Onderwerp: VERWACHT

Vrijdag 29 Februari 2008 at 12:47 pm

Driemaal Duo

Bram Stadhouders
Toeac
Pauline Oostenrijk

Door Hans Flupsen met foto's van Hans Speekenbrink (klik klik)

Hans Speekenbrink fotografeert al langere tijd voor het programma en heeft daarom een preview op wat ons wekelijks te wachten staat aan de ontbijttafel op Nederland 1 om half 11. Via zijn foto's krijgen we een kijkje in de Vrij Geluiden keuken. De teksten zijn van de hand van presentator Hans Flupsen en komen uit de nieuwsbrief van Vrije Geluiden. Ook deze week alles volgens de dienstregeling.

Toeac opent de Accordeonslag
Het spontane duo Toeac bestaat uit twee uiterst muzikale dames Renée Bekkers en Pieternel Berkers. Net als vorig jaar openden zij op 1 maart het Festival De Accordeonslag in het theater Paradox in Tilburg. Maar dit jaar pakten ze het heel anders aan. Speciaal voor dit festival werken ze samen met de Tilburgse elektronische glamourboys Rob van Rijswijk en Jeroen Strijbos!
De meiden kwamen elkaar voor het eerst tegen op de muziekschool toen ze 9 jaar waren. Ze zijn nog steeds jong maar studeerden samen aan het conservatorium, volgden masterclasses en behaalden individueel en als duo vele, meestal eerste, prijzen. Zoals onlangs nog in Italië op het fesival van Castelfidardo. Om dat te vieren werden ze voor De Wereld Draait Door uitgenodigd.
Pauline Oostenrijk
Govaert & Stadhouders
Toeac


Bram Stadhouders op Viptour
Zolang hij zich herinnert speelt Bram Stadhouders al samen met drummer Onno Govaert. Bram werd gevraagd voor de Young VIPs Tournee 2008 en op zijn beurt vroeg hij Onno mee. Ze gaan vanaf komende maand samen op stap! Het streven van het duo is een gestructureerd stuk te improviseren, bewust met vorm om te gaan maar ook rechtstreeks de emoties van het moment te verklanken.

De geest van Stotijn, een verhaalconcert
Een van de meest spraakmakende hoboïsten van haar generatie is in ons land Pauline Oostenrijk. Zij treedt regelmatig op met pianist Ivo Janssen. In 2006 schreef Pauline de verhalenbundel: "De geest van Stotijn en andere muziekverhalen". Geen wonder dat zij nu komt met het verhaalconcert "De geest van Stotijn" en wordt begeleidt door Ivo Janssen.
Ze is actief als soliste, solohoboïst van het Residentie Orkest, kamermusicus en docent aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Ze maakte een aanzienlijk aantal cd’s en ontving in 1999 de hoogste staatsonderscheiding op het gebied van de klassieke muziek: De Nederlandse Muziekprijs.

Vrije Geluiden - website

Onderwerp: VIDEO

Vrijdag 29 Februari 2008 at 11:47 am

Varekai: Aerial Straps & Icarian Games




Onderwerp: VIDEO

Vrijdag 29 Februari 2008 at 11:41 am

Celtic Rhythm Dancers


Onderwerp: NIEUWS

Vrijdag 29 Februari 2008 at 11:34 am

Iers theatersucces CELTIC RHYTHMS met Peter Corry in Nederland

Iers theatersucces CELTIC RHYTHMS met Peter Corry vanaf 5 maart in Nederland

West End theaterster Peter Corry is terug in Nederland met een geweldige nieuwe Ierse show! In CELTIC RHYTHMS brengen Ierse topartiesten de magie van Ierland tot leven. In deze nieuwe Ierse show wordt het publiek meegenomen op een reis door Ierland, waar de zang, muziek en dans het publiek in het hart zal raken. CELTIC RHYTHMS is in Ierland ontwikkeld. De show heeft afgelopen maanden voor uitverkochte zalen en uitzinnig publiek gezorgd in Ierland, Engeland en Schotland. CELTIC RHYTHMS is van
5 maart tot en met 3 mei 2008 in de Nederlandse theaters te zien. Na de Nederlandse tournee gaat de show beginnen aan een uitgebreide Europese tournee.

CELTIC RHYTHMS is een spektakel dat het allemaal in zich heeft om het publiek het ware gevoel van Ierland te laten beleven. De hoofdrol is weggelegd voor West End-musicalster Peter Corry. Peter Corry is een welbekende en geliefde ster in Nederland. Zo was hij eerder te zien in o.a. The Magical Rythms of Ireland, Irish Night, Irish Christmas en afgelopen Kerst nog in De Grote Kerstshow.
CELTIC RHYTHMS brengt de magie van Ierland naar Nederland. Het publiek wordt meegesleept door prachtige muziek, wervelende dans en betoverende stemmen!

CELTIC RHYTHMS is van 4 maart tot en met 3 mei 2008 in de Nederlandse theaters te zien.

Onderwerp: DANSLOG

Vrijdag 29 Februari 2008 at 11:03 am

The day(s) after &hellip BEELDSCHOON première.


Het zit erop... tenminste, de première van BEELDSCHOON!. Die was afgelopen zaterdag in de schouwburg van Arnhem. En wat was het spannend!!

Blauwe plekken en computerproblemen
De hele vorige week zaten we in het theater, zelfs tot 23.00 uur 's avonds soms, om alles voor elkaar te krijgen, de belichting, de decors. Tussendoor moest ik nog van alles regelen, toititoi's verzinnen en klaarmaken (zo heeft iedereen op de première avond voor zijn of haar spiegel een hele berg met cadeautjes, super!). Voor de technici was het ook best stressen. Belichting en cue's die steeds maar veranderd worden. Bijvoorbeeld werkte de computeranimatie van Karin Post soms niet helemaal goed. Zo gebeurde het bij de generale repetitie op vrijdagavond dat die animatie en de muziek startten en na een paar tellen ook weer stopten, met als gevolg dat sommige dansers het toneel op vlogen en vervolgens schrokken en weer terug de coulissen in schoten... Erg vermakelijk later, maar op zo'n moment, oei. En dat mag bij de première natuurlijk al helemaal niet gebeuren! Ook ging er een sprong van de trappen bij mij en mijn collega fout en kreeg ik twee enorm blauwe heupen waardoor ik 's nachts niet op mijn zij kon slapen, erg fijn...



Mijn eigen wereld
In zo'n week leef ik echt een beetje in mijn eigen wereld. Zo gefocust en geconcentreerd ben ik op de dans en de passen en de correcties. Er valt niet veel met mij te beginnen op sociaal gebied, haha. Het is best een zware pittige week zo voor de première. Je lichaam voelt moe en je spieren zwaar. Gelukkig krijg je op de dag van de première zo'n adrenalinekick; dan wil je echt, dan houdt niets je meer tegen en vergeet je alle moeheid en pijn om je heen en ga je er helemaal voor. Het toneel op, doek open, de energie. Je voelt de warmte van het verwachtingsvolle publiek op je af komen, de lichten gaan aan, de muziek start en voor je het weet zit het laatste ballet er ook alweer op.
“Nog een keer, nog een keer, nog een keer!!”, schreeuwt iets binnen in mij dan vaak. Het moment dat je danst op het toneel is eigenlijk zo'n unieke ervaring! Je spreekt en communiceert met je lichaam, je probeert alles zo mooi mogelijk en vloeiend te laten gaan, probeert accenten te maken waar die moeten, de correcties die je hebt gekregen uit te voeren, maar het is vooral zo ontzettend genieten!!!

Bewegen tot ik erbij neerval
Toen ik nog op de dansacademie zat was dat nog wel anders. Dan heb je nog zo weinig podiumervaring dat ik vooral zo ontzettend zenuwachtig was. Ik vond het zó eng om op het toneel te staan. Voordat ik op moest dacht ik altijd: “ Waarom in vredesnaam doe ik dit? morgen stop ik!” Nu, met meer ervaring, kan ik echt genieten van dat toneel, de controle die je voelt over je lichaam is ook zo'n apart, maar gaaf gevoel. Ik hoop dan altijd maar dat hoe ik me voel, dat ik dat ook kan overbrengen op het publiek, dat ze kunnen zien in wat voor emotie ik zit of dat ze de energie zien waarmee ik beweeg. En dat ik ze iets meegeef, leer of inspireer. Natuurlijk, eigenlijk dans ik in de eerste plaats voor mezelf, omdat ik het zo heerlijk vind om te bewegen en die verfijnde controle over mijn spieren en mijn lichaam te leren controleren, met alle voor- en nadelen die erbij horen, maar daarna komen natuurlijk de vaders, moeders, kinderen, opa's en oma's in de zaal, die wil je bereiken!!



Aan de champagne
Nadat het laatste stuk en de buiging erop zitten zijn we allemaal een beetje beduusd. Alles hebben we gegeven en zijn nu echt, echt moe... Daar komen Roel en Ton (de algemeen en artistiek directeuren van Introdans), Iris (onze repetitor), de choreografen en hmmm: champagne! Iedereen is uitgelaten, blij en tevreden. Na het nemen van wat groepsfoto's loop ik naar boven, naar de kleedkamer en haal mijn make-up eraf, neem een toitoitoi-chocolaatje en staar naar mezelf in de spiegel... Ja, ik voel me moe, maar voldaan en klaar om de theaters in Nederland te betoveren met mijn collega's en deze voorstelling BEELDSCHOON!
Snel kleed ik me om, trek mijn gala-outfit aan en ren, voor zover mogelijk op hakken, richting de foyer van de schouwburg. Tussen alle mensen zoek ik mijn vader. Mijn ouders zijn mijn trouwste fans en komen soms zelfs wel 2x naar een voorstelling kijken! Het werd nog een geslaagde avond met familie en vrienden!

Het zit er op
Ja het zit erop, niet alleen de première, maar ook mijn wekelijke schrijfsels voor Cultuurpodium.nl. Op de première avond kreeg ik tot mijn verbazing een ontzettend mooie foto als dank voor het bijhouden van dit weblog. Daar wil ik haar bij deze heel erg voor bedanken!! En natuurlijk ook alle mensen die dit zo eens hebben gelezen, leuk!! En misschien ga ik nog wel een paar keer een berichtje hier achterlaten over wat de dansers van Introdans Ensemble voor de Jeugd allemaal uitspoken!

Tot ziens in het theater!
Karin

Introdans - website

Meer logjes van Karin lezen? Ga naar Cultuurpodium Backstage

Onderwerp: MUZIEK, KLASSIEKE MUZIEK

Woensdag 27 Februari 2008 at 10:18 am

Flairck: een nieuwe benadering van oude tradities

Flairck
Flairck
Flairck

Tekst en beeld van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

In januari 2007 was er nog een Reunion première van Flairck in combinatie met muzietheatergroep Zenga, met aardig wat muzikanten uit oude bezettingen. Naast centrale figuur Erik Visser, waren toen onder andere aanwezig broer en zus Hans en Annet, violiste Judy Schomper en fluitist van het eerste uur Peter Weekers. Weekers zou in later jaren de muziektheatergroep Zenga op richten, samen met zijn partner Annet Visser. Het gecombineerde gezelschap heeft nog een tijdje getoerd langs diverse podia, maar de bezetting samen met Zenga heeft het niet volgehouden.

In het kort geleden opgerichte Cultuurhuis Doorn zou Flairck met een nieuwe opzet, een bezetting van 'slechts' vier personen optreden. De vraag rees dan ook onmiddellijk, of dit wel een volwaardig vervolg zou kunnen zijn op het muzikaal rijk geschakeerde Flairck dat we kennen uit het verleden. Het podium in Doorn gaf al meteen een overweldigende indruk. Naast de vele gitaren van Erik Visser viel de blik meteen op een imposant mooi uitgelicht houten orgel, dat zoals Erik later uitlegde, weliswaar computergestuurd was maar van 'echte' lucht voorzien werd door een grote ventilator die elders buiten zicht stond.

De voorstelling heeft de titel 'Stoomwals' meegekregen. Een wat vreemde titel, die bij mij geen associaties opriep. Op de site van Flairck staat de volgende toelichting: De voorstelling "Stoomwals" is bedoeld om de weg naar deze nieuwe benadering van oude tradities te effenen. Dit geeft de indruk dat er behoorlijk wat voor nodig is geweest een nieuwe weg te vinden. Erik Visser, die de rechten heeft op de naam Flairck, is er in geslaagd om drie nieuwe muzikanten te vinden die in staat zijn om de traditie voort te zetten. Die traditie komt grotendeels neer op het bewerken van muziek uit alle windstreken en alle tijden met een vaak semi-klassiek tintje, dat soms een beetje serieus aan doet. Dat wordt dan weer voldoende gecompenseerd door de grote dosis humor die verwerkt is in de voorstelling en het geheel luchtig houdt.

Flairck
Flairck
Flairck


De vier muzikanten zijn allen van grote klasse en weten de bekende Flaircksound volwaardig neer te zetten. Naast meestergitarist Erik zelf, speelt de Mexicaan Pablo Ortiz op alle mogelijke soorten gitaar-verwante instrumenten waaronder een zeer fraai klinkende akoestische basgitaar. Eén van de acts die een glimlach op de gezichten van het publiek tovert, is het spelen door Ortiz op de tweede hals van een dubbele gitaar achter de rug van Erik. Meest bepalend voor de Flaircksound zijn echter de viool van de dochter van een Amerikaanse bluegrass gitarist Elaina Cook en het ruime scala aan fluiten van Brabander Jeroen Goosens.
Het vijfde lid van de band, het uit 200 houten pijpen bestaande orgel 'Orchestrion' genaamd, heeft voornamelijk lucht nodig om te functioneren. Dit midi gestuurde, via een voetpedaal te activeren, wonder wordt door de groep met smaak ingezet en roept dan vervolgens ah- en oh-gevoelens op.

Na de pauze is er een vrij langdurig gedeelte met maskers op. De clou daarvan ontging mij. Verder veel leuke muzikale interacties tussen de verschillende leden, die het erg naar hun zin hadden met elkaar. De muziek die gespeeld wordt komt uit diverse werelddelen, met name uit Mexico waar Erik pas is geweest en wordt steeds in pakketjes rond een thema geserveerd, voorzien van een toelichting van Visser.

Het was al met al een zeer onderhoudende avond met een variatie en muzikaliteit die de naam Flairck waardig is. Een toegift was dan ook onvermijdelijk en mooier kon het bijna niet toen duidelijk werd dat die toegift het epos 'Variaties op een Dame' bleek te zijn.

Flairck - website

Bezetting
Elaina Cook - viool
Erik Visser - gitaar
Jeroen Goossens - fluit
Pablo Ortiz - snaren en accordeon

Onderwerp: DIRTY DANCING WEBLOG

Woensdag 27 Februari 2008 at 09:55 am

Gooi de zaal maar open!



Morgen gaan we tijdens de generale repetitie voor het eerst met publiek in de zaal spelen en ik kan haast niet wachten. Alles bij elkaar hebben we nu zo'n zeven weken repetitie achter de rug. Zo vlak voor de grote aftrap beginnen de zenuwen weer op te spelen. Heb ik me wel goed genoeg voorbereid? Moet ik al m'n teksten nog eens onder de loep nemen? Zal ik toch niet iets veranderen aan m'n hula-dansje? Het hoofd is onrustig en m'n verwachtingen zijn hoog gespannen.

De laatste dagen zijn we vooral bezig geweest de laatste aandachtspunten te tackelen. Een aantal mise-en-scènes worden volledig omgegooid omdat ze in het theater toch minder goed lijken te werken dan in de repetitieruimte. Het Beatrix Theater is erg groot. Er zijn ruim 1500 stoelen en a.s. donderdag spelen we voor de eerste uitverkochte zaal! Na drie weken tegen rode stoelen gespeeld te hebben, moet dat wel een enorme kick gaan geven. Lees hier binnenkort over mijn eerste ervaringen met het Dirty Dancing publiek!

Noortje

Dirty Dancing - website

Alle artikelen van Noortje Herlaar zijn hier te vinden in het Dirty Dancing Weblog.

Onderwerp: MUZIEK

Dinsdag 26 Februari 2008 at 6:20 pm

Kippenvel bij Simone’s Songs From The Heart

Simone's Songs From The Heart
Simone's Songs From The Heart
Simone's Songs From The Heart

Door Marit van Eisden met foto's van Joris-Jan Bos en Andy Doornhein (klik voor vergroting)

Simone Kleinsma heeft in menig musicalproductie gestaan en allerlei rollen vertolkt. Dit seizoen staat ze met haar eigen theatervoorstelling op de planken. In 'Songs From The Heart' komen nummers langs die Simone dicht na aan het hart liggen: van evergreens tot aan musicalhits en easy listening. Ondersteund door een geweldig orkest onder leiding van Kino Haitsma, en haar twee PA's, Joost de Jong en Daan Wijnands, reist Simone door de tijd en laat nummers horen die een speciale herinnering of betekenis in haar leven hebben.

Enkele nummers zijn speciaal voor deze show in het Nederlands geschreven. Bijvoorbeeld het nummer Close To You oftewel Bij Jou Zijn en een nummer van Charles Aznavour, Mon Emouvant Amour oftewel Stille Liefde. Dit is een nummer waarin gebarentaal een grote rol in speelt en her en der in het publiek vloeien de eerste tranen. Kippenvel! Gerard Cox, André van Duin en Paul de Leeuw, personen waar Simone in haar leven veel mee gewerkt heeft, kunnen natuurlijk niet ontbreken in haar show. Via een beeldscherm komen de drie heren aan het woord en proberen ze elkaar constant te overtroeven met wie het beste of het meeste&hellip Bovendien zingen Gerard, André en Paul op bijzondere wijze een nummer met Simone.

Simone's Songs From The Heart
Simone's Songs From The Heart
Simone's Songs From The Heart


De songfestival-medley, oftewel 'trauma-medley' voor de pauze is een groot feest. Samen met Joost en Daan brengt Simone 34 songfestivalhits in acht minuten. Ding a Dong, Hemel en Aarde, Waterloo, Un Deux Trois, Hallelujah, De Eerste Keer, What’s Another Year en ga zo nog maar even door komen ze in rap tempo voorbij met bijpassende dansjes. Het is geweldig om naar te kijken en de overgangen naar de volgende nummers sluiten naadloos op elkaar aan. Heel knap! Deze medley zorgt voor veel gegrinnik in de zaal en het publiek gaat lachend de pauze in.

Vanzelfsprekend kunnen we luisteren naar een musicalblok, dat begint met Sweet Charity, Simone’s eerste musicalhoofdrol. “En dan moet je je eigen moeder vertellen dat je eerste hoofdrol die van een hoertje is&hellip”, grapt ze. Vervolgens doet ze Les Misérables (met pruik) en uit Mamma Mia het nummer 'De Winnaar krijgt de macht'. Natuurlijk kijken we ook naar de toekomst en naar haar rol als Norma Desmond in Sunset Boulevard. Prachtig!

De tweede helft is zwaarder dan de eerste helft door de emotionele nummers die Simone ten gehore brengt en vormt een contrast met de eerste helft die meer vrolijke noten heeft. Maar misschien maakt het contrast deze show juist des te indrukwekkender&hellip
“Op een dag zoals deze is er altijd wel iemand die je mist&hellip" Simone zingt een nummer over haar vader: 'Papa kan je me horen?', gevolgd door een lied over haar verloren kindje: 'Mijn meisje'. Dit nummer is adembenemend mooi en raakt tot diep in de ziel. In de zaal voel je de spanning en de emotionele lading hangen, het is zo stil dat je er een speld kunt horen vallen. Simone brengt deze nummers met zo veel gevoel en emotie dat het moeilijk is je tranen te bedwingen. Onvoorstelbaar mooie songs recht uit het hart!

Simone Kleinsma
Simone Kleinsma met echtgenoot Guus Verstraete
Simone Kleinsma met André van Duin en Gerard Cox


Simone Kleinsma maakt een verpletterende indruk met haar stem en met haar uitstraling. De manier waarop ze de nummers brengt is zo ingeleefde dat het publiek elk gevoel en elke emotie zelf kan voelen, of het vrolijk of verdrietig is. Een avond volop genieten van deze all-round vakvrouw!
Joost de Jong en Daan Wijnands zijn twee fantastische dansers, met kracht en uitstraling, die absoluut voor een komische noot zorgen in deze voorstelling. Simone voelt zich duidelijk erg bij de twee mannen op haar gemak en benadrukt aan het eind van de voorstelling nog even hoe blij ze met de twee heren is.

Het decor is strak maar door de verlichting, die in verschillende kleuren oplicht, warm en geeft het uitermate goed de sfeer tussen de verschillende thema’s van de avond. Het orkest zit niet in een orkestbak maar heeft een plek op het podium, waardoor er regelmatig interactie plaatsvindt met de orkestleden.

Kortom, Simone’s Songs From The Heart is een prachtige, dynamische show met zowel vrolijke en opzwepende nummers als liedjes met een emotionele lading. Deze diversiteit maakt deze voorstelling zeker een bezoek aan het theater meer dan waard. Simone’s Songs From The Heart is tot en met 14 juni 2008 te zien in verschillende theater in Nederland.

Simone's Songs From The Heart - website

Onderwerp: MUSICAL

Dinsdag 26 Februari 2008 at 10:04 am

JOOP VAN DEN ENDE SLUIT MUSICALDEAL MET ALBERT VERLINDE

Unieke musicaldeal
Unieke musicaldeal
Unieke musicaldeal

Foto's van Roy Beusker (klik voor vergroting)

Joop van den Ende en Albert Verlinde hebben vandaag een overeenkomst gesloten voor de buitenlandse rechten op de musical Doe Maar. Namens Stage Entertainment tekende ook Henk Kivits, Van den Ende’s opvolger als topman van de internationale theateronderneming waaronder Nederland. Roel Vente, Directeur Commercie en Financiën, tekende mee voor V&V Entertainment.

Stage Entertainment zal een Duitstalige versie van de musical nog dit najaar uitbrengen in het eigen theater in Essen. Hoewel de titel nog niet wordt bekend gemaakt, is duidelijk dat de Duitse versie een twintigtal grote hits bevat uit de Neue Deutsche Welle. Hiertoe behoren het kenmerkende ‘DaDaDa’, de songs ‘99 Luftballons’ en ‘Nur Getr ¤umt’ van Nena, ‘Ich will Spass’ van Markus en ‘Bruttosozialprodukt’ van Geier Sturzflug. De Duitse musical is een volledig nieuwe productie op basis van het oorspronkelijke Nederlandse script door Pieter van de Waterbeemd. Samen met de Duitse bewerker/vertaler Ruth Beny zal hij het script verder aanpassen. Decor, maatschappelijke setting en kostuums worden opnieuw ontworpen, zodat de musical aansluit bij de culturele achtergronden van het Duitse publiek. Ook wordt het ensemble uitgebreid. Albert Verlinde: ‘De popmusical Doe Maar is vanaf het allereerste idee ontwikkeld en geproduceerd door V&V Entertainment. We werden gelauwerd door een vakjury met vijf Musical Awards en dat voelde als een enorme erkenning en waardering. Maar als Joop van den Ende zich dan persoonlijk namens een gerenommeerde partij als Stage Entertainment meldt, vervult ons dat met nog meer trots. Stage Entertainment heeft aangegeven met veel respect om te willen gaan met onze productie en we leggen dit dan ook met een gerust hart bij hen neer. Wij ervaren het als een groot compliment en dat is ook zondermeer voor Pieter van de Waterbeemd die niet voor niks een Musical Award won voor zijn inhoudelijke creatie.’

Joop van den Ende: ‘Op de Nederlandse markt zijn V&V Entertainment en wij concurrenten van elkaar. Maar waarom zouden wij dat ook in het buitenland zijn? Ik ben blij dat wij deze zakelijke overeenkomst hebben kunnen sluiten. Ik vond Doe Maar een hartstikke leuke productie en verwacht veel van de Duitse versie.’

De Duitse versie van de Neue Welle musical wordt ontwikkeld door het ‘creative development department’ onder leiding van Ulrike B ¼rger-Bruijs. Joop van den Ende is in zijn nieuwe functie van President Commissaris actief betrokken bij de ontwikkeling van alle nieuwe producties. De afdeling presenteerde eind 2007 twee succesvolle nieuwe musicals: Ciske de Rat in Nederland en Ich war noch niemals in New York met muziek van Udo J ¼rgens in Duitsland.

Het creatieve team voor de Deutsche Neue Welle productie zal bestaan uit regisseur Carline Brouwer, choreograaf Anthony van Laast, muzikale arrangementen door Jeroen Sleyfer en JB Meijers, decorontwerper Christoph Weyers, kostuumontwerper Cocky van Huijkelom en lichtontwerper Andy Voller.

Joop van den Ende Theaterproducties - website
V&V Entertainment - website

Onderwerp: VIDEO

Maandag 25 Februari 2008 at 11:32 pm

Einstein on the beach by Philip Glass & Robert Wilson


Onderwerp: MUSICAL, VERWACHT

Maandag 25 Februari 2008 at 10:24 pm

Henk Poort opnieuw als Tevye

Henk Poort als Anatevka

Foto Deen van Meer
(klik voor vergroting)


Na precies 10 jaar speelt Henk Poort wederom de rol van Tevye in de spiksplinternieuwe versie van één van de meest populaire en geliefde musicals ooit; ‘Anatevka’. De musical ‘Anatevka’ (Fiddler on the Roof) gaat 23 december 2008 in Gouda in première en is tot en met mei 2009 in alle grote theaters van Nederland te zien. ‘Anatevka’ heeft wereldberoemde nummers voortgebracht, met als meest bekende
‘Als ik toch eens rijk was’. Naast Henk Poort zullen een aantal bekende Nederlandse musicalsterren te zien zijn, hun namen worden in de loop van dit jaar bekendgemaakt.

Deze nieuwe versie van Anatevka wordt geproduceerd door Mark Vijn Theaterproducties die dit jaar verantwoordelijk is voor de all-black musical ‘Bubbling Brown Sugar’ en die eerder succesvolle producties als ‘Chess’, ‘Sweet Charity’ ‘CopaCabana’ en ‘De Ome Willem Jubileum Theatertour’ maakte.

Onderwerp: FESTIVAL, MOBIEL, OEROL, VERWACHT

Maandag 25 Februari 2008 at 4:57 pm

Nieuwe artistieke impulsen voor Oerol en Joop weer terug

Joop Mulder
Kees Lesuis
Jos Thie

Tekst Oerol foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Joop blikt tevreden terug op zijn sabbatical jaar: het jaar waarin hij na de 25e editie van Oerol besloot de touwtjes uit handen te geven. Zijn geesteskind liet hij achter bij Jos Thie, Kees Lesuis, Janneke Staarink en niet in de laatst plaats, het vaste Oerolteam. Als ik Joop spreek, heeft hij net een feestelijk weekend op Ibiza achter de rug en is hij weer op weg naar Terschelling. Met een lichtere koffer kijkt Joop achterom, en natuurlijk ook vooruit.'Ik stap niet weer in mijn oude bootje.'

Kees Lesuis en Jos Thie 
Regisseur Jos Thie neemt de artistieke leiding van Oerol 2007 voor zijn rekening. Joop Mulder geeft zijn geesteskind voor één jaar uit handen aan de voormalig artistiek leider van oa. het ro theater en Tryater. Thie krijgt versterking van programmeur en producent Kees Lesuis.


Lees Verder

Onderwerp: VIDEO

Maandag 25 Februari 2008 at 11:16 am

Eight Heads van Daniel Ezralow


Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

Maandag 25 Februari 2008 at 09:04 am

INTIEM CONCERT VAN GIANMARIA TESTA IN LEIDSE SCHOUWBURG

Gianmaria Testa
Gianmaria Testa
Gianmaria Testa

Door Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Op dit moment treedt de Italiaanse zanger/gitarist Gianmaria Testa op in diverse zalen in Nederland. Zijn tournee startte begin februari bij Vrije Geluiden. Vervolgens zwermden hij en zijn muzikale companen Nicola (contrabas) en Piero Ponzo (klarinet, fluit, saxofoon, harmonium, percussie, onder andere op koffer, doosje camembert en plastic zakje) uit over Nederland. De mooie zaal van de Leidse Schouwburg leende zich uitermate goed voor de intimiteit die de liedjes van de praatzanger met de hese stem nodig heeft.

Testa komt net als Paolo Conte uit Piedmont (Noordwest-Italië) en heeft in zijn manier van zingen ook wel iets weg van zijn beroemde landgenoot. Maar Testa is een gitarist en geen pianist en is veel meer nog dan Conte een dichter, een singer/songwriter van het Italiaanse lied. De sfeer van Italië nam Testa uiteraard mee naar de concertzaal. En al is de tekst meestal niet te volgen, toch zou me dit niet storen. Tijdens het concert in Leiden werd Testa echter bijgestaan door twee vertaalsters: Elsa en Emma, die zijn liedjes uitlegden aan het publiek en zijn soms te lange verbale intermezzo’s vertaalden. De vertalingen hadden wat mij betreft niet gehoeven, deden soms wat knullig aan en werden af en toe gecorrigeerd door de Italiaanse toeschouwers in de zaal. Hierdoor kwam het concert voor de pauze moeizaam op gang, al deerde dat het nette Leidse publiek geenszins. Er werd bij elke kwinkslag van Testa immers wel gelachen.

Het verstilde begin van het concert was erg mooi en ook Testa’s schets van de romance tussen twee Romeinse geliefden (Gli amanti di Roma- van het album Lampo uit 1998, onlangs opnieuw uitgebracht) overtuigde maar daarna zakte het concert enigszins in. Na de pauze kwam Testa echter overtuigend terug, werd het spel sprankelend en nam hij de toeschouwer bij de hand in zijn muzikale verhalen over de immigranten die met bootjes naar Italië komen op zoek naar een beter leven. Die immigratie is dan ook het thema van zijn laatste album ‘Da questa parte del mare’. Seminatori di Grano werd mooi gespeeld.

Bij elk nummer werd ook de rol van Piero Ponzo steeds duidelijker. Hij werd door Testa dan wel op komische wijze neergezet als jazzmusicus maar muzikaal zou zijn bijdrage aan Testa’s muziek zeker niet gemist kunnen worden. Hij gaf kleur aan Testa’s soms melancholische miniaturen, aan zijn poëtisch muzikale schetsen. Uitschieters van het concert waren Al Mercato di Porta Palazzo en een lied dat Testa van zijn moeder had geleerd. Testa kreeg er aan het eind van het concert steeds meer plezier in en verraste het publiek met twee in plaats van één toegift. En misschien had deze vaardige songsmid als het mogelijk was geweest daarna nog wel een tijdje willen doorgaan.

Gianmaria Testa - website

Onderwerp: VIDEO

Maandag 25 Februari 2008 at 01:50 am

Berget Lewis


Onderwerp: VIDEO

Maandag 25 Februari 2008 at 01:38 am

Frommermann met Kannst du Pfeiffen Johanna?


Onderwerp: VIDEO

Maandag 25 Februari 2008 at 01:32 am

Tensile Involvement by Alwin Nikolaïs