Onderwerp: FESTIVAL, MUZIEK, WERELDMUZIEK

Donderdag 12 Juli 2018 at 3:07 pm

Afrika Hertme 2018. Een groot zonnig muziekfeest viert 30-jarig bestaan

Namibian Tales Photo Hans Speekenbrink Namibian Tales Photo Hans Speekenbrink Namibian Tales Photo Hans Speekenbrink

Tekst: Rik van Boeckel met foto’s van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

De 30e editie van het Afrika Festival in het in Twenthe gelegen dorp Hertme was 7 en 8 juli jl. een groot muziekfeest met muziek uit veel Afrikaanse landen: Namibië, Gambia, Madagaskar, Togo, Congo, Zimbabwe, Mali, Burkina Faso, Ivoorkust en de eilanden Réunion en São Tomé en Principe. Ook de Afrikaanse roots van Haïti en Colombia kwamen goed aan bod.

Zaterdagmiddag opende Sishani & Namibian Tales het festival. Het werd een zeer bijzonder optreden aangezien oprichters zangeres Shishani Vranckx ( met Namibische roots) en percussionist Sjahin During 4 vrouwen van het San volk uit de Kalahari woestijn naar Nederland hebben gehaald. De San zijn de oudste bewoners van zuidelijk Afrika. Na hun gezamenlijk optreden in het Bimhuis was Hertme het tweede podium waar de Namibian Tales met de San vrouwen in Nederland optraden. Dat hadden ze in Namibië al gedaan in het stadje Tsumkwe, gelegen vlakbij het dorp waar de San vrouwen vandaan komen: //Xoa/oba; en in een theater in de hoofdstad Windhoek. Voor de San vrouwen is op een podium staan iets nieuws maar daar was in Hertme niks van te merken. Tussen de nummers van het album Kalahari Encounters door voerden de 4 vrouwen een traditionele dans uit zoals ze dat in hun dorp gewoon zijn te doen. Of ze sprongen touwtje. Zo gaven ze een enerverend inkijkje in een specifieke Namibische traditie.

Lees Verder

Onderwerp: JAZZ

Dinsdag 10 Juli 2018 at 06:10 am

Met een heel goed gevoel verlaat ik Gent Jazz 2018

Moonchild foto Peter Putters Moonchild foto Peter Putters Moonchild foto Peter Putters

Door Jacques Nachtegaal met foto's van Peter Putters

Gent Jazz 2018 is voorbij, gisteravond waren het The Roots die op het hoofdpodium het festival afsloten, maar daarover later meer. De eerste act was de in de festival krant geroemde Moonchild, waarvan werd gesteld dat Stevie Wonder een groot fan van zou zijn. Ik ben na het horen van dit zeer eentonig bandje hoogstverbaasd hierover en weiger te geloven dat het op eerlijke informatie berust. Want hoezeer het zangeresje ook probeerde alles uit de kast te halen en haar kunstmatige, overdreven Amerikaanse, smile van oor tot oor nagenoeg na elk gezongen regeltje op het gezicht toverde, het bleef een triest monotoon niemendalletje wat hier op Gent Jazz zeker niet thuis hoorde. Ik vind zelfs dat Moonchild verreweg en met voorsprong de meest misplaatste formatie op Gent Jazz 2018 genoemd mag worden, dus heel snel vergeten die naam.

Lees Verder

Onderwerp: JAZZ

Zondag 08 Juli 2018 at 10:33 pm

Een dag van vele stijlen Jazz bracht soms wel wat verwarring

Fundament foto Peter Putters Fundament foto Peter Putters Fundament foto Peter Putters

Door Jacques Nachtegaal met fotografie van Peter Putters
 
Het moment dat ik binnenkwam in de grote tent sloeg heel even de paniek toe, Nee toch niet heel deze dag experimentele Jazz, want dat trek ik niet. Op het podium de formatie Fundament een Belgisch collectief van maar liefst 14 personen. Recentelijk verscheen hun album Fundament (met als uitvoerende er bij genoemd Peter Jacquemyn echter op de achterzijde van het cd hoesje worden nog 11 medemusici genoemd, ietwat verwarrend). Als ik het allemaal goed heb begrepen is het een project van Jacquemyn met de titel Fundament en met medewerking van die 11 medemusici. Mogelijk dat de twee die ik wel bij het applaus telde, maar verder niet on stage had gezien, zijn hoogstwaarschijnlijk de video-editor en de belichter. In ieder geval was dit een zeer explosief experiment waarbij de luisteraar eenmaal in de muziek opgenomen mee werd meegenomen in een verhaal wat steeds weer de interpretatie van de verschillende instrumenten kreeg. Op de grote schermen passeerde barcodes en toon-gegenereerde tijdsregistraties. Je moet hier wel voor open staan en als tip met betrekking tot de cd, deze bij voorkeur niet in de auto draaien, want dat leidt geheid tot ongelukken.
 
Lees Verder

Onderwerp: JAZZ

Zaterdag 07 Juli 2018 at 2:54 pm

Dit was echt, een meer dan complete vrijdag lang, genieten op Gent Jazz

Jerome Klein foto Hans Speekenbrink Igor Gehenot foto Hans Speekenbrink  Alex Tassel foto Hans Speekenbrink

Door: Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P met foto's van Hans Speekenbrink

We kunnen met gerust hart stellen dat we nu echt op een Jazzfestival zijn hier op Bijloke bij Gent Jazz. Deze vijfde festivaldag opende met Igor Gehenot’s Delta, met naast Igor (piano), Jerome Regard (bas), Alex Tassel (trompet) en Jerome Klein (drums). Dit kwartet wordt geleid door Igor Gehenot die m.i. mogelijk niet geheel onterecht de Waalse Jeff Neve wordt genoemd.

Toch ben ik van mening dat Jeff Neve, die na dit kwartet zal optreden, muzikaal nog ver voor ligt op zijn Franstalige landgenoot. Niet dat Gehenot onverdienstelijk componeert maar het is bij lange na nog geen Neve. Er mist nog iets in de subtiliteit en zijn touche. Het moet wel vermeld dat het kwartet goed op elkaar is ingespeeld en ze elkaar muzikaal blind aanvoelen. Het viel mij op dat het merendeel van de gespeelde stukken begon met een solo van een der muzikanten. Niets mis mee maar wel opvallend. Deze intro’s zijn nimmer te lang of overdreven freaky of storend, maar eerder een sterke basis om vanuit te beginnen.

Lees Verder

Onderwerp: MUZIEK, NIEUWS, VERWACHT, WERELDMUZIEK

Vrijdag 06 Juli 2018 at 9:06 pm

Youssou N’Dour weer terug in Nederland

Youssou N'Dour photo Hans Speekenbrink Youssou N'Dour photo Hans Speekenbrink Youssou N'Dour photo Hans Speekenbrink

Foto's Hans Speekenbrink klik voor vergroting


23 juli a.s treedt de Senegalese superster Youssou N'Dour op in Paradiso. Elk jaar is hij de laatste tijd weer te zien in Nederland, eind maart 2017 ook al in Amsterdam en zomer 2016 op het Afrika Festival Hertme. Ik zag hem eind 1989 voor het eerst in zijn eigen club in Dakar. In deze   periode was Set de grote hit van de wegbereider van mbalax, de moderne Senegalese popmuziek die een samensmelting is van traditionele griotmuziek, Afro-Cubaanse stijlen, rock en zelfs psychedelica. Het is te verwachten dat hij net als voorheen weer een enerverende en dansbare show weet neer te zetten.

Lees Verder