Onderwerp: NIEUWS

Vrijdag 30 November 2007 at 11:40 pm

Stevie Ann, 8 december Paard van Troje

Stevie Ann, 8 december Paard van Troje

“Finding yourself isn’t easy and it’s even harder when you’ve never even tried” zingt Stevie Ann op ‘Your Own Heart’, een van de indrukwekkende songs op haar tweede album Closer To The Heart. Na het overweldigende succes van haar debuut Away From Here uit 2005, het winnen van een Essent Award én een Zilveren Harp, en succesvolle optredens op diverse festivals, in popzalen en theaters, vertrok de 21-jarige zangeres naar Engeland om zich op haar tweede album te concentreren; en om zichzelf te hervinden na alle hectiek van de voorgaande maanden.

Het resultaat is een intiem en sfeervol album dat een reflectie van haar persoonlijkheid is. “Op dit album ben ik meer mezelf, de liedjes staan dichter bij me,” aldus Stevie Ann. Op Closer To The Heart staan pure, akoestische liedjes maar ook melodieuze popsongs en zelfs stevige rocknummers. De gemene deler is dat sympathieke Limburgse meisje met haar onafscheidelijke gitaar en warme stem vol compassie.

Stevie Ann schreef ook nu weer alle muziek en teksten zelf, speelde gitaar en piano en was nauw betrokken bij de productie van het album. De verhalen die ze vertelt in haar nieuwe songs zijn persoonlijker dan op het debuutalbum. “Toen was ik jonger en gebeurde er niet zoveel in mijn leven. De laatste twee jaar heb ik veel meegemaakt, en die ervaringen kon ik nu kwijt in mijn liedjes.”

Het schrijven van nieuw materiaal bleek in eerste instantie niet makkelijk. “Na mijn studie aan de Rock Academie was ik het schrijven zat, al had ik het idee dat ik wel veel te vertellen had. Maar ik was het gevoel kwijt.” Ze besloot echter niet bij de pakken neer te zitten, en schreef, ondanks haar initiële weerzin, iedere dag een tekst. Tot haar eigen verbazing rolden daar bijzondere teksten uit “ filosofisch, beschouwend en relativerend - die ze later van muziek voorzag.

Zaterdag 8 december
STEVIE ANN
Singer-songwriter / zaal open: 19:30, aanvang: 20:30 / € 12,50 (ex.servicekosten)

Vvk: Kassa Paard van Troje (www.paard.nl / 070-3601838), Ticketservice Nederland, Velvet Music Delft & Rotterdam.

Onderwerp: JAZZ

Vrijdag 30 November 2007 at 11:37 pm

SONNY ROLLINS DOET MENIG JAZZHART NOG STEEDS SNELLER KLOPPEN

Sonny Rollins
Sonny Rollins
Sonny Rollins

Door Rene de Hilster met foto's van Joke Schot (klik voor vergroting)
Concertgebouw Amsterdam - 26 november 2007


Op het moment dat Sonny Rollins het podium opliep barstte er een daverend applaus los in het toch altijd wat statige concertgebouw. Rollins nam dit applaus minzaam in ontvangst en zette de ballad “Little Girl Blue” in. Wat we te horen kregen was niet de Sonny Rollins uit zijn Blue Note periode, die kracht bezat hij niet meer. Maar zijn spel was nog steeds stevig en verrijkt met een diepere emotionaliteit.

De opbouw van een Sonny Rollins concert mag als bekend worden beschouwd. Een stukje swing, een ballad en natuurlijk enkele calypso’s. Vooral tijdens het midden van de set in stukken als “Global Warming” en “Change Partners” wist Rollins nog zeer overtuigend te spelen. Zijn solo’s vol ritmische en melodische vondsten waren lang maar verveelde geen moment. Zijn monumentale sound is weliswaar ontdaan van dat ruige randje. Maar zijn geluid is nog altijd groot en zonder versterking nog zeer duidelijk waarneembaar in de hele concertzaal. Geen moment dacht je dat Rollins inmiddels al 77 jaar oud is. In elk stuk is er ook veel ruimte voor zijn sideman. Over deze sideman wordt vaak veel gemopperd en er zijn zelfs mensen die er een Rollins concert voor overslaan.
Laten we eerlijk zijn. Zijn oude getrouwe sideman als bassist Bob Cranshaw, gitarist Bobby Broom en de trombone spelende achterneef Clifton Anderson zijn geen hoogvliegers. Ze doen wat ze moeten doen en maar meer ook niet. Anderzijds heeft Rollins geen behoefte aan al te avontuurlijke sideman. De rol van zijn begeleidingsband is het neerleggen van een soepel swingende ondergrond waarover Rollins zijn lijnen kan trekken. Daarbij heeft hij geen behoefte aan al te veel eigen initiatief van zijn band. Hoewel&hellip Dit jaar had hij een nieuwe drummer meegenomen; Jerome Jennings. In de wat ruigere stukken voorzag Jennigs de maestro subtiel van fraai tegenspel en gedurfde commentaren. Rollins ging de uitdaging aan en dat leverde mooie momenten op.

Op het laatst ook nog een verrassing. In de afsluitende blues pakte Rollins de microfoon en zong niet onverdienstelijk een paar chorussen.

Een staande ovatie was zijn deel en het publiek wilde hem niet laten gaan. Rollins had alles gegeven en nog een stuk spelen zat er niet maar hij kwam nog wel een keer terug om even te zwaaien en nogmaals het applaus in ontvangst te nemen.

Het is natuurlijk elke keer weer afwachten of Sonny Rollins nog een keer langskomt en zonder dramatisch te worden kan toch elke keer weer de laatste zijn.
Dit concert gaf in ieder geval het gevoel iets bijzonders te hebben meegemaakt. Ik was dan ook blij dat ik erbij ben geweest.

Website Sonny Rollins

Onderwerp: DANSLOG

Vrijdag 30 November 2007 at 1:34 pm

Dansen voor de koningin





Het begon met het bedrijfsuitje van Introdans naar Paleis Het Loo. Daar was ik nog nooit geweest. Het was een erg geslaagd en gezellig uitje! Waarom ik dit vertel? Nou, een week later waren we er namelijk weer! En wel voor een openlucht voorstelling in de tuinen van Het Loo, hoe gaaf! Ik vind een optreden op een speciale locatie altijd erg leuk. Het is zo anders dan in het theater, de belichting, sfeer, hoe je het publiek ziet (normaal zitten jullie namelijk, voor ons dansers, in een soort 'zwart gat', maar bij een openluchtvoorstelling zie je iedereen zitten en dat voelt heel anders).

Na de repetities stond ik in de geïmproviseerde kleedkamer met een lolly in mijn mond te sms-en toen ineens Prinses M ¡xima langsliep. Ik schrok me te pletter!! Wat doet ze hier? Ze sprak wat vriendelijke woorden en liep weer door, gevolgd door haar 'security'. Die avond vertelden onze directeuren Roel en Ton ons; “Jullie vragen jullie vast af voor wie deze voorstelling eigenlijk is en waarom Prinses M ¡xima hier rondloopt. Het zit zo, Prins Willem-Alexander is dit jaar 40 geworden en deze openluchtvoorstelling is deel van het speciale verjaardagsfeest dat M ¡xima voor haar Willem-Alexander heeft georganiseerd. Wij zijn het verrassingskado!”. Toen was het wel even stil... Ik kon mijn oren niet geloven.

Introdans als verrassingscadeau
Een paar uur voor de voorstelling zaten we allemaal vol spanning te wachten. Door een klein raampje konden we af en toe een bus of limousine aan zien komen en natuurlijk speculeerden we flink over welke beroemdheid er uit zou stappen, haha. Doordat het af en toe flink regende was het nog maar de vraag of het optreden in de tuin door zou gaan. We zaten allemaal te duimen. Gelukkig was het voor en tijdens de voorstelling droog. Tot vlak voor het oplopen hielden we onze trainingskleren aan, want het was koud.

Picnic door Introdans (foto Hans Gerritsen)


Het eerste stuk was in alleen een soort balletpak. Brrr, maar niemand die dat erg vond natuurlijk, we hoefden ons alleen maar te bedenken wie er daar buiten zaten... Ontzettend bijzonder, op de veranda van het paleis en de trappen naar de tuin zaten Koningin Beatrix, de koninklijke familie en andere hoogheden die vanuit heel Europa naar dit feestje waren gekomen.
Na afloop stonden we in de hal van het paleis en kwamen de koningin, Prinses M ¡xima en Prins Willem-Alexander hun dank betuigen. Ze hadden ontzettend genoten. Nou, anders wij wel!! De koningin had ik nog nooit in het echt gezien. Een hele indrukwekkende mooie vrouw!

De koningin ontmoet, en nog eens
En dat was nog niet alles... Een paar weken geleden was er in het Muziektheater in Amsterdam het Gala van het Dansersfonds' 79. Topgezelschappen en dansers van over de hele wereld traden op op deze avond. Wij dansten Evening Songs, een ballet van choreograaf Jir ­ Kyli ¡n. Het verzoek kwam of wij, Jamy en ik, in de pauze mee naar het publiek wilden. Ja hoor, maar waarom dan? Nou; om de koningin een hand te geven!
Voor de pauze werden we opgepikt en samen met vier andere dansers naar een speciale ruimte gebracht. Daar stond ze... Tussen fotografen en bekende Nederlanders: onze koningin. We liepen naar haar toe en werden één voor één voorgesteld. Ze sprak met iedereen en wist precies wie wat had gedanst.

Dit is wel een heel bijzonder moment in mijn carrière, nee, in mijn leven!! Ik vond het al speciaal om haar op het verjaardagsfeest op Paleis Het Loo te zien, laat staan dat we met elkaar praatten tijdens dat Gala! Voelde me ontzettend vereerd en ik hoop dat ze nog vaak echt mag en wil genieten van een dansvoorstelling van welk gezelschap dan ook!!

Groetjes Karin

Introdans - website

Meer logjes van Karin lezen? Ga naar Cultuurpodium Backstage. Als je daar op Karin's foto klikt kun je meer artikelen over haar belevenissen lezen.

Onderwerp: NIEUWS

Donderdag 29 November 2007 at 6:58 pm

DOE MAAR DE KUIP

DOE MAAR DE KUIP

Op zaterdag 12 juli 2008 verzorgt de nog altijd razend populaire Nederlandse popformatie Doe Maar eenmalig een concert in De Kuip te Rotterdam. De kaartverkoop voor dit unieke concert start op zaterdag 1 december om 10.00 uur via www.doemaar.nl en Ticket Service. De populairste popband uit de Nederlandse popgeschiedenis domineerde in de jaren '80 constant de vaderlandse hitparades en keert in 2008, in de originele bezetting, terug voor een groots opgezet concert in de Rotterdamse Kuip!

Bandleden Ernst Jansz, Henny Vrienten, Jan Hendriks en Jan Pijnenburg hebben bewust gekozen voor Stadion De Kuip dat bekend staat om zijn goede sfeer en akoestiek.

'De Kuip heeft een rijke pophistorie, het is in onze beleving dan ook de meest logische én geschikte locatie voor een openluchtconcert', aldus Doe Maar.

In tegenstelling tot eerdere berichtgevingen zal het voor veel fans een grote verrassing zijn dat Doe Maar opnieuw het podium gaat betreden. Maar, het is een weloverwogen beslissing van de bandleden.

'We zijn zeven jaar verder en eerlijk is eerlijk, het blijft toch kriebelen om weer eens samen te spelen. Toen de mogelijkheid zich aandiende om een concert te geven in De Kuip, leek dit ons een uitgelezen kans om nog één maal een bijzonder concert te beleven samen met onze fans&hellip' volgens Doe Maar. Het is overigens de eerste keer dat Doe Maar een Stadionconcert laat organiseren.

Kaarten voor Doe Maar De Kuip zijn te verkrijgen in de prijscategorieën: € 59,- / € 57,50 (exclusief servicekosten).

Voor meer informatie over het concert van Doe Maar in de Kuip, kijk op: www.doemaar.nl

Onderwerp: NIEUWS

Donderdag 29 November 2007 at 6:52 pm

GOUD VOOR HET NEDERLANDSE CASTALBUM TARZAN

GOUD VOOR HET NEDERLANDSE CASTALBUM TARZAN

Phil Collins neemt album in ontvangst uit handen van Chantal Janzen en Ron Link. Met meer dan 35.000 verkochte exemplaren van het castalbum van de musical Tarzan heeft het album de gouden status bereikt. Daarom vlogen hoofdrolspelers Chantal Janzen en Ron Link samen met Erwin van Lambaart, Algemeen Directeur/Producent Joop van den Ende Theaterproducties, deze week naar Genève. Daar verrasten zij popicoon Phil Collins, die de muziek en liedteksten voor de musical schreef, met een gouden exemplaar. Ter ere van de gouden cd van de musical Tarzan is er een limited edition van het castalbum uitgebracht door Universal Music, met naast de muziek-cd een unieke bonus DVD.

Phil Collins: ‘Ik ben aangenaam verrast met het behalen van de gouden status van Tarzans Nederlandse castalbum! Het is bijzonder om op deze manier waardering voor je werk te krijgen en te zien dat het Nederlandse publiek Tarzan in de armen sluit.’ Ook Erwin van Lambaart is blij met dit resultaat: ‘Het succes van Tarzan is ongelofelijk. De cd is nu al goud en we hebben inmiddels 650.000 kaarten voor de musical verkocht!’

Voor de musical Tarzan breidde Phil Collins de songs die hij schreef voor de gelijknamige animatiefilm uit met negen nieuwe songs en maakte daarmee zijn debuut als musicalcomponist. De opnames van het castalbum waren voor hem zeer belangrijk. Hij wilde dat de door hem geschreven nummers door de castleden werden gezongen zoals hij ze bedoeld heeft. Het popicoon is om die reden veelvuldig in Nederland geweest om de Nederlandse cast te begeleiden en met hen te repeteren. De Nederlandse vertaling van de liedteksten lag in handen van Martine Bijl. De cd bevat o.a. de hits ‘Jij Woont In Mijn Hart’ (You’ll Be In My Hart) en ‘Everything That I Am’, een bonustrack van Phil Collins.

Ter ere van de gouden cd van de musical Tarzan is er een limited edition van het castalbum uitgebracht, met naast de muziek-cd een unieke bonus DVD. Hierop staat de 'Making of' Tarzan, de trailer van de musical Tarzan, het optreden tijdens de Musical Sing A Long en het Musical Award Gala.

De spanning, de emoties, het harde werken, de tranen, de blijdschap, de tegenslagen en uiteindelijk het prachtige resultaat; alles is te volgen op deze bonus DVD.

Tarzan vertelt het legendarische verhaal van een Engels jongetje dat na schipbreuk wees wordt. Hij wordt door Kala opgevangen en opgenomen in een gorillakolonie waar hij opgroeit tot een volwassen man. Het is een musical over vriendschap, identiteit en wilskracht. Tarzan is acht keer per week te zien in het Fortis Circustheater Scheveningen (di. t/m zo. 20.00 uur / matinee za. 14.30 uur & zo. 14.00 uur). Kaarten zijn verkrijgbaar via TopTicketLine 0900 - 300 5000 (45 cpm) / www.musicals.nl

Onderwerp: NIEUWS

Donderdag 29 November 2007 at 5:48 pm

Bezoek theater stijgt 2,5 procent

Bezoek theater stijgt 2,5 procent

Gemiddeld gaat iemand in Nederland 3,5 keer per jaar naar een voorstelling of muziekuitvoering. Deze cijfers heeft de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) vandaag bekend gemaakt. Volgens directeur Hans Onno van den Berg is de toename ten opzichte van 2005 een trend die zich zal voortzetten. Hij noemt het theater ‘booming business’. De stijging van het aantal bezoekers aan toneel is mede te danken aan de toetreding van enkele grote theaterfestivals tot de VSCD, zoals Oerol op Terschelling en Over ’t IJ Festival in Amsterdam.

Ook de professionele musical, klassieke muziek en het amateurtheater tonen een stijgende lijn. In 2006 waren 9000 voorstellingen uitverkocht; 1700 meer dan een jaar eerder. Voor cabaret en musical geldt dat bijna de helft van de voorstellingen is uitverkocht. Nederland beschikt over 258 zalen met ruim 123.000 zitplaatsen. De totale omzet van de bij de VSCD aangesloten podia is in 2006 met 8 procent gegroeid naar 532 miljoen euro.

Opmerkelijk is dat het rijksgesubsidieerde toneel met 10 procent is teruggelopen. Een verklaring is dat het voor de grote rijksgefinancieerde repertoiregezelschappen moeilijk is om „goed lopende stukken op het repertoire te behouden en slecht bezochte voorstellingen snel af te gelasten. Het systeem eist telkens nieuwe voorstellingen met verwaarlozing van repertoire dat meer dan een seizoen standhoudt”, aldus Van den Berg. In de nieuwe basisstructuur voor theater pleit de VSCD dan ook voor zes grootstedelijke gezelschappen die als een ensemble met een flexibele programmering kunnen opereren.

Onderwerp: VERWACHT

Donderdag 29 November 2007 at 4:21 pm

Over drie componisten....

Erik Bosgraaf
Claudia Barainsky
Zad Moultaka

Door Hans Flupsen met foto's van Hans Speekenbrink

Een preview op wat ons wekelijks te wachten staat aan de ontbijttafel. De teksten zijn van de hand van presentator Hans Flupsen en komen uit de nieuwsbrief van Vrije Geluiden.

Maar eerst: Er zijn weer afwijkingen van de dienstregeling: Zondag is er geen Vrije Geluiden op Nederland 1, daarom zenden wij aflevering 9 alvast uit op zaterdagochtend. Om 9 uur. De week erna wordt op de zaterdag de herhaling van aflevering 8 (die met Sara Tavares) uitgezonden ook om 9 uur, en volgt op zondagochtend 9 december aflevering 10. En over de herhaling van deze aflevering wordt u op de hoogte gehouden!

Jacob van Eyck
Blokfluitisten mogen nooit meer zeuren dat er geen repertoire is. Want Jacob van Eyck schreef met Der Fluyten Lusthof de grootste collectie muziek die ooit voor een soloblaasinstrument werd gemaakt. En origineel voor blokfluit. Dat wordt dit jaar op het Festival Oude Muziek herdacht. Van Eyck leefde en werkte tijdens de 80-jarige Oorlog en improviseerde boertig en lustig over de liefde op zijn fluit. Het blijkt genoeg voor drie CD's in een box. De voortreffelijke Erik Bosgraaf bezorgt de componist een revival en een verfriste interpretatie: het mag/moet lekker klinken. Zo begeeft ook Bosgraaf zich in der Fluyten Lust-hof op het breukvlak van volkscultuur en ‘hoge’ kunst. Szymanowski
Pianiste Reinild Mees richtte een stichting op tot behoud van het 20ste-eeuwse lied. Dit vloeide voort uit haar werk als mental coach van topzangstemmen. Die hebben recht op het beste repertoire en dat dreigde verloren te gaan. Ze heeft al enige schatkisten in veiligheid gebracht en nu brengt zij samen met zangeres Claudia Barainsky prachtige werk van Szymanowski ten gehore.

Zad Moultaka
De jonge Zad was een "warchild" in Beiroet. Maar Moultaka was ook een muzikaal talent en ontsnapte aan het verwoeste Libanon dankzij studie aan het conservatorium in Parijs. Sinds 1993 verwerkt Zad Moultaka zijn oorlogsherinneringen in composities, waarin oosterse en westerse muziek elkaar ontmoeten. Zijn optreden bij ons kan dienen als opmaat voor de ZaterdagMatinee (vanaf 13.00 uur op Radio 4) waarin zijn werk "Our- Stad" live ten gehore wordt gebracht door het Schönbergensemble en het Groot Omroepkoor met hemzelf op piano.

Aanstaande zaterdag om 9.00 op Nederland 1

Vrije Geluiden - website

Onderwerp: POP-ROCK, FESTIVAL

Donderdag 29 November 2007 at 10:17 am

Veel crossing border maar weinig grensverleggende momenten

A.F.Th. van der Heijden
Ben Weaver
Ben Weaver

Door Lana de Wit met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)

Het blijft altijd lastig om een recensie te maken van een festivalavond. Zeker als er zoveel te beluisteren en te zien valt als op het Crossing Border Festival. Het was een leuke avond die vrijdag maar er was weinig dat echt diepe indruk maakte.

Veel indruk maakte een band waarbij deze recensent en haar fotograaf helaas niet naar binnen konden.....Okkervil River speelde in het Paradijs in de Koninklijke Schouwburg. Het klonk goed en dat vonden de mensen die buiten de zaal stonden te dringen om een glimp op te kunnen vangen, kennelijk ook. Maar aangezien dat toch niet de ideale plek is om een concert te beluisteren, vertrok dit illustere duo weer. In de Grote Zaal van de Koninklijke Schouwburg trapte de Canadese rockband The New Pornographers de avond af. De zes muzikanten lieten stevige muziek horen, een mengeling van pop en rock. Het was alsof een geluidswal van muziek zich over je heen stortte. Het derde nummer was iets rustiger en en stuk prettiger om naar te luisteren.Maar ook al deden de muzikanten nog hun best, ze overtuigden helaas niet. Hun opvolger in de Grote Zaal, Loney Dear, stond muzikaal gezien een stuk beter. Zanger Emil Svaningen, heeft een uitstekende band om zich heen en hun gezamenlijke muzikaliteit was goed te horen. De nummers waren uistekend gearrangeerd. De stemkwaliteit van Svaningen was her en der wat minder. De zanger moet het toch al niet hebben van zijn geweldige show of betoverende uitstraling en als zijn vocale capaciteiten dan niet optimaal zijn, is dat een behoorlijk gemis. Zijn stem klonk breekbaar en hij zat af en toe behoorlijk naast de toon. De ervaren Hugh Cornwell, ex-stranglers, zette met een slechts drie man sterke bezetting, een krachtig en vol rockgeluid door de Grote Zaal horen. Misschien niet ieders smaak maar het optreden zat muzikaal goed in elkaar.

Emma Pollock
Hugh Cornwall
The New Pornographers


Eén deur verder, in het het gebouw van het Nationaal Toneel, presenteerde de Australische/Nederlandse- en in Schotland wonende schrijver Michel Faber de Schotse avond. Duidelijk goed voorbereid besprak hij het optreden dat kwam, met humor en een goed onderbouwde mening over de artiest. Lord Cut Glass leverde stevige folk muziek af. Het klonk als britpop waarbij de violen ons terug voerden naar de folkloristische roots. Ook deze frontman en tevens zanger, Alun Woodward, moest het niet van zijn charismatische uitstraling op de b ¼hne hebben. Schrijver Alidair Grey die samen met de groep op zou treden, moest helaas verstek laten gaan. Hij had zijn paspoort in de taxi op weg naar het vliegveld laten liggen.

De mix van de diverse cultuursoorten, literatuur en muziek (en soms ook film), waar je van kunt genieten, is toch het leuke aan dit festival. A.F.Th van der Heijden, die onlangs nog de AKO literatuurprijs won, werd geïnterviewd in één van de kleinere foyers van de Schouwburg. Altijd leuk om zo een schrijver en zijn werk beter te leren kennen. Ook las hij voor uit eigen werk. In zaal 2 van het Nationaal Toneel speelde videoartiest Sigur Gurensson harde electronische muziek terwijl een surrealistische film werd vertoond. Een fascinerende voorstelling.

Het kleine, intieme Paradijs sloot de avond af met Ben Weaver, een Amerikaanse zanger met zwaarmoedige muziek dat doet denken aan Nick Cave. Een viool en cello zorgden voor de juiste melancholische stemming. Geen spectakel dus maar wel muziek die goed in elkaar zat en mooi en stemmig klonk.

Crossing Border - website

Onderwerp: POP-ROCK, FESTIVAL

Woensdag 28 November 2007 at 09:33 am

Interessant programma op 15e Crossing Border

Anja Garbarek
Kula Shaker
Hans Dagelet bij Spinvis

Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Gezien 21 en 22 november 2007 in De Koninklijke Schouwburg, Den Haag.


Al 15 jaar worden literatuur en muziekstromingen als pop, blues, jazz en hip hop samengebracht op het Crossing Border Festival. Sinds enkele jaren is de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de locatie voor het evenement dat dit jaar van 18 t/m 24 november heeft plaatsgevonden.

Op 21 november grijpen we helaas naast de prijzen om Rufus Wainwright te zien te worden geïnterviewd door de Vlaamse pop journalist Serge Simonart. Een tot de nok toe gevuld theater Cuatro dat buiten de Schouwburg is opgesteld biedt helaas geen plaats meer voor een verslaggever. Waar we wel aanwezig zijn is het avondprogramma in de grote zaal: To Hell With Crossing Border. Een samenwerkingsverband tussen het Britse literaire tijdschrift To Hell en Crossing Border. Bij elke nieuw te verschijnen editie van To Hell bepaalt een gastredacteur de inhoud. Ook de samenstelling van de To Hell avond wordt gastredacteur van de laatste editie voor diens rekening genomen en dat is deze keer: Hisham Matar. Deze man publiceerde vorig jaar zijn eerste dichtbundel In The Country Of Men. Hij heeft vier personen op zijn programma waarvan we schrijver Khaled Mattawa zien voordragen uit eigen werk maar waar vooral de aandacht wordt getrokken door de jonge violiste Ruth Palmer. Dit jaar werd ze uitgeroepen tot beste young British classical performer tijdens de BRIT Awards. Als je niet thuis bent in dergelijke muziek is het best doorbijten maar er kan niet anders worden gezegd dat deze dame met veel intensiteit, creativiteit het instrument bespeeld en dit zonder enige begeleiding. Het blijkt dan ook een interessante performance.
Kula Shaker
Anja Garbarek
DAM


Wat verderop in de Schouwburg komen de underground geluiden naar voren in Stage 1. Daar spelen Kubus & Bang Bang, een Zwolse hip hop producer en een Iers-Jaimacaanse rapper een samenwerkingsverband aangingen voor een plaat getiteld The Learning Curve. De nummers die we horen zijn vrij hoekige beats waarover de poëtische teksten van de zwaar getatoeëerde rapper worden heen gezongen.
Niet veel later vind op dezelfde plek het optreden van DAM The Arabian MC’s plaats, de eerste Palestijnse hip hop groep. Een combinatie van ritmische Arabische percussie en melodieën uit het Midden Oosten met hip hop uit de urban scene. Een swingend geheel.

Een dag later trapt de Noorse Anja Garbarek het festival af in de grote zaal met een interessant optreden. Gekleed in een kostuum en leren handschoentjes en een geschminkt gezicht brengt ze met haar band een set die naast rock elementen ook invloeden toont van namen als Laurie Anderson, Kate Bush maar ook Bjork. Haar charismatische verschijning is erg leuk om naar te kijken en het geheel is zondermeer overtuigend. Iemand die zeker in de gaten moet worden gehouden.
Iets verderop zit een handjevol mensen naar oude punkrocker Richard Hell te luisteren die op nonchalante wijze uit eigen werk voordraagt waar veel pornografisch materiaal in is waar te nemen.

Ruth Palmer
Kubus Bang Bang
Spinvis


Spinvis trekt een volle zaal om selecties voor te dragen van zijn laatste CD Goochelaars & Geesten. Het is een intens optreden die nog maar eens de kracht en het talent van Erik de Jong zoals hij in het echt heet, weer duidelijk maakt. Opvallend is ook de bijdrage van acteur Hans Dagelet op trompet.
Andy Warhol’s partner in crime wordt hij wel genoemd: Gerard Malanga. Schrijver, dichter en fotograaf leest voor een kleine groep nieuwsgierigen uit nog te publiceren werk Who’s There. Daarnaast wordt hij geïnterviewd door Christine Otten en vertelt hij over hoe hij in de kunst- en schrijverswereld is terechtgekomen daarbij Andy Warhol’s The Factory natuurlijk niet ongenoemd latend.

De dag wordt meer dan geweldig afgesloten met een optreden van Kula Shaker. De groep scoorde in de jaren negentig groots met hun van rock en Indiase invloeden voorziene debuut K maar na het tweede album kwam de klad erin om niet veel later uit elkaar te gaan. Dit jaar reformeerde de groep onder leiding van zanger Crispian Mills zich inclusief een nieuw album Stangefolk. Een volle grote zaal krijgt een uiterst energieke set waarin de groep een overtuigende mix van oud en nieuw brengt.

Crossing Border - website

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 27 November 2007 at 12:15 pm

Jazz in Gooi & Eemland

Jazz in Gooi & Eemland

Liefhebbers van jazz kunnen komend weekeinde terecht op diverse locaties in de regio, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de Baarnse pianist Stormvogel. Zaterdag 1 december speelt hij met tenorsaxofonist Semmy Prinsen in Jazzpodium Artishock Soest; Zondag 2 december doet hij met topsaxofonist Peter Lieberom een optreden in Uitspanning Lunenburg, aan de Kerkbrink in Hilversum; maandagavond geeft hij acte de presence in Stadscafe de Observant, aan de zijde van de bekende rietblazer Alexander Beets.

Pianist Stormvogel studeerde in Hilversum (bij Karel Boehlee), maar vond vooral als autodidact zijn weg naar de Nederlandse podia. Begonnen als romanschrijver en theatercomponist maakt hij tegenwoordig furore als jazzpianist en concertorganisator, met name in midden-Nederland. Op diverse locaties ontvangt hij met zijn trio gastspelers uit de Nederlandse jazztop, zoals Tineke Postma, Benjamin Herman, Eef Albers, Loet van der Lee, Ben van den Dungen, Lucas van Merwijk e.v.a. In 2005 werd Stormvogel (organisator van Festival de Muzen) voor zijn initiatieven onderscheiden met de Amer Award.


Zaterdag 1 december 20:30
ARTISHOCK JAZZCLUB
Steenhoffstraat 46A Soest
gratis toegang / www.artishock-soest.nl

Zondag 2 december 16:00-19:00u
LUNENBURG JAZZ OP ZONDAG
Kerkstraat 63-I (Kerkbrink) Hilversum
gratis toegang / www.lunenburg.nu

Maandag 3 december 20:30u
JAZZ OP MAANDAG
Stadhuisplein 7 Amersfoort
gratis toegang / www.stadscafe.nu

Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 27 November 2007 at 12:14 pm

CLASSICS IN ROCK WEER MET KLINKENDE NAMEN NAAR AHOY

CLASSICS IN ROCK WEER MET KLINKENDE NAMEN NAAR AHOY

Op zaterdag 12 april 2008 zal Ahoy in Rotterdam haar deuren openen voor de tweede editie van Classics in Rock. Na de succesvolle eerste keer in maart van dit jaar, werd de organisatie verrast door grote hoeveelheid enthousiaste reacties van de rockliefhebbers die enorm hadden genoten van de opzet van de show. “Wij wisten dat we een solide programma zouden neerzetten, maar de hoeveelheid reacties die wij en onze partners hebben mogen ontvangen heeft ons aangenaam verrast” aldus Bert van de Watering van New Road Media. Inmiddels staat de nieuwe editie voor 2008 alweer in de steigers. Nog niet alle artiesten zijn al bekend, maar de meeste namen staan alweer op de site van het evenement. “We merken dat het succes van de eerste keer ons erg helpt in het krijgen van de zangers en muzikanten die we graag willen hebben” aldus van de Watering, want het blijkt dat ook in het wereldje van de grotere namen men elkaar wel degelijk op de hoogte houdt van wat er allemaal speelt in hun wereld.

Op 12 april van het volgende jaar zullen de zangers Joe Lynn Turner (Rainbow / Yngwie Malmsteen), Fish (Marillion), Eric Martin (Mr. Big), Doogie White (Rainbow), Chris Thompson (Manfred Mann Earthband) en Jimi Jamison (Survivor) van de partij zijn. Ook wist de organisatie de in alle opzichten unieke “female vocal” groep SIRENA te ontdekken en vast te leggen. Deze drie Engelse dames zouden wel eens dé grote ontdekking kunnen worden van Classics in Rock 2008! Hiermee is dan ook het vocalke gedeelte van het programma rond.
Als extra gasten zijn Andy Scott (the Sweet) en Anna Phoebe (Jethro Tull, Trans Siberian Orchestra) toegevoegd ter ondersteuning van enkele muzikale verassingen die de organisatie in petto heeft.

Natuurlijk zal de SAS band van Spike Edney weer de muzikale ruggegraat vormen van het programma, terwijl het Classics in Rock Symphonic Orchestra weer voor de nodige kippenvelmomenten zal gaan zorgen. Kortom, het wordt weer een avond vol met de aller beste classic rocksongs vol met nostalgie en herinneringen.
Nieuw is de City FM AfterParty na de show waar deejays van dit populaire classicrock radiostation nog een uurtje zullen draaien in de arena van Ahoy. Hierdoor kan het publiek de opgejaagde adrenaline weer laten dalen naar normale waarden en is er geen haast geboden om weer huiswaarts te keren.

De voorverkoop van Classics in Rock 2008 is inmiddels van start gegaan. Kaarten zijn verkrijgbaar via Ticket Service en aan de kassa’s van Ahoy. Voor VIP Tickets kun je contact opnemen met de organisatie (info@classicsinrock.com) Meer informatie hierover is te vinden op de site van het evenement: www.classicsinrock.com.
De deuren gaan open om 18.30 uur en het programma begint om 20.00 uur. Het verwachte einde van de show zal 22.30 zijn waarna de City FM AfterParty het overneemt tot 23.45 uur.

ALGEMENE INFORMATIE:
Evenement: Classics in Rock
Datum: donderdag 12 april 2008
Lokatie: Ahoy - Rotterdam
Tickets: Arena € 45,- / Ring 1 € 42,50 / Ring 2 € 40,- (excl. Kosten)
VIP Tickets kosten € 75,- en zijn verkrijgbaar bij de organisatie
Programma: aanvang 20.00 uur “ einde omstreeks 22.30 uur (incl. pauze)
Organisatie: New Road Music bv i.s.m. Ahoy Rotterdam
Internetsite: www.classicsinrock.com

Onderwerp: TONEEL

Dinsdag 27 November 2007 at 10:15 am

Absurde vertelling van Assepoester heeft hoogste grapdichtheid van het jaar

Lang en gelukkig
Lang en gelukkig
Lang en gelukkig

Door Richard van de Crommert met foto's van Leo van Velzen (klik voor vergroting)

Het aloude sprookje Assepoester? Voor de donkere dagen van het jaar? Met Arjan Ederveen als gemene stiefmoeder? Het leek me een uitdaging voor regisseur Pieter Kramer, die zijn sporen verdiende met ‘Theo & Thea’, ‘Hertenkamp’ en ‘Ja Zuster Nee Zuster’.

Maar Kramer lijkt, ondanks een wat moeizaam begin, daar uitstekend in geslaagd. Afgelopen zaterdagavond ging de voorstelling ‘Lang En Gelukkig’ in première in de betonnen en weinig inspirerende omgeving van de Rotterdamse Schouwburg. Het was een oude wens van Kramer. “Het is lekker ordinair, maar op zijn tijd ook heel mooi. Als kind ben ik met mijn vader en moeder een keer in Parijs naar een voorstelling geweest. Het doek ging open en daar was zo’n mooi sprookjesbos. Ik wist niet wat ik zag. Dat wilde ik bij ‘Lang En Gelukkig’ ook.” Het is een ontmoeting geworden tussen circus, poppenkast en slapstick. En ‘Lang En Gelukkig’ is het theaterstuk geworden met de hoogste grapdichtheid van het jaar. Het begint allemaal als internetbruidje Irma Zonderboezem, de nieuwe stiefmoeder van Assepoester, onder de tonen van Shirley Bassey’s klassieker ‘Big Spender’ arriveert met haar twee dochters: Hilton en Paris. Om in te trekken bij de aan lager wal geraakte baron, haar webcam-held.

Lang en gelukkig
Lang en gelukkig
Lang en gelukkig


Vanaf dat moment begint de volstrekt absurde terreur. De stiefmoeder blijkt een diva met nogal wat noten op haar zang. En er worden allerlei sprookjes door elkaar gegooid. Zo komt Roodkapje voorbij, die net een paar flessen rosé naar haar oma brengt, achternagezeten door de boze wolf die het meisje slechts ziet als een lekker gereformeerd hapje. Even later wordt Klein Duimpje bijna verpulverd door Roodkapje, terwijl hij onderweg was naar een auditie voor ‘So You Wanna Be A Popstar’.

Ster van de voorstelling is zonder twijfel Arjan Ederveen die de rol van de doortrapte Irma Zonderboezem vertolkt. Buitengewoon geestig is het moment als er voor het bal van de prins acht maagden uit de zaal moeten worden gehaald. “Ze moeten wel zestien jaar of ouder zijn en het liefst een beetje lelijk zijn”, eist Zonderboezem.

Ook Alex Klaassen en Gijs Naber, de twee gemene en lelijke stiefzusjes van Assepoester, leveren prachtig over-the-top-acteerwerk. Naber viel tijdens de première bovendien een ovatie ten deel als hij in zijn rol als een licht homoseksuele lakei een geheel eigen versie van ‘Zij Gelooft In Mij’ zingt, een ode op prins Roderick van Oranje Nassaukade die van zijn moeder op zoek moet naar een mediagenieke echtgenote.

Lang en gelukkig


Sylvia Poorta, is als Koningin onverbiddelijk tegen haar zoon: “Luister mijn zoon. Of je vindt zelf binnen twee dagen een leuk en geschikt meiske dat het goed doet op de jaarlijkse skifoto’s of ik wijs een meisje voor je aan. En dan krijg je die meid uit Luxembourg.”

Op het affiche staat dat het tweeëneenhalf uur durende theaterstuk van het Ro Theater geschikt is voor acht jaar en ouder, maar daar kunnen soms vraagtekens bij gezet worden. Vele grappen hebben een hoog zestien-plus-gehalte. Maar goed, het geheel is een waanzinnig kleurrijke voorstelling die ik nog wel een keer wil zien, bang als ik ben dat ik door het hoge tempo een paar hilarische grappen heb gemist.

Lang en gelukkig - website en speellijst

Spel - Arjan Ederveen, Alex Klaasen, Sylvia Poorta, Guus Dam, Hannah van Lunteren, Dick van den Toorn, Gijs Naber, Hans Leendertse

Tekst - Don Duyns
Regie - Pieter Kramer

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

Dinsdag 27 November 2007 at 12:44 am

Wouter Hamel weet ’t wel, maar gelooft ’t niet

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Benjamin Herman

Door Richard van de Crommert met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor
vergroting)


Muzikant Wouter Hamel wist zondagavond donders goed dat hij met zijn band in de nationale poptempel Paradiso, maar leek het niet te geloven. “Ik zit nog steeds in een jetlag”, vertelde hij zijn publiek.

De zanger was net drie dagen terug uit Japan waar zijn cd onlangs uitkwam. Ook dat was een vreemde droom voor Hamel. “Slechts vier dagen ben ik er geweest, maar ik heb het gevoel dat ik er nog steeds ben”, vertelde de sympathieke blonde zanger na afloop van het concert. “Ik deed elke dag acht interviews, bezocht verschillende radiostations en had twee fotosessies per dag. Toen ik binnenliep bij Tower Records in Tokio zag ik dat mijn cd al op nummer 7 stond, hoger dan de comeback-cd van Celine Dion. In alle platenzaken stonden gigantische displays met mijn hoofd er op. Overal kwam ik mezelf tegen.” Maar liefst vier Japanse platenmaatschappijen toonden afgelopen zomer belangstelling om de cd van Wouter Hamel in het land uit te brengen. En het was meteen raak in het land. “Op het vliegveld stonden meisjes me op te wachten. Ik kreeg zoveel cadeautjes dat het nauwelijks meer in mijn koffer paste.”

In Paradiso hield de dertigjarige zanger zijn nieuwe single ‘As Long As We’re In Love’ ten doop. In de kleine zaal van Paradiso presenteerde de muzikant in februari van dit jaar zijn debuut-cd. Het was voor het eerst dat Wouter Hamel, die begin deze maand een Essent Award won, optrad in de grote zaal van Paradiso. Toen was het lastig om de zaal vol te krijgen”, biechtte de zanger op. “Maar nu zijn jullie er allemaal.” Het grootste artistieke succes had Hamel in juli met het liedje ‘Don’t Ask’ dat een hit werd op Youtube. Inmiddels is de videoclip 276.000 keer bekeken op de filmpjes-site.

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Wouter Hamel en Giovance


Na elk toespraakje kon Wouter een lachje niet onderdrukken. Dit had hij toch maar mooi voor elkaar. “Ook mijn muzikanten moeten wennen aan dit grote podium”, lachte hij. Al in het derde lied ging het door mij onafscheidelijk geachte opa-hesje uit. En met veel plezier maakte hij even later een blikje bier open en proostte op de avond.

Het publiek in de nationale poptempel was volledig op de hand van Hamel. Het concert swingde. En speciaal voor Paradiso versterkten saxofonist Benjamin Herman en de oogverblindende zangeres Giovance zijn vijfkoppige band.

Bij de toegift kreeg de Amsterdammer de zaal zo muisstil dat zelfs een microfoon niet meer nodig was. Het intieme liedje smaakte naar mee. Zijn publiek werd wild enthousiast en joelde om een tweede toegift, maar meer dan een toegift met drie nummers zat er niet in. Meer dan een extra buiging kreeg het publiek niet.

En Japan? In februari gaat Wouter Hamel terug naar het land om er met zijn band te toeren. “En dan neem ik ook meteen een week vakantie op, want ik wil nu ook wel iets zien van het land.”

Wouter Hamel - website, YouTube, Hyves en MySpace

Onderwerp: FAME LOG

Zondag 25 November 2007 at 11:31 pm

Het voelt als een droomstart



Musicalacteur William Spaaij speelt in De Nederlandse Fame de rol van Joe Vegas. William zal de komende periode in Cultuurpodium Backstage van zich laten horen en ons op de hoogte houden van zijn belevenissen in de aanloop naar de première van Fame. Hieronder eerst even wat informatie van ons over wat hij zoal gedaan heeft tot nu toe en daarna komt William zelf aan het woord.

William Spaaij
Weetjes over William Spaaij
William is een talentvol musicalacteur die zijn opleiding kreeg bij Lucia Marthas, op het Conservatorium in Zwolle en in de afdeling Musicaltheater op Fontys Dansacademie in Tilburg. Hij kreeg workshops van onder meer Stanley Burleson, Karin Bloemen, Gerrie van der Klei en Bert Stoots, maar ook in New York bij het Broadway Dance Center. William speelde tijdens zijn opleiding al diverse musicalrollen, waaronder de hoofdrol in de Europese première van Footloose. Zijn professionele debuut volgde in Crazy for You gevolgd door TiTaTovenaar. Vorig seizoen speelde hij in de musical Grease de rol van Kenickie en was tevens understudy van Danny. In het TV-programma "De meester en de leerling" gepresenteerd door Sonja Barend kreeg hij een masterclass van Willem Nijholt. Hallo allemaal!
Vandaag is het zondag, dat betekent in veel culturen en geloven een rustdag. Zo ook voor ons. En ik kan je vertellen zo'n rustdag kunnen we goed gebruiken. Voornamelijk de spieren en stembanden hebben behoorlijk veel te verduren in zo'n eerste week van de repetities. Voor de meesten is het toch weer een tijdje geleden om zo intensief nieuwe choreografie of zang aan te leren. Zo ook voor mij. Maar ik kan jullie verzekeren dat de choreografie echt ontzettend gaaf wordt.

Natuurlijk is het ook spannend voor de regisseur/choreograaf Martin Michel om de eerste week in te gaan. Hij zit met vragen zoals of iedereen het kan volgen en of het er met 20 man nog steeds gaaf uit ziet etcetera. Daarom is de eerste week altijd een bijzondere.

Familie voor een jaar
Je moet niet vergeten dat er mensen in de Fame-cast zijn die elkaar nog nooit hebben ontmoet en die nu een jaar lang zo ongeveer als een familie samen zullen moeten leven. Gelukkig voor mij zijn er zeer veel bekenden van Grease maar de mensen die net van school komen maken een behoorlijke vuurdoop mee. Ik kan me die vuurdoop nog goed herinneren van mijn eigen eerste productie. Tot nu toe is de groep in ieder geval ontzettend relaxed en is de sfeer super.

Decors, cue's en lunchlijsten
Wat ook heel leuk is om te vertellen is dat er naast ons deze week ook mensen van de techniek al hard aan het werk zijn. Er zijn bijvoorbeeld al delen van het decor binnengebracht zo dat wij daar alvast mee kunnen oefenen. Ook moet Hoofd Techniek nu al delen van de show bekijken vanwege de diverse cue's die hij tijdens de show in het theater moet gaan aangeven.

Een ander belangrijk iemand is onze Company Manager, dat is iemand die heel veel dingen moet regelen voor de cast en crew. Zo krijgen wij elke dag een lunchlijst die wij moeten invullen en dan liggen de broodjes al lekker klaar als we pauze hebben. Ook moet zij ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk een fysiotherapeut komt als daar behoefte aan is.

Er zijn heel veel taken waar alle technici en andere hulptroepen - net als wij - de hele dag mee bezig zijn.

Spierpijn
In ieder geval zit de eerste week erop en ik kan je vertellen dat het voelt als een echte droomstart! Als wij zo allemaal met deze motivatie verder gaan dan kan deze show niet meer stuk. Met veel spierpijn liggend in mijn stoel wens ik iedereen weer een fijne week.

Ciao William


De Nederlandse Fame - website & Hyves

Als je alle logjes van William wilt lezen klik dan hier.

Onderwerp: VERWACHT

Zaterdag 24 November 2007 at 12:57 pm

Moskou, Lissabon en Mokum

Sara Tavares
STriCat
Sasha Rozhdestvensky

Door Hans Flupsen met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Cultuurpodium's fotograaf Hans Speekenbrink werkt al langere tijd voor het programma en heeft daarom een preview op wat ons wekelijks te wachten staat aan de ontbijttafel. De teksten zijn van de hand van presentator Hans Flupsen en komen uit de nieuwsbrief van Vrije Geluiden. Deze week geen afwijkingen van de normale dienstregeling

KNOOP IN DE ZAKDOEK: Er komen weer wijzigingen in de dienstregeling: aanstaande zondag gaat alles goed, maar volgende week is er zondagochtend weer sport op Nederland 1. Daarom zenden we de volgende aflevering uit op Zaterdag 1 december 2007, dat u dat maar vast weet en op uw (scheur)kalender schrijft!!!!

Sasha Rozhdestvensky
Een hedendaagse Russische vioolgrootheid is Sasha Rozhdestvensky. Na zijn debuut in 1980, toen hij elf jaar oud was, maakte hij een indrukwekkende carrière. In 1994 maakte Rozhdestvensky grote indruk met de première van het Concerto Grosso nr. 6 dat Alfred Schnittke speciaal voor hem en pianiste Viktoria Postnikova schreef. Maar Schnittke heeft nog meer voor hem geschreven, hij speelt onder meer bij ons: Polka, begeleid door Mikhail Mouratch.
Sasha Rozhdestvensky
STriCat
Sara Tavares


Sara Tavares
Geboren en getogen in Lissabon, van Kaapverdische origine en ervan overtuigd dat haar generatie nieuwe muzikale vormen zal ontwikkelen, net als de Afrikaanse nazaten in Noord- en Zuid-Amerika. Zo schrijft Sara Tavares haar muziek en geeft het voorbeeld. Ze zingt en componeeert geen folk, jazz, pop, Afrofunk, saudade of coladeira maar verwerkt deze ingrediënten wel. Ze maakt van de melange gebruik als singer-songwriter (ze kan zich meten met Sheryl Crow, Rickie Lee Jones of Tracy Chapman). Of nog bondiger: Bom Feeling!

STriCat
Als STriCat een bootje was dan was het motortje: Bokkie Vink met zijn cymbalom en waren de riemen: Theo van Tol op accordeon en Gijs Levelt op trompet. En stomen dat ze deden! Zo maken ze samen als trio Roemeense zigeunermuziek met Bulgaarse uitstapjes die ze kruiden met scherpe hard bop accenten en funkriffs uit de soulkeuken van James Brown.

Vrije Geluiden - website

Aanstaande zondag om 10.30 op Nederland 1 N.B. Er volgt voorlopig nog geen herhaling:
Zaterdag 1 december brengen wij een nieuwe aflevering om 09.05 uur op Nederland 1.

Onderwerp: CIRCUS EN SHOW, MUZIEK

Vrijdag 23 November 2007 at 2:59 pm

Geert Hoes en Sita schitteren in Romanza van Holliday On Ice

Holiday on Ice foto Hans Speekenbrink Holiday on Ice foto Hans Speekenbrink Holiday on Ice foto Hans Speekenbrink
Tekst en foto's Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

HOI is een perfect geoliede kleurrijke machine met veel vaart en snelheid. Het thema is liefde en haat en wordt geillustreerd door bekende liefdesverhalen uit de wereldgeschiedenis, theater en opera zoals o.a. Romeo & Julia van Shakespeare, Madame Butterfly van Puccini, Adam en Eva en Dracula, samen de zeven hoofdzonden van Dante. De overkoepelende naam ‘Romanza’ dekt de lading perfect. Het verhaal wordt verteld door Arend Langenberg, Geert Hoes en Sita en is gebaseerd op teksten uit het boek Elf Minuten van Paolo Coelho.

(meer)