Onderwerp: VIDEO, OEROL

Dinsdag 17 Juni 2008 at 11:26 pm

Compania de Paso met Un horizonte cuadrado


Onderwerp: JAZZ, POP-ROCK

Vrijdag 30 Mei 2008 at 7:13 pm

Hamel doet live zijn liedjes eer aan

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Wouter Hamel

Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting) Paard van Troje, Den Haag op 16 mei 2008.

'Wat istie leuk!' roept een toeschouwer keihard vanuit de zaal terwijl Wouter Hamel in zijn eentje op het podium een intens mooi 'Useless Fraud' staat te zingen, zichzelf eenvoudig begeleidend op een gekleurd akoestisch gitaartje. Hamel is dan al lang zover dat het Haagse Paard van Troje na vijf kwartier spelen uit zijn hand eet. Hamel is eind maart begonnen aan een tour die hem langs alle grote clubs van de Lage Landen voert. Het is hard gegaan met Hamel. Zijn debuut CD werd vorig jaar met gejuich ontvangen. Een fijne mix van jazz-, en popinvloeden, vrolijke melodieën die swingend en laidback kunnen uitpakken. Deze omlijsting wordt ingevuld met Hamel's prettig in het gehoor liggende zwoele stem. Wat volgde waren o.a. vele optredens op festivals en in clubs, een succesvolle tour in Japan, hits met 'Breezy' en 'As Long As We're In Love', een Zilveren Harp en een gouden plaat.

Naast dat hij fijne liedjes brengt is Hamel ook een leuke verschijning. Een frisse jong ogende blonde man (hij is toch al dertig) met een mooie glimlach die er overwegend casual bijloopt. Ook op het podium van het Paard gaat hij eenvoudig gekleed in een zwart V-hals T-shirt, jeans en bootschoenen. Inmiddels is dit ook wel het imago van Hamel geworden. Daarnaast vertelt hij wat over de liedjes en zoekt hij interactie met het publiek.

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Wouter Hamel

Hamel laat nagenoeg zijn hele debuut CD voorbijkomen, inclusief de nummers van de 'Limited Edition' van de CD. Nummers als 'Cheap Chardonnay', 'Details', 'Don't Ask' en 'Interpretation Of Love' klinken op het podium voller dan op zijn cd en zijn hier en daar voorzien van improvisatiemomenten waarin vooral pianist Pieter de Graaf van zich laat horen. De jonge muzikant zit als een bezetene achter zijn toetsen en geniet volop van de muziek. De grimassen op zijn gezicht en het constant bewegende lichaam zijn geweldig om te observeren. Ook gitarist Rory Ronde komt meesterlijk uit de hoek met een aantal jazzy solo's. Maar niet alleen deze heren verdienen alle lof, ieder bandlid geeft zich volledig over aan de liedjes van Hamel. Erg leuk is als de hele groep aan de rand van het podium komt staan om een mooie bewerking van 'Ride That Sunbeam' ten beste te geven. Eén van de bonustracks op de 'Limited Edition' van Hamel's debuut CD is de meezinger 'As Long As We're In Love'. Vlak voor het einde van de show wordt dit nummer omgetoverd tot een wel zeer dansbaar geheel waarbij Hamel een slordige 15 man op het podium uitnodigt om mee te zingen en te dansen. Evenzo aantrekkelijk is Horace Silver's 'Filthy McNasty' waarvan het refrein al snel uit volle borst wordt meegezongen.

Wouter Hamel
Wouter Hamel
Wouter Hamel

De presentatie van Hamel's songs op het podium pakt meer dan goed uit. Zijn prettig in het gehoor liggende croonerstem, zijn interactieve benadering, zijn jongensachtige uitstraling en een begeleidingsband die zich voor 100% aan hem overgeeft, leidt tot een anderhalf uur durend concert van grote klasse waarin de muzikant aantoont een uitstekende performer te zijn van zijn eigen composities. Het wachten is op de opvolger van zijn debuut waar we reikhalzend naar uitkijken. Tot die tijd tourt Hamel vrolijk verder en zal hij in juli twee keer in het voorprogramma staan van Doe Maar in de Kuip. Maar er zàl een moment komen dat Hamel op eigen titel de clubs kan verruilen voor zalen als de Heineken Music Hall en Ahoy!

De Band
Wouter Hamel - zang en toetsen
Pieter de Graaf - toetsen
Rory Ronde a.k.a. Kofy Anonymous - gitaar
Sven Happel - bas
Jasper van Hulten - drums
Gijs Anders van Straalen - percussie


Onderwerp: NIEUWS

Dinsdag 27 Mei 2008 at 09:56 am

Mysterieuze show van Holiday on Ice

Holiday on Ice foto Hans Speekenbrink Holiday on Ice foto Hans Speekenbrink Holiday on Ice foto Hans Speekenbrink
Tekst en foto's Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Dit najaar viert Holiday on Ice feest! Sinds 1943 hebben 320 miljoen bezoekers de ijsshows gezien, waarmee Holiday on Ice de populairste en meest bezochte live entertainment show aller tijden is. Om dit te vieren, brengt de wereldwijde marktleider in ijsshows de nieuwe, feestelijke show MYSTERY. Een reis door de wereld vol magie, mystiek en spektakel. MYSTERY gaat op 16 oktober in première in Ahoy te Rotterdam. De show toert tot 4 januari 2009 en zal in totaal 11 steden bezoeken. De kaartverkoop is reeds van start gegaan.

Klein stukje geschiedenis
De eerste Holiday on Ice show vond plaats op 25 december 1943 in de Amerikaanse stad Toledo. Aan deze kerstvakantie dankt Holiday on Ice haar naam. Twee jaar later was de ijsvloertechnologie zo verbeterd dat Holiday on Ice een reizende productie werd. Binnen enkele jaren waren de ijsshows een begrip in de hele Verenigde Staten. Daarna veroverde de spectaculaire ijsshow Zuid Amerika, Azië en Europa en aan het eind van de jaren zestig was Holiday on Ice een wereldwijd fenomeen.

Inmiddels is Holiday on Ice 68.530 meter stof, 6.000 schaatsers, 3.250 vierkante kilometer ijs en bijna 25.000 kostuums verder en is de ijsshow drie keer vermeld in het Guinness Book of Records.

Mysterieuze nieuwe show
Het record aantal bezoekers viert Holiday on Ice met een mysterieuze show die bol staat van de raadselen en mysteries. Mystery neemt de toeschouwer mee op een avontuur door ruimte en tijd naar verafgelegen oorden. Van het Verre Oosten tot de wereld van Alice in Wonderland.
Van een magische medley in een Amerikaanse schoolbus, belandt de bezoeker in een swingende act rond de 12 sterrenbeelden. Vervolgens komt het publiek via een opzwepende zigeunerdans terecht in een donker woud bij de trollen. Deze groepsscène vormt een visueel mysterie...

“Ik ben altijd gegrepen geweest door raadsels, magie en mysteries, dus het leek me een geweldig uitgangspunt voor een show. Dat wat je niet bevatten kunt, dat wat tovenarij blijft en een beetje schimmig is, dat vind ik prachtig.” aldus Anthony van Laast, Artistiek Directeur van MYSTERY.

Meer dan vorige ijsshows is MYSTERY een echte familieshow geworden. Met naast de bekende volwassen scènes veel speelse elementen voor kinderen.
Bovendien krijgt deze show van Holiday on Ice een feestelijk tintje. De locaties zijn zo aangekleed dat het publiek bij binnenkomst direct in een feestelijke stemming komt. De show bevat tevens een verrassing van formaat, maar dit hoort nog even tot de mysteries van MYSTERY

Reserveren voor MYSTERY?
Tickets zijn nu te bestellen via TopTicketLine: 0900 “ 300 3000 (7dgn/wk, 10-22 uur, 45cpm) of via www.holidayonice.nl.

Onderwerp: STRAATTHEATER

Maandag 26 Mei 2008 at 08:07 am

De Tuin der Lusten: avondje Oerol op de wal

Merel Kamp
Tafel der Lusten
Liesje Smolders


Op donderdag 15 mei startte de eerste editie van een serie van drie van Festival De Tuin der Lusten. De Tuin der Lusten is een festival dat op zich (particuliere) Overijsselse landgoederen afspeelt. Het aangeboden programma is avondvullend en kan desgewenst rond etenstijd al beginnen met een passende maaltijd in een passend decor. In dit geval op landgoed Hessum in een prachtige “open” tent alwaar heerlijke streekgerechten bereid werden. De bezoekers werden vanaf landgoed Vilsteren in een soort van paardentram hier naartoe vervoerd.

Voor bezoekers die alleen het programma met theater, dans, beeldende- en eetbare kunst wilden meemaken startte het programma, ook met een ritje met de paardentram, rond 19.30 uur/ 20.00 uur. Vanaf dat tijdstip kon men rond Huize Hessum onder het genot van een zelfbereid bakje pruttelkoffie of een drankje een prachtige korte performance Ode van Merel Kamp meemaken, in de installatie met enorme penissen van Liesje Smolders rondwandelen, de eetbare kunst van Julie Aldivina Thérond en beelden van Kees Hoogendam bewonderen of deelnemen aan een prachtig mini project van Dries Verhoeven. Stuk voor stuk kleine maar o zo mooie kunstuitingen.
Tuin der Lusten
Satya
Groupe ZUR


Voordat de “terugreis” per paardentram begon was er nog de bijzondere dansvoorstelling van Satya. Een choreografie tussen een violiste, danseres en geit. De violiste nam musicerend, la de rattenvanger van Hamelen, de groep verzamelde bezoekers mee naar een prachtig plekje achter het landhuis, alwaar de korte dansvoorstelling plaatsvond. Helaas wilde de geit niet echt meewerken (volgens mij), maar desondanks vond ik het helemaal de moeite waard.

Inmiddels was het gaan schemeren en gingen we zoals eerder gezegd terug richting landgoed Vilsteren. Daar in het bos werden we afgezet en via een met sfeervolle lichtjes aangelicht pad het bos mee ingenomen. Hier stonden nabij een groot open veld waar grote en kleinere windmolens opgesteld stonden drie musici om ons te amuseren.
In afwachting van zo leek het ‘t. Maar op wat? Toen opeens een trein langskwam, de spoorbomen in de nabijheid met belgerinkel dichtgingen, startte de wandeltocht. D ¡t was dus het startsein. Dit teken verwees, zo bleek mij later, na een oud verhaal over een trein die (n)ooit in Vilsteren stopte.

Vervolgens gingen we in twee groepen het bos in. Ik zat in de groep onder leiding van een Frans meisje dat haar best deed het liedje van Roodkapje te zingen. Dit deed ze hilarisch maar wonderwel goed.

Groupe ZUR
Dries Verhoeven


Na een korte wandeling kwamen we bij een soort van open plek waar allerlei vernuftige installaties stonden. In een rustige tempo was er van tijd tot tijd bij iedere installatie en vaak bij meerdere tegelijk wat te doen. Groupe ZUR uit Frankrijk had zich hier namelijk geïnstalleerd met haar voorstelling Parlabres. Zij zijn ware kunstenaars in het creëeren was bijzondere sferen middels het gebruik van vooral beeldprojecties, eigenzinnig installaties en geluid.
Ik ken ze van een drietal Oerol-edities en ben groot fan van hun werk.
Geheel objectief ben ik dan ook niet maar ik vond het heerlijk deze groep weer aan het werk te zien. Ook hoorde ook geluiden van enkelen die het hele gebeuren wilden snappen maar dit niet deden&hellip. “Ach, denk ik dan, een verhaal is toch niet perse nodig om iets mooi te vinden&hellip..”
Ik had genoten en zeker weten velen met mij. Het was een zeer fijne ervaring en ik kijk al uit naar het volgende Tuin der Lusten op landgoed de Helmer nabij Enschede.

Een soort van avondje Oerol op de wal.

Afspraak op 5 t/m 8 juni met op het programma Theatergroep Compagnie Un Loup pour l’Homme, Yoanna, G.raldine, Babok, Marlijn Franken en Marko de Kok.








Onderwerp: STRAATTHEATER

Zondag 25 Mei 2008 at 9:56 pm

Maria Peligro terechte winnaar tijdens Buitenkans

Dansgroep DAP
Statuesque
The Beefcake Boys

Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)

’t Is inmiddels medio mei en het straattheaterseizoen is alweer in volle gang. Begin april begon het v.w.b. de Benelux in het Belgische Ieper alwaar onder natte en koude omstandigheden het spits afgebeten werd. Die gelegenheid liet ik aan me voorbijgaan. Ik ben liefhebber maar dit zag ik nog even niet zitten. Mijn zomerfestivalseizoen begon in het Pinksterweekend in Leuven alwaar Leuven in scene een prachtige editie met maar liefst 80.000 bezoekers doormaakte. Vervolgens festival De Tuin der Lusten waar ik al eerder over schreef en afgelopen weekend Buitenkans.

Buitenkans is een soort van podium bedoeld om nieuw, onbekend en jong talent de kans te geven zich te presenteren aan het publiek en mogelijke organisatoren. Na vier jaar in Nijverdal gehouden te zijn besloot de organisatie Kunsten op Straat, de stuwende kracht achter het festival Overijssel op Straat te verhuizen naar Enschede in de hoop daar een bredere basis te vergaren. Zaterdagochtend rond 10 uur meldden zich bij Cultureel Centrum Prismare de eerste groepen van de circa 40 stuks die zich ingeschreven hadden. De meeste groepen doen mee aan een soort talentenjacht waarbij de winnaars naast de roem en eer betaalde optredens kunnen winnen. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van dit concept. Ik bedoel dat de acts eigenlijk niet goed met elkaar te vergelijken zijn. Appels en peren&hellip&hellip
Niettemin is er dus voldoende animo en is er een kundige internationale jury van 18 mensen uit het straattheatercircuit samengesteld.

Maria Peligro
Buitenkans
Buitenkans


De zaterdag met vooral programmering in de binnenstad, ook de vernieuwde wijk Roombeek is speellocatie, verloopt stroef. Reden hiervoor is het druilerige weer. Veel groepen kunnen niet spelen; anderen spelen wel en het aanwezige publiek amuseert zich goed. Ik wordt echter helemaal blij als ik zomaar uit het niets prachtige voorstellingen spot. En dat zomaar op een regenachtige zaterdagmiddag. Hier had ik niet echt op gerekend.

Dat beloofde wat voor de zondag.
En die zondag werd toch mooi.
Het weer was stralend.
Het programma werd noodgedwongen op het laatste moment van de binnenstad verplaatst naar die vernieuwde wijk Roombeek (acht jaar geleden weggevaagd door de vuurwerkramp) vanwege de huldiging van FC Twente.
Misschien geluk bij een ongeluk want het pakte allemaal zéér goed uit.
Er was volop publiek dat heel gericht voor de voorstellingen kwam. En dat is het mooiste publiek dat je je wensen kunt.
En zij die kwamen kregen helemaal gelijk, want er was veel moois te zien.

Wat te denken van dansgroep DAP die op aanstekelijke Indiase/Hindoestaanse muziek een flitsende show brachten. De Belgische jongens van Les Daltonies met hun beatbox-act waren ook zeer goed. Ok, hun act vereist nog wel wat regie van buitenaf maar technisch zijn deze gasten veelbelovend. Hou dit in de gaten.
Deze twee groepen zaten dus niet in de top 5.
Had echter zomaar gekund wat mij betreft.
De toppers van deze talentenshow waren uiteindelijk op 5, Hendrik & Co uit Belgie, op 4 Tragic Trio (Nederland); Statuesque (Australië), een soort van levend standbeeld maar dan anders (orgineel en grappig), op 2, en tevens publieksfavoriet The Beefcake Boys uit Duitsland (verrassend, grappig, eigenzinnig) en topper en onbetwist nummer 1 Maria Peligro uit Argentinië.
Deze kleine dame, ze meet maar 1,60 m, zag ik een aantal jaren geleden als “opvulact” tijdens Theater in de Piste in Neerpelt. Ik vond haar act toen al leuk. Ze is echter, niet qua lengte, maar zeker te meer als persoonlijkheid en met haar act gegroeid. Ze verwerkt diverse facetten in haar act. Ze heeft charisma, is clownesk, doet een beetje aan acrobatiek, nodigt publiek uit om mee te doen; ik vind het geweldig.
Als er toch een winnaar moet zijn dan is dit helemaal terecht.

Les Daltoniens
Buitenkans
Maria Peligro


Op voorhand had ik geen hoge verwachtingen bij deze talentenjacht. Gelukkig kreeg ik ongelijk. Ik denk dat zeker zo’n tien acts zeker niet zouden misstaan op de betere straattheaterfestivals. Chapeau voor Kunsten op Straat, chapeau voor programmeur/artiest Lee Hayes (die ook dit jaar de straattheaterprogrammering voor Oerol voor zijn rekening neemt).

Het straattheaterseizoen duurt nog lang. Ook in Overijssel is veel te zien. Check de website(s) voor meer informatie.

Buitenkans - website
Kunst op straat - website
Leuven in Scene - website