Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Vrijdag 26 Maart 2010 at 1:52 pm

Icoon van de Malinese popmuziek Salif Keita in Carré.

Salif Keita foto Hans Speekenbrink Salif Keita foto Hans Speekenbrink Salif Keita foto Hans Speekenbrink

Door Pieter Franssen met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

De Malinese adellijke albino Salif Keita, de zanger met Afrika's ‘gouden' stem is al meer dan twintig jaar een zeer gewaardeerde en geliefde verschijning op de Hollandse podia. Daar laveerde hij tussen optredens met batterijen toetsen en semi-akoestische optredens, waar hij vooral zichzelf begeleidde op gitaar.
Zijn laatste optreden, in een goed gevuld en enthousiast Carré, stond in het teken van zijn nieuwste album La Difference (Universal Records). Daar vraagt hij aandacht voor de grote problemen die albino's in heel Afrika tegen het lijf lopen. Bijna de helft van zijn nummers, die door een opvallend jonge tienkoppige band strak werden begeleid, komen van dit prachtige album.

Lees Verder

Onderwerp: THEATER, MUZIEK

Maandag 22 Maart 2010 at 12:30 pm

Kim Soepnel en Tygo Gernandt fietsen samen op in de Roode Bioscoop.

Kim Soepnel foto Francis Broekhuijsen Kim Soepnel foto Francis Broekhuijsen Kim Soepnel foto Francis Broekhuijsen

Geschreven en gefotografeerd door Francis Broekhuijsen (klik voor vergroting)

Het met sluiting bedreigde Roode Bioscoop, met zijn klassieke nachtclubachtige uitstraling, aan het Haarlemmerplein te Amsterdam was het toneel van een bijzondere samenwerking. Kim Soepnel en haar band trad samen op met acteur Tygo Gernandt.

Lange tijd was Kim Soepnel met haar contrabas de vaste begeleider van Maarten van Roozendaal en speelde zij in het ensemble van het Volksoperahuis. Accordeonist en muzikale collega bij het Volksoperahuis Jeff Hofmeister wierp haar, zonder dat zij zich kon voorbereiden of zenuwachtig worden, voor de leeuwen tijdens de Uitmarkt zo'n vier jaar geleden. Haar optreden sloeg in als een bom toen zij, zichzelf begeleidend op de bas ‘Het meisje en de trom', een gedicht van Gerrit Achterberg, voordroeg. Na dit succes durfde ze het aan om zelf op de voorgrond te treden met eigen liedjes en teksten. Met haar driekoppige band schreef zij haar voorstelling Hete Soep.
Jazzy liedjes en melancholische poëzie. Bossanova met ballen, zoals ze het zelf noemt.

Lees Verder

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Zaterdag 20 Maart 2010 at 12:32 pm

Mariza, brengt de Portugese Fado naar Groningen

Mariza foto Jan Luursema Mariza, foto Jan Luursema Mariza, foto Jan Luursema

Door Dien L. de Boer met foto's van Jan Luursema (klik voor groter)

In Groningen zit het publiek aanvankelijk bewegingloos te luisteren, maar tegen het einde heeft de Portugese zangeres Mariza iedereen tot staan, meeklappen en zelfs tot dansen weten te krijgen... de ingetogen Groningers.
Waar vuur is, daar is warmte. Als er één woord van toepassing is op dit concert van de fado-zangeres Mariza, die tot een internationale ster uitgroeide, dan is dat warmte.

Een muziektraditie die al 200 jaar in Portugal bestaat, dat is fado. Maar aan de oude traditie worden door nieuwe fadista's steeds nieuwe melodieën en teksten toegevoegd. Soms wordt daarop kritiek geuit, door luisteraars die het liefst Amália Rodrigues hadden, de beroemde vertolkster die decennia lang in de meest oorspronkelijke vorm fado's ten gehore bracht. Prachtig, maar na een tijdje klinkt het monotoon, vind ik. Juist in haar groei, die introductie van nieuwe ritmes, teksten en melodieën binnen de fado, ligt de kracht van Mariza.

Lees Verder

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

Woensdag 10 Maart 2010 at 12:29 pm

Electric AlleyCat winnaar Clash of the Electro-Titans tijdens Best of Panama.

Black Oysters foto Hans Speekenbrink Krooons foto Hans Speekenbrink  Electric Alleycat foto Hans Speekenbrink

Door Francis Broekhuijsen met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Dat er meerdere wegen zijn die naar Electro leiden, werd mij maar al te zeer duidelijk tijdens de ‘Best Of Panama' avond in Club Panama aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam.
Uit het diverse aanbod aan beginnende bandjes dat bij hen in de kleine zaal heeft opgetreden, wordt de allerbeste gekozen. Gegroepeerd in genres strijden steeds drie bands tegen elkaar en maken zo kans op een gratis optreden in de grote zaal. Het publiek en een professionele jury bepalen uiteindelijk wie de felbegeerde prijs mee naar huis mag nemen. Drie categorieën gingen aan deze avond vooraf te weten Pop, Rock en Singer-songwriter Nu dus de vierde editie, met Electro als lijdend voorwerp.


Qua programmering een slimme zet aangezien deze dagen het 5-days off festival de binnenstad op zijn grondvesten liet dreunen. Op het programma drie bands, Black Oysters, Kroons en Electric AlleyCat.
De band die de lastige taak had om te starten en het publiek warm te krijgen voor een stevig avondje elektronische muziek was de electro formatie Black Oysters.

Lees Verder

Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK, MUZIEK

Maandag 08 Maart 2010 at 10:56 am

Ax en Ma laten letters dansen in uitverkocht Concertgebouw

Yo Yo Ma & Emanuel Ax Photo credit Lawrence K. Ho Yo Yo Ma & Emanuel Ax photo credit Hiroyuki Ito Emanuel Ax & Yo Yo MA photo credit Andy Colwell

Door Romkje de Bildt

Een kamerconcert in een geheel uitverkochte Grote Zaal van het Concertgebouw. Het klinkt bijna als een contradictio in terminis - er stonden zelfs extra rijen stoelen in het gangpad. Toch hadden Emanuel Ax en Yo-Yo Ma weinig moeite de intieme sfeer te creëren die een kamerconcert nodig heeft. Ax en Ma zijn al veertig jaar lang een muzikaal koppel en draaiden als routiniers hun hand niet om voor het romantische programma: Schumann, Chopin en de eigentijdse Lieberson.

Die routine was bij de opening, Schumanns Adagio en Allegro in As opus 70, nog iets te prominent aanwezig. In composities van Schumann is er een voortdurende strijd tussen de rustige, bezonnen gedeeltes (gecomponeerd naar zijn alter ego Eusebius) en de sterke, enthousiaste stukken (Florestan). Met name bij Ax kwamen contrasten en klankkleur eerst niet helemaal uit de verf. Het was allemaal wel erg degelijk. Ma daarentegen pakte de zaal direct in met zijn frisse stijl en dito gezichtsuitdrukkingen.

Lees Verder

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Maandag 01 Maart 2010 at 3:26 pm

CIMARRÓN, Aanstekelijke JOROPO UIT COLOMBIA

Cimarron foto Hans Speekenbrink Cimarron foto Hans Speekenbrink Cimarron foto Hans Speekenbrink

Tekst Rick van Boeckel met beeld van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


Afgelopen zaterdag trad de Colombiaanse groep Cimarrón op in het Tropentheater Amsterdam. Zondag 7 Maart zijn te te zien bij Vrije Geluiden. De groep speelt geen cumbia of vallenato maar joropo, muziek waarin de muzikale tradities van Zuid-Amerikaanse Indianen samenvloeien met die van Afrikaanse slaven en Spaanse kolonisten. Het is de volksmuziek van de vlaktes (los llanos) van Colombia en Venezuela. De uit zeven musici bestaande groep is al ruim 20 jaar actief en wordt geleid door harpspeler Carlos Rojas. Cimarrón liet horen meer te zijn dan een groep die traditionele Colombiaans/Venezolaanse muziek speelt.

Behalve instrumenten die traditioneel gebruikt worden in joropo, worden ook andere instrumenten gebruikt. Aan de door de Spaanse kolonisten geïntroduceerde harp, snaarinstrumenten als de cuatro en bandola (gelijkend op een gitaar) en de van de Indianen afkomstige maracas waren de cajón uit de flamenco en de grote trom toegevoegd. De muziek van Cimarrón toont verwantschap met de flamenco die door de Spanjaarden uit Andalusië naar Colombia werd gebracht waar het zich vermengde met inheemse muziek. Cimarrón trad dan ook in 2008 op tijdens de Flamenco Biënnale in Utrecht en Amsterdam.

Lees Verder