend van haar hit: ‘Smile’, loopt mijn vooraf bepaalde plan van aanpak een deuk op maar lang kan ik daar niet over inzitten want na een tijdje rondzwerven, moet ik alweer met een aantal mensen naar de ‘Bravo’-tent om ‘Justice’ te zien.

Justice
Electro/house is over het algemeen niet zo heel erg mijn muziek maar als het wordt gemaakt zoals de helden ‘Daft Punk’ dat doen kan ook ik niet blijven stilstaan. ‘Justice’ neemt de stijl van ‘Daft Punk’ en tovert het om in een geheel nieuwe ervaring.
Deze keer was het ook geen zogenaamde ‘DJ-set’ (waarbij er gewoon een plaatje opgezet wordt) maar een live spektakel waarbij de mannen van ‘Justice’ echt op dat moment alle geluiden in en uitmixen. Alles zag er gelikt uit en het klonk ook heerlijk. Enig minpuntje wat ik kon bemerken was dat ze hun hit ‘We are your friends’ (een collaboratie met ‘Simian’) een kwartier lang in en uit bleven mixen. Het is wel een goed nummer maar ik had gehoopt meer te horen van andere nummers.

De benen en rug begonnen al langzaam gaar te worden en het was sowieso etenstijd dus gingen we op zoek naar een goede maaltijd. Op Lowlands is goed eten nooit een probleem met een scala aan verschillende gerechten, het probleem zit hem in een keuze maken.
Ik had mij voorgenomen naar ‘Basement Jaxx’ te gaan maar daar kwam iets tussen, de dwarsliggers heten: ‘Bonde Do Rolê’.

Bonde Do Rolê
De meeste mensen zullen mij en mijn vrienden nu waarschijnlijk voor gek verklaren dat ik housepioniers ‘Basement Jaxx’ links heb laten liggen maar diezelfde mensen zijn waarschijnlijk nog nooit bij ‘Bonde Do Rolê’ geweest.
We gingen naar deze Braziliaanse band in de waan dat we daar mooi een paar nummers konden meepakken om vervolgens naar ‘Basement Jaxx’ te gaan, maar we bleven hangen.
Ik had nog nooit van ze gehoord maar na het spetterende optreden zal ik ze nooit meer vergeten. Een mix van electro, hiphop, punk en samples van jaren tachtig nummers in combinatie met een opgefokt meisje, een springerige jongen en een DJ die als de muziek eenmaal loopt zelf ook naar voren loopt en de microfoon bemand met zijn vreemde stemgeluid. Ongekend veel energie en plezier; soms loop je gewoon net het goede concert in.
Na afloop werd meteen de CD ‘With Lasers’ gekocht in de hoop dat er ook maar een fractie van het enthousiasme overgezet is op het album.

Na zoveel goede concerten is het altijd een goed idee om even dat momentje rust te pakken en naar de camping te gaan om met elkaar de dag even door te praten onder het genot van een, inmiddels lauw, blikje bier.
De batterij dient altijd even opgeladen te worden voordat je jezelf in het Lowlands nachtleven stort. Zoals het jaar ervoor was ook deze vrijdagavond in de Bravo-tent weer gereserveerd voor Drum&Bass en voor die muziek heb je al je reserves nodig.
Ik houd het er meestal na een uurtje wel voor gezien want om er nu de hele avond, van 23:00u tot 5:00u, te dansen op Drum&Bass gaat mij en mijn lichaam ook een beetje te ver.
Nee, dan ben ik liever tot de late uurtjes in de ‘Groove Tube’ een tent waar overdag veel mensen even lekker bijkomen maar waar ’s nachts een aantal doorwisselende DJ’s de aanwezigen op tafels doen laten dansen. Met een frisse mix van funk, hiphop en reggae is het altijd goed toeven in de ‘Groove Tube’.
Nadat in de ‘Groove Tube’ werd omgeroepen dat ze toch echt gingen stoppen (ze waren al een halfuur langer doorgegaan) gingen we wederom ons heil in de ’24-uurs tent’ zoeken. Hoewel de muziek goed afwisselend was kon ik de intense hitte van duizenden mensen in een kleine tent toch niet langer mee verdragen.
Noodgedwongen moest ik in mijn beschonken toestand de aftocht blazen. Ik sliep al voordat mijn hoofd het kussen raakte.

Zaterdag
Sinds het invoeren van de ‘Koffiewekker’, een initiatief van Douwe Egberts om de vermoeide festivalganger ’s ochtends in één van de ‘basisbehoeften’ te voorzien, zie ik de organisatie achteruit gaan. Het eerste jaar was perfect; een leuk T-shirt, een polsbandje, een sticker voor op je tent en 3 bonnetjes voor koffie.
Het gemak van de ‘Koffiewekker’ lag hem in het feit dat er op de vrijdag-, zaterdag en zondagochtend een aantal mensen over de camping liepen met liters koffie in een tank op hun rug. Dan riepen ze ‘De Koffiewekker!’ en hoefde je vervolgens alleen maar uit je tent te kruipen en een bonnetje in te ruilen tegen een bekertje hete koffie.
Het jaar daarop moest je al een flink stukje lopen omdat de ‘Koffiewekkers’ niet helemaal doordrongen tot achteraan de camping. Gelukkig was het speciale cadeautje een leuk petje met buttons en dat maakte al een boel goed.
Dit jaar echter was slecht. De ‘Koffiewekkers’ waren onvindbaar en de zaterdagochtend heb ik dus op het festivalterrein mijn koffie moeten halen, en daar zijn die bonnetjes niet geldig. Daarbij komt ook dat ik betaal voor een service die niet of althans slecht geleverd wordt. Om mezelf maar extra te verwennen koos ik op het festivalterrein voor de ‘Choco Koffie’ en die was heerlijk.

C-mon & Kypski
Na het nodige haastwerk een mooi plekje weten te bemachtigen bij onze Nederlandse trots: ‘C-mon & Kypski’. Samen met de ‘Amsterdam Klezmer Band’ en gastoptredens van ‘Voicst’ en ‘Pete Philly’ weten de mannen van ‘C-mon & Kypski’ een fantastische liveshow neer te zetten. Doordat het nog vroeg was duurde het even voordat mensen hun spierfuncties tot dansen kregen maar met de laatste paar nummers was het publiek weer als vanouds in beweging. Het laatste nummer samen met ‘Pete Philly’ en ‘het roze konijn(?)’ op gitaar was: ‘Make My Day’ en luidde de Lowlands zaterdag op gepaste wijze in.

We bleven nog even in dezelfde tent (de ‘Bravo’) wachten want na ‘C-mon & Kypski’ zou een heel programmablok gevuld zijn met Nederhop. Gepresenteerd door één van de mannen van de Nederlands hiphopband ‘Opgezwolle’, namelijk ‘Sticks’. Met als speciale klapper het optreden van ‘Kubus & Bang Bang’.

Salah Edin
Hij mocht het spits afbijten. Echt bekend met zijn muziek ben ik niet en zijn manier van agressief, etnisch georiënteerd rappen staat me eigenlijk niet zo aan. In combinatie met het plotselinge slechte geluid, vooral bij de vocalen, ben ik er maar even bij gaan zitten langs de rand van de grote ‘Bravo’-tent.

Typhoon
Na ‘Salah Edin’ was het de beurt aan de Zwolse ‘Typhoon’. Met hem was ik al veel meer bekend. Zijn teksten zijn maatschappijkritisch en boven alles zeer poëtisch, wanneer je de muziek zou wegdenken houd je eigenlijk een gedreven dichter over. Spijtig genoeg was het geluid nog steeds van een bedenkelijke kwaliteit en aangezien ik toch nog lekker zat ben ik maar blijven zitten. Ik vermoed dat het geluid voor stukken beter was want daar waren mensen compleet uit hun dak aan het gaan. Al met al een goede show van ‘Typhoon’ waar ik vooral luisterend in de zon van genoten heb.

Kubus & Bang Bang
Toen uiteindelijk ‘Kubus & Bang Bang’ werden aangekondigd was ik genoeg uitgerust om eens een wandeling naar voren te maken. ‘Kubus’ draaide rauwe baslijnen met een duidelijke beat, wat ook zijn stijl is, en ‘Bang Bang’ filosofeert daar vervolgens overheen in zijn met accent doorspekte Engelse stem. ‘Bang Bang’ is een uit Engeland afkomstige ex-crimineel maar hij heeft nu zijn leven gebeterd en zijn teksten vertellen over zijn verleden en heden. Gehuld in een wit pak kwam hij op en gedurende het optreden ontdeed hij zich van zijn kleding om uiteindelijk in een witte broek met ontbloot bovenlijf te eindigen. Niet alleen hij had het warm gekregen want aangedreven door het uitstekende plaatjesdraaien van ‘Kubus’ was iedereen in mijn omgeving, mezelf inbegrepen, aan het zweten van het springen en dansen.

Ineens besefte ik dat mijn maag vandaag nog niets te verteren had gehad. Met tegenzin ben ik vlak voor het einde weggegaan om wat te eten te halen en even bij te komen.
Ik moest en zou vooraan staan bij ‘Interpol’ en met vrienden hadden we afgesproken in de buurt van de ‘Grolsch’-tent een uur voor het begin van het optreden van de mannen in pak uit New York. Om nog wat tijd te overbruggen ben ik even gaan rondneuzen bij de kleine winkeltjes die ook op het Lowlands-terrein te vinden zijn.

Saybia
Eerlijk gezegd heb ik alleen de laatste nummers van deze Scandinavische band gehoord. Over het algemeen ben ik niet zo van de gevoelige ‘Coldplay’-achtige muziek, maar aangezien ik aangenaam verrast was wilde ik toch even een positieve vermelding maken van ‘Saybia’.

Na ‘Saybia’ zou ‘Interpol’ komen en om verzekerd te zijn van een goede plaats in het rechter voorvak betekend dit dat je gewoon drie kwartier van tevoren daar al moet gaan staan. Gelukkig was ik met vrienden en gaat de tijd lekker snel

Interpol
Typerend voor ‘Interpol’ is dat ze allemaal strak in het pak gehuld zijn, zwart op zwart zoals dat heet. Dat is een visuele weergave van hun muziek; strak en met gelaagde nuances. We nemen een baslijn, voegen drums toe en twee gitaren vullen de tussenruimte op. Vervolgens zingt de jonge frontman met zijn zware stem daaroverheen en de melodie en zang herhaald zich een aantal keer. Afgewisseld door wat kleine variaties in één van bovengenoemde ingrediënten en de volgorde waarin ze worden toegevoegd. Een recept voor sobere en hypnotiserende muziek.
Wanneer je daar niet op voorbereid bent is het eigenlijk heel saai maar als fan weet je wat je moet verwachten en ‘Interpol’ voldeed aan die verwachting. Hun hit ‘Evil’ geeft me ieder keer dat ik het hoor rillingen en live werd dat alleen maar versterkt. één van de beste concerten die ik gezien heb.

Toen was het weer tijd voor wat compleet anders, tijd voor ‘M.I.A.’ (Missing in action).

M.I.A.
Een engelse dame die de eerder genoemde ‘UK Grime’ stijl van ‘Dizzee Rascal’ combineert met ‘dancehall’. Ik kende een paar goede nummers en ging vol goede moed naar de ‘Bravo’-tent. Eenmaal aangekomen was ze al begonnen, de muziek klonk geweldig opzwepend en feestelijk. De vocalen daarentegen waren belabberd, een versterkende negatieve samenwerking tussen de schelle zang van ‘M.I.A.’ en de, nog steeds, slechte geluidskwaliteit uit de achterste boxen in de ‘Bravo’. Ik was zo teleurgesteld dat ik niet eens meer zin had om naar voren door te lopen.

We gingen dus maar wat vroeger dan gedacht terug naar de tent op de camping om even wat vocht aan te vullen en wat te eten. Die avond nog even in de ‘Groove Tube’ gefeest, waar funk en oude soul de boventoon voerde. Lekker meezingen op nummers als ‘Respect’ van Aretha Franklin en ‘Please Mr. Postman’ van de ‘Marvelettes’.

Cocorosie
Sfeertje!!!!
Interpol


Zondag
Als gevolg van het gebrek aan ‘Koffiewekkers’ de ochtend ervoor moesten we nu allemaal onze bonnetje opmaken wat resulteerde in het halen van 18 koffie voor vijf mensen. Na vier koffie had ik gelukkig wel de energie voor de laatste dag Lowlands.

Alpha Blondy
Een zondag moet je altijd rustig beginnen en wat is dan beter dan lekkere reggae van veteranen zoals ‘Alpha Blondy’. Ze speelden ook nog eens in de ‘Alpha’-tent, de grootste tent van het festival en Europa. Wat betekend dat het optreden via grote schermen op de grasheuvels ernaast ook prima te volgen valt. Lekker in het gras liggend met het gezicht richting de schermen kon ik optimaal genieten van de muziek. Mijn vrienden gingen de moeheid lekker wegdansen in de tent maar ik hield het bij de grasheuvel.
Wederom een uitstekende manier om een festivaldag te starten.

Nu moest ik kiezen, zou ik naar ‘The Shins’ gaan of toch naar ‘Cocorosie’. ‘Cocorosie’ speelde in de ‘Juliet’-tent, een tent doorgaans gereserveerd voor colleges van ‘Lowlands University’, theater en stand-up comedy. Dit betekende dat er dus een toneel was en stoelen. De combinatie tussen een intieme sfeer die de ‘Juliet’ biedt en de zoete, sprookjesachtige klanken van ‘Cocorosie’ haalde me over de streep.

Cocorosie
Na het verplichte lange wachten voor de ‘Juliet’ waren we dan toch binnen. Ik was even vergeten dat de ‘Juliet’ niet beschikt over de meest comfortabele stoelen maar toen ‘Cocorosie’ eenmaal begon met spelen verdwenen alle ongemakken als sneeuw voor de zon. Werkelijk adembenemend: twee zusjes Coco en Rosie, een tweetal wisselende toetsenisten een bassist/gitarist en een beatboxer. Gooi daar wat onzinnige geluidjes doorheen veelal gegenereerd door een speelgoedradiootje en zelfs een harp. Wat je overhoudt is ‘Cocorosie’. Lieflijke, dromerige muziek met een kartelrandje.
De specialiteit van de ene zus is een operawaardige stem en wat de andere zus zo goed maakt is een hiphopachtig ritme in haar zang/rap. Wanneer er zich een kans voordoet ‘Cocorosie’ te kunnen beluisteren zou ik hem grijpen.

Dan le Sac vs Scroobius Pip
De profeet ‘Scroobius Pip’ in collaboratie met underground DJ ‘Dan le Sac’. Samen in de kleine ‘X-ray’-tent (wat eigenlijk geen tent is maar een hangar of schuur). Via de zij-ingang stond ik eigenlijk onmiddellijk vooraan, klaar voor de show. En wat voor show! Lekker dansen op het ritme en luisteren naar de preken van ‘Scroobius Pip’ die hij bij sommige nummers kracht bijzette door wat rekwisieten erbij te pakken. Toen ze door hun nummers heen waren, inclusief ‘Letter from God’ en ‘Thou Shalt Always Kill’, bleef het publiek enthousiast en na een toegift van ‘Dan le Sac’ stond ook ‘Scroobius Pip’ weer op om nog een toegift te doen. Zelden zo goede energie tussen artiesten en publiek gezien, mede bewerkstelligt door de kleine afstand tussen podium en voorvak en de intieme gesloten sfeer van de ‘X-ray’.

Nu was het tijd voor een bekend Lowlands fenomeen: het ene optreden voor de helft zien om vervolgens als een gek naar een andere tent te hollen om de laatste helft van een ander optreden mee te maken. Gelukkig was ik nu even alleen wat mijn mobiliteit alleen maar bevorderde. De reden voor deze rigoureuze aanpak waren de twee uitermate dansbare optredens van ‘LCD Soundsystem’ en ‘Groove Armada’.

LCD Soundsystem
De naam ‘LCD Soundsytem’ staat al jaren garant voor een dansfeest. Al dansend tussen de drommen mensen vroeg ik me af waar iedereen in het publiek de energie vandaan haalde. Mijn vier koffie was al uren uitgewerkt maar ook ik kon niet stilstaan. Het is vaak beter om maar te blijven bewegen zodat het lichaam niet teveel went aan uitrusten en met de funky muziek van ‘LCD Soundstystem’ vonden duizenden mensen de fut om door te gaan. Aangezwengeld door het publiek gingen de mannen op het podium ook naar een nieuw niveau.
Toch moest ik weg want ‘Groove Armada’ stond ook hoog op mijn lijst van optredens die ik een keer gezien moest hebben. Met lood in de schoenen schuifelde ik door de mensenmassa. Om me vervolgens voor de ‘Bravo’-tent weer vast te lopen in een nieuwe mensenmassa.

Groove Armada
Wonderbaarlijk genoeg liep ik bekenden tegen het lijf en samen liepen we via de vaste route (linksom langs de tentrand) in 5 minuten door naar voren. Het podium was één groot spektakel met licht en rondspringende muzikanten. Ik liep net binnen op hun megahit ‘I See You Baby’ en die werd al gauw opgevolgd door ‘Superstylin’’ en ‘Get Down’. Na een feest van herkenning liet ‘Groove Armada’ zien nog steeds de meesters van de dansmuziek te zijn. Een toegift zat er jammer genoeg echt niet in en dat was eigenlijk het enige minpuntje.

Nadat ik was bijgekomen met een biertje moest ik van mezelf echt even langs ‘Kees van Hondt’. Ik had allerlei verhalen gehoord over hem en ik kan nu bevestigen dat deze allemaal waar zijn. De avond zou onherroepelijk eindigen in de ‘Groove Tube’ waar we op de zondagavond altijd blijven doorfeesten tot sluitingstijd. Maar eerst naar de ‘Lima’-tent voor een bizarre ervaring die ‘Kees van Hondt’ heet.

Kees van Hondt “ Afscheidstournee
Een bacchanaal van carnavaleske proporties. Polonaises ontspruiten overal en soms komen er twee polonaises samen en ben je ineens ingekapseld door lallende mensen. Ongekende gekheid en muziek die anderen allang in de prullenbak zouden hebben gegooid. ‘Kees van Hondt’ gelukkig niet, want op zo’n laatste avond willen de mensen gewoon kunnen feesten zonder te lang te hoeven stil te staan bij het feit dat de volgende dag (of de dag daarop) het normale leven weer begint. Even abnormaal doen om de normaalheid te verdrijven.

Na een halfuurtje meegedaan te hebben kriebelt het ‘Groove Tube’ gevoel en in de Lowlandskrant van die ochtend was te lezen dat ‘Mr. Wix’ ook zou draaien en die wilde ik niet missen.

‘Groove Tube’ met Mr. Wix en Bang Bang
Als hiphopfan, zowel oude als sommige nieuwe en Nederlandstalige, ken ik de naam ‘Mr. Wix’ en als dan zelfs ‘Bang Bang’ ten tonele verschijnt en Freestyle mee gaat doen kan ik me geen betere afsluiter verzinnen. De uren vliegen voorbij en de rest van de avond heb ik niet bewust meer meegemaakt.

Maandagochtend
Over het algemeen valt er niet zoveel te vertellen over de maandagochtend. Tent uit, inpakken, lopen, pendelbus en met de trein weer naar huis. Toch wil ik nog even mijn onvrede uitten over de mensen van de ‘Security’. Het is begrijpelijk dat ze de mensen zo snel mogelijk van het terrein willen hebben maar dit jaar hebben ze naar mijn idee de minst sociale mensen ingehuurd. Het type waarbij het beetje macht wat ze krijgen gelijk via de ruggengraat naar het hoofd stijgt.

Al met al één van de beste Lowlands tot nu toe vooral qua sfeer, want het programma was naar mijn mening wel wat minder dan andere jaren. Wat wel tot gevolge heeft gehad dat ik een aantal keer zeer aangenaam verrast werd.

Lowlands 2007 is voorbij en volgend jaar ben ik er voor de zevende keer bij, koste wat kost.

Lowlands - website
3 voor 12 Lowlands registratie “ website

Onderwerp: FESTIVAL, LOCATIETHEATER

Zondag 26 Augustus 2007 at 11:47 am

The Hospital

The Hospital
The Hospital
The Hospital

Door: Fieke Gosselaar met foto’s van Jan Luursema
Noorderzon Festival in Groningen 16 t/m 26 augustus


‘The Hospital’ wordt gespeeld door het Jo Strømgren Kompani uit Noorwegen en heeft zijn Nederlandse première op Noorderzon. Als we aan komen lopen, sluiten we aan bij de vijftig meter lange rij. De Jo Strømgren Kompani is geen onbekende op Noorderzon. Vorig jaar stond de theatergroep met de voorstelling ‘The Department’. Dat speelde zich af in een kantoor. Dit jaar is de setting een verlaten ziekenhuis dat een gebrek aan patiënten heeft. De drie zusters zijn helemaal alleen in het provinciale kliniek. Dit leidt tot grote wanhoop en frustratie, die op een erg grappige manier worden uitgebeeld. In het stuk wordt gebruik gemaakt van het Koeterwaals, oftewel een neptaal. De gebaren en emoties worden daarom groots op het podium neergezet.

De verpleegsters hebben niemand om te verplegen, zodat ze uit verveling zichzelf gaan verwonden. Dit leidt tot een gat in het hoofd of bloedende striemen op de rug. Er ontstaat een machtsspel, waarbij de hoofdzuster de andere twee tiranniseert. Ze uiten hun frustratie en machteloosheid onder andere door middel van dans. Dat werkt in het stuk, waar de nadruk ligt op expressie, erg sterk. Wanneer de twee zusters de sleutel ontdekken van de medicijnkast, worden de rollen omgedraaid. Dat is de mogelijkheid te ontsnappen aan de eindeloos voortdurende verveling. Ze schrokken de pillen naar binnen en hebben de grootste lol. Uiteindelijk kunnen de drie toch niet met of zonder elkaar.
The Hospital
The Hospital
The Hospital


In de voorstelling is een kleine wereld gecreëerd van verlangen, leegte en wreedheid verpakt in lichte absurditeit. Het lijkt echter wel alsof de drie zusters zelf degene zijn die deze wereld hebben gevormd en in stand houden. Wanneer je de kans krijgt om deze voorstelling te zien, ga er dan zeker naar toe. De voorstelling is erg verrassend en afwisselend. Het is een stuk waarin mooie beelden te zien zijn en het spel van de drie actrices is geweldig om te zien. Ze zetten drie sterke persoonlijkheden neer, die door hun zwakheden nog eens voor hun eigen ondergang zorgen.

Jo Strømgren Kompani - website
Noorderzon - website

Regie, choreografie, script en decor: Jo Strømgren
Spel: Guri Glans, Gunhild Aubert Opdal en Ingri Enger Damon
Kostuums: Catrine Gusmestad
Muziek: Haukur Morthens, Donizetti, Bach, Los Paragauyos, Nancy Sinatra, Jan Garbarek, Barry Adamson, Jørgen Knudsen.

Onderwerp: MUZIEK, FESTIVAL

Vrijdag 24 Augustus 2007 at 11:18 am

Meindert Talma & The Negroes

Meindert Talma & The Negroes
Meindert Talma & The Negroes
Meindert Talma & The Negroes

Door: Fieke Gosselaar met foto’s van Jan Luursema
Noorderzon Festival in Groningen 16 t/m 26 augustus


Het optreden van Meindert Talma & The Negroes vond plaats in het kleine Pepergasthuiskerkje midden in het centrum van Groningen. Het is een toepasselijke plek voor de vertolking van het laatste album ‘Nu geloof ik wat er in de bijbel staat’. Dit album bestaat uit Nederlandse vertalingen uit Harry Smith's Anthology of American Folk Music, een verzameling folk-, country- en bluesliedjes. De oorspronkelijke nummers stammen uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. Ook de opname van de plaat gebeurde in een kerkje genaamd ‘Jezus leeft’ in Drachtstercompagnie.

Elk liedje krijgt een korte inleiding van Meindert Talma voor de instrumenten weer los gaan. Hij vertelt over John Henry, de moordenaar van president Garfield, apostel Johannes en de duivelse Stagger Lee. In de nummers klinken vooral de dreunen van de grote staande trom erg lekker. Samen met de door de kerk schetterende mondharmonica of het droge geklap zorgt het voor een eigensoortig geluid. Meindert Talma zingt er verhalend en soms brullend overheen. Al is het niet altijd even zuiver, dit stoort absoluut niet en past er ook wel bij. De teksten zijn mooi om naar te luisteren en het kerkje in de Peperstraat wordt voor een uur in de oud-Amerikaanse bluessferen gebracht.
Meindert Talma & The Negroes
Meindert Talma & The Negroes
Meindert Talma & The Negroes


Tijdens het optreden wordt het gezicht van de drummer, Jan Pier Brands, steeds roder en zijn lange haren bewegen mee op de maat van zijn slag. Ook de gitarist, Nyk de Vries, lijkt uit zijn lichaam te spatten, maar Meindert Talma blijft rustig zitten en laat zijn stem het werk doen. Op de houten kerkbanken begin ik in mijn hoofd mee te dansen en mijn linkervoet stopt niet met mee tappen op de vloer. Wanneer ik om mij heen kijk, zie ik meerdere knieën op en neer gaan en hoofden mee knikken op de maat. Het is geen muziek waar je stil bij kan blijven zitten. Het swingt de kerk uit!

Meindert Talma - website
Noorderzon - website

Meindert Talma - zang, praatstem, harmonium, handklap
Nyk de Vries - akoestische gitaar, zang, praatstem, handklap
Jan Pier Brands - grote trom, banjo, mondharmonica, zang, luiden van de klokken, handklap
Janke Brands - basgitaar, handklap

Onderwerp: NIEUWS

Donderdag 23 Augustus 2007 at 5:21 pm

Meezingen op de Uitmarkt

Meezingen op de Uitmarkt

Na het overweldigende succes van vorig jaar presenteert de AVRO dit jaar voor de tweede keer op zondagavond 26 augustus live vanaf het Java Eiland een Musical Sing-a-Long met tal van oude en nieuwe musicalnummers. Daarnaast is de informatiestand van Joop van den Ende Theater-producties op de Uitmarkt traditiegetrouw een ontmoetingsplek voor vele theaterliefhebbers uit heel Nederland. Naast het ontmoeten van musicalsterren, kunnen liefhebbers meedoen aan Jij in de Hoofdrol. Een meezing show waarbij iedereen zijn gevoel voor zang kan beproeven. Musical Sing-a-Long
De zondagavond van de Uitmarkt staat dit jaar geheel in het teken van de musical. Chantal Janzen en Frits Sissing presenteren op zondagavond 26 augustus om 21.00 de AVRO Musical Sing-a-Long vanaf het Java Eiland (live uitgezonden op Nederland 1). Onder begeleiding van het Metropole Orkest geven tal van musicalartiesten acte de présence. Zij zingen bekende nummers uit musicalklassiekers als Les Misérables, Evita en Hair. Chantal en Frits moedigen het publiek aan om mee te zingen met de nieuwe productie van Ciske de Rat- de Musical en de wereldhit Dirty Dancing. De AVRO Musical Sing-a-Long belooft een unieke happening te worden met medewerking van onder anderen Lee Towers, Danny de Munk, Chantal Janzen, Jamai Loman, Carlo Boszhard en Carolina Dijkhuizen.

Jij in de Hoofdrol
Theaterliefhebbers kunnen ervaren hoe het is om live een musicalnummer uit hun favoriete musical ten gehore te brengen en kunnen dan voor één keer de hoofdrol bemachtigen en zich musicalster voelen. De nummers die zaterdag en zondag op het programma staan zijn afkomstig uit Evita, Les Misérables, Tarzan, Dirty Dancing en Ciske de Rat- de Musical. Om 12.00 start de inschrijving bij de Joop van den Ende Theaterproducties informatiestand (Java Eiland), om 15.00 uur kan men uit volle borst zijn of haar favoriete nummer vertolken en om 16.00 uur is de bekendmaking van de winnaar van de dag.

Daarnaast is er de mogelijkheid om voor een Blue screen te staan en jezelf in een scène van een musical te plaatsen. Doe alsof je dat straatschoffie bent in Ciske de Rat- de Musical, of wordt toeschouwer bij de wereldberoemde balkonscène uit Evita. De gemaakte scènes kunnen na afloop via http://www.musicals.nl/ worden gedownload en zijn een blijvende herinnering aan de start van het nieuwe culturele seizoen.


Signeersessies
Op zaterdag 25 augustus en zondag 26 augustus zullen tussen 13.30 uur en 14.00 uur vier musicalsterren, waaronder Carlo Boszhard (Les Misérables), Ron Link (Tarzan) en Céline Purcell (Les Misérables) aanwezig zijn om hun fans te ontmoeten tijdens een signeersessie.


Programma Uitmarkt 2007:

Zaterdag 25 augustus:
12.00 uur Aanvang informatiemarkt en start inschrijving Jij in de hoofdrol
13.30 uur Signeersessie
14.15 uur Trekking Nationale Musical Bon
15.00 uur Jij in de Hoofdrol
16.00 uur Verloting Nationale Musical Bonnen en bekendmaking winnaar Jij in de Hoofdrol

Zondag 25 augustus:
12.00 uur Aanvang informatie markt en start inschrijving Jij in de hoofdrol
13.30 uur Signeersessie
14.15 uur Trekking Nationale Musical Bon
15.00 uur Jij in de Hoofdrol
16.00 uur Verloting Nationale Musical Bonnen en bekendmaking Jij in de Hoofdrol

Onderwerp: NIEUWS

Donderdag 23 Augustus 2007 at 5:17 pm

René van Kooten volgt Henk Poort op als Jean Valjean in Les Misérables.

René van Kooten volgt Henk Poort op als Jean Valjean in Les Misérables

In het seizoen 2008/2009 brengt Joop van den Ende Theaterproducties Les Misérables weer terug naar ons land. De hoofdrol van Jean Valjean zal in de nieuwe, Nederlandstalige versie van de musical gespeeld gaan worden door René van Kooten. Hij treedt hiermee in de voetsporen van Henk Poort die de rol 17 jaar geleden vertolkte. Inmiddels is ook bekend dat Marjolein Algera en Freek Bartels een rol krijgen in Les Misérables. Les Misérables gaat in april 2008 in première in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam waar de musical voor slechts een beperkte periode te zien zal zijn. René van Kooten, die de rol van Jean Valjean gaat vertolken, begon zijn theatercarrière met een rol in de musical Hair. René was ook te zien in Miss Saigon, Elisabeth, Aida, Kunt U Mij De Weg Naar Hamelen Vertellen, Meneer? en Beauty And The Beast. Marjolein Algera zal in haar rol van Madame Thénardier aan de zijde staan van Carlo Boszhard die de rol van Monsieur Thénardier zal gaan vertolken. Freek Bartels, die eerder speelde in de musicals Rent en Into The Woods, gaat de rol van Enjolras spelen.


Sterbezetting
Les Misérables is de Nederlandse theatergeschiedenis ingegaan als een musical die bij aanvang nog geen sterbezetting kende. Maar de kwaliteit van de destijds betrokken cast zorgde ervoor dat de bij het grote publiek vrijwel onbekende Pia Douwes, Joke de Kruijf, Vera Mann, Henk Poort en Ernst Daniël Smit in korte tijd hun naam vestigden als musicalpersoonlijkheden. Voor de productie die in 2008 in première gaat, maakt een geheel nieuwe cast zijn opwachting. Eerder werd al bekend gemaakt dat Carlo Boszhard (Monsieur Thénardier), Nurlaila Karim (Fatine), Jamai Loman (Marius) en Céline Purcell (Eponine) hier deel van zullen uitmaken.

Het verhaal
De musical Les Misérables, gebaseerd op de wereldberoemde roman van Victor Hugo, beleefde op 17 september 1980 haar wereldpremière in Parijs. Op 28 februari 1991, bijna elf jaar later, was Les Misérables voor het eerst in Nederland te zien in Koninklijk Theater Carré. De musical vertelt het verhaal van Jean Valjean, een man die negentien jaar in een strafkamp heeft gezeten voor het stelen van een brood. Na zijn vrijlating schopt hij het tot fabriekseigenaar en burgemeester. Het dramatische verhaal beleeft een climax tegen de achtergrond van de Parijse studentenopstand van 1832.

Voorproefje
Op zondagavond 26 augustus is de nieuwe cast van Les Misérables voor het eerst te zien tijdens de Musical Sing-a-Long op de Amsterdamse Uitmarkt.